• Äldre 10 Mar 23:22
    3787 visningar
    5 svar
    5
    3787

    Hindersprovning nar en av parterna inte ar svensk?

    Hej!

    Vet att jag ar ute i valdigt god tid men jag gillar att vara tidig i planeringen...

    Jag och min pojkvan har precis forlovat oss. Jag ar ursprungligen fran Sverige men ar nu bosatt i USA och min fastman ar Amerikan. Vi planerar att gifta oss i Sverige sommaren, 2015. 

    Ar det nagon som har erfarenhet nar det galler att hindersprova da en av parterna inte ar Svensk? Som jag forstatt det sa maste man be om en speciell blankett, stammer det? Hur langt innan lar den vara inskickad?

    Tacksam for svar!!

    /Maria 

  • Svar på tråden Hindersprovning nar en av parterna inte ar svensk?
  • Äldre 11 Mar 00:37
    #1
  • Äldre 11 Mar 12:48
    #2

    Tack Marie men skatteverkets hemsida ar vardelos. Fatt mer info genom att googla amerikanska hemsidor an vad jag fatt av dem...

    Tankte darmed om nagon har faktiskt hade erfarenhet av det och bekrafta det jag last pa internet. Det jag har last ar att min sambo maste kontakta County Clerks office for att fraga om dem kan verifiera att han ar ogift. Om dem inte kan det sa maste dem ge honom ett intyg pa att dem inte gor sadant har i Virginia och hoppas att skatteverket godtar det. Vore trevligt om nagon kan bekrafta...

  • ESW
    Äldre 12 Mar 06:47
    #3

    Hej, jag bor i Danmark och min är från USA. Både du och din kille måste ha bevis på att ni är ogifta och för din skull tror jag inte det räcker med personbevis man kan då i Sverige om du är skriven i USA. Jag måste nämligen ha ett papper från Danmark som visar att jag är ogift och killen ett från USA. Han har fått något slags marriage license från Texas som vi hoppas ska fungera. Jag har pratat med Skatteverket, och det står också på deras hemsida, att man måste komma till ett av deras kontor båda två för att visa upp bådas pass. Har man bråttom kan man skicka in kopior på alla handlingar och ett brev där man ber dem kontakta en så man kan avtala en tid innan bröllopet då man dyker upp och visar pass. Då har de redan hunnit processa alla papper innan ni kommer. Glöm inte skicka med själva hinderspeövningsblanketten från Skatteverkets hemsida. I USA har dom inga personbevis där det står om man är gift eller inte. De har bara bevis på att man får lov att gifta sig. Jag tror det räcker. Lycka till!

  • Äldre 12 Mar 08:27
    #4

    Hej Marie,

    Min första man var också amerikan. Vi gifte oss i Sverige 2001. På den tiden räckte det med ett intyg för honom från amerikanska ambassaden i Sthlm, men de reglerna kan förstås ha ändrats. Hör efter med ambassaden ändå, de brukar vara väldigt tillmötesgående emot sina egna medborgare och om inte annat kan de säkert ge goda råd. 

    Besvärligare kan det bli med din egen hindersprövning om du inte är skriven i Sverige, precis som ESW sade. Vi är svenska medborgare båda två, men eftersom vi inte har bott i Europa på länge var det så mycket pappersexercis som skulle till (och som vi inte kan få tag på) att vi valde (/tvingades) att gifta oss borgerligt här och enbart göra kyrkceremonin i Sverige.

    Det kan tilläggas att det är ett riktigt gissel att ha att göra med utländska myndigheter om den juridiska vigseln sker i Sverige och man därmed inte får något "Wedding Certificate." Inga problem alls om man är bosatt i Sverige, men det kan bli jobbigt för utlandssvenskar. ;)

     

  • Äldre 12 Mar 12:42
    #5

    Mitt visum gar ut nu i maj sa jag kommer skriva mig i Sverige igen sa jag kommer inte ha det problemet i alla fall :)

    Tack for svaren! Har klarnat lite och jag ska ta och kontakta lite myndigheter har och dar. Vet att det ar over att ar dit men det skadar inte att ha klarhet hur allt gar till. Vet hur det ar med t.ex visum och vet att det ar bokigt och att gifta sig lar inte vara lattare i detta fallet... Tack! 

Svar på tråden Hindersprovning nar en av parterna inte ar svensk?