• Äldre 10 Mar 15:03
    1931 visningar
    3 svar
    3
    1931

    Behöver råd om ringstorlek

    Hej!Fick hjälp hos butiken med ringstorlek och biträdet tyckte att storlek 17 skulle vara rimligt trots att mina andra ringar är 16,75. Den var uppenbart för stor och när jag gick tillbaka med den och provade provringarna kändes 16,5 alldeles för litet så valde i samråd med biträdet att minska ringen till 16,75. Nu har jag fått den och är osäker på om den är alldeles för stor ändå. Den har inte trillat av (har dock bara haft den lite mer än en vecka), men den går av och på lätt förrutom när jag är supervarm. Minskar jag den till 16,5 kommer den passa på vintern, men är rädd att den kommer spänna över sommaren eller när jag blir varm. Eller en 174 del borde inte bli så stor skillnad? Tycker för stor och för liten är lika obehagligt. Har ni några råd? Om den är för liten i varmt tillstånd vänjer man sig? Formar fingret sig? Otroligt tråkigt när det känns som att jag ska tappa den. Skakar jag handen trillar ringen nämligen av, men inte annars (än).          

  • Svar på tråden Behöver råd om ringstorlek
  • Äldre 10 Mar 15:15
    #1

    Jåttesvårt! 

    Jag tog det säkra före det osäkra och beställde min förlovningsring i 9.5 (amerikansk strl?) Den ramlar också av när jag skakar handen, eller tvättar händerna, eller tar av mig handskar, så just nu är den inne på förminskning. Denna gång tyckte jag att 8:an kändes bra i butiken, men eftersom jag ska ha två ringar bredvid varandra gick jag bara ner till 8,5 och har preliminärbeställt vigselringen i strl 8.

    Jag hoppas få testa dem i morgon. Hör av mig med en uppdatering då. :)
    Tänk på att om du ska ha två ringar bredvid varandra behöver de vara större än om du bara har en; särskilt om de är bredare.

  • Äldre 10 Mar 15:30
    #2

    Ja, det är inte lätt alls! Får smått panik av tanken att jag ska tappa den, samtidigt vill jag inte ha en för liten! Jag har inte direkt några knogar heller så jag är bredast längst in vilket gör det hela mycet svårare. Hoppas jag kan bli lite klokare här i forumet!   

  • Äldre 10 Mar 17:00
    #3

    Ta till ett gammalt knep, surra lite vanlig sytråd i ringens nederdel det kommer på insidan av handen. Kolla hur mycket som behövs för att den ska sitta. dina händer skiljer i storlek från vinter och sommar, från morgon till kväll . efter ett tag ändrar sig fingret efter ringen och du kan känna efter vad som är rätt mindre eller större..Ha den minsta ringen ytterst om du har två och ta av när du sover, tvättar händerna eller duschar. Tvålrester ger oftast fettrester på diamanter så att lystern blir dålig. Glöm ej ringen på damtoan på NK som min mamma gjorde.


    A


     

Svar på tråden Behöver råd om ringstorlek