• Pernil­la S
    Äldre 9 Mar 20:31
    6243 visningar
    16 svar
    16
    6243

    Vigas på Danmarksbåten. :-D

    Vi har äntligen bestämt datum för vårt giftemål.


    Den 7/7 smäller det. 20 år efter vi möttes första gången. <3


    Och andra gången gillt är det med. Hahahaha


    MEN nu till min fundering.


    Vi åkte runt i Göteborg idag för att komma på VAR någonstans vi vill gifta oss.


    Valet föll på Ångbåtsbryggan vid Klippan.


    Men sen började tankarna snurra. 7/7, massa folk som har semester.... Antagligen kommer det vara fullt med folk där och då blir det ju inte så intimt precis. Vi ska ha ett väldigt litet bröllop med bara våra 2 barn och 2 vittnen.


    Då kommer min blivande make på den briljanta idén. Varför inte gifta sig på Danmarksbåten.


    Ganska mysigt kände jag med en gång.


    Så nära havet vi kan komma precis som vi vill ha det och ganska avskilt med kapten och någon annan personal och vi.


     


    Så till min fråga.


    Är det någon här inne som har gift sig på en båt eller har funderingar på det?  

  • Svar på tråden Vigas på Danmarksbåten. :-D
  • Äldre 9 Mar 22:44
    #1

    Ni vet om att det där med att kaptenen på en båt alltid har vigselrätt är en skröna? 
    Det är inget som ingår i deras utbildning eller arbetsuppgifter Flört 

    Ni måste kontakta någon borgerlig vigselförrättare och se om denne har lust att följa med på en båtresa (och alltså också betala biljett för denne) samt troligtvis hyra någon hytt eller liknande att vigas i om det finns.

    Det är alltså inte omöjligt att få till, men jag tror inte att det blir sådär unikt och intimt som ni tänkte er. 

  • Pernil­la S
    Äldre 10 Mar 07:54
    #2

    Det blev det inte då nä.

  • Maj12
    Äldre 10 Mar 08:20
    #3

    Jätte mysig ide tycker jag. Jag skulle maila dom och fråga. Det kostar ju inget :)

  • Äldre 10 Mar 09:57
    #4

    Vigsel på båten kan ni nog få till ändå som sagt om det är viktigt för er Glad
    Hör av er till rederiet och fråga om det finns någon liten mysig lokal eller hytt där ni kan få ha cermonin och kolla sedan om det finns någon vigselförrättare i kommunen som kan tänkas följa med er.
    Kostnaden för extra biljetter bör ju inte vara så stor om jag minns rätt efter våra Danmarksresor Glad 

    Men annars kanske ni kan kolla om skeppet Götheborg kommer ligga i hamnen då www.soic.se/
    Det hade väl varit härligt att få vigas på den båten?
    Men jag skulle börja med att luska i vilka vigselförrättare som kan tänka sig att viga utanför kommunhuset till att börja med. Glad 

  • Pernil­la S
    Äldre 10 Mar 12:55
    #5

    Jag väntar med spänning på svar från Stena Line.
    Får se vad dom säger först.

  • Pernil­la S
    Äldre 10 Mar 19:21
    #6

    Blev så glad.


    Pratade med en fd kollega precis. Hon har arbetat på Stena Line för något år sedan och hon sa att det går absolut att gifta sig där och då är det kaptenen som viger er på bryggan.


    TJOHO!!!!


    Meeen, nu väntar jag ännu mer med spänning på svar från Stena Lines info mail. Vem vet, dom kanske har tagit bort det.


    Håll tummarna för att det fortfarande funkar!!!!

  • Äldre 10 Mar 20:09
    #7

    Jag känner mig som en partypooper.... Obestämd
    Men dubbelkolla att personen som viger er verkligen har vigselrätt.
    (och att det inte är en Dansk kapten som har vigselrätt i Danmark i så fall).
    Det var en stor diskussion här inne för något år sedan om flera som hade blivit vigda av en person vars papper inte var giltigt längre och alltså var inte deras vigsel giltig heller.
    Och jag är fortfarande väldigt tveksam till att kaptenen har rätt att viga folk egentligen...

    Jag håller tummarna för att det går som ni önskar i alla fall Glad 
    Håll oss uppdaterade Solig 

  • Äldre 10 Mar 21:02
    #8

    Så här säger Wikipedia ang sjökaptener och vigselrätt "Det finns en vitt utbredd uppfattning om att sjökaptener skulle ha vigselrätt. Denna uppfattning verkar inte ha stöd i lag (annat än såtillvida att kaptener liksom andra kan beviljas vigselrätt), men kan grunda sig på en äldre tradition."

  • Pernil­la S
    Äldre 10 Mar 21:08
    #9

    Om det nu är så att kaptenen INTE har vigselrätt så får det väl vara så.


    Ceremonin kan vi ju ha där ändå och ta med oss en autoriserad vigselförättare i så fall.


    Jag är himla inne på att gifta mig på båten så det SKA bli så.


    Funkar det absolut inte så får vi väl tänka om då. Och då blir det nog på Klippan som vi först tänkte.


    Allting löser sig.

  • Äldre 10 Mar 21:17
    #10
    Pernilla S skrev 2014-03-10 21:08:58 följande:

    Om det nu är så att kaptenen INTE har vigselrätt så får det väl vara så.


    Ceremonin kan vi ju ha där ändå och ta med oss en autoriserad vigselförättare i så fall.


    Jag är himla inne på att gifta mig på båten så det SKA bli så.


    Funkar det absolut inte så får vi väl tänka om då. Och då blir det nog på Klippan som vi först tänkte.


    Allting löser sig.


    Precis Glad

    Så länge ni får med er någon med vigselrätt och kan få göra det på ett avskilt ställe så är det nog inga problem Glad
    Och problem är till för att lösas Flört

    Jag tänker mest bara så att ni inte blir jättebesvikna för att ni hade fått fel information från början...
  • Äldre 11 Mar 08:17
    #11

    Hej


    Hoppas att ni kan få med en vigselförrättare på båten. Många av de jag pratat med viger utanför råd/stadshuset. En liten tanke är att se till att vigseln sker på svenskt vatten för att vigselrätten ska gälla, och inte på internationellt eller danskt vatten.


    Det finns även många brudpar som väljer att ha en privat vigselcermoni på vinga.


    Lycka till!

  • Pernil­la S
    Äldre 13 Mar 10:14
    #12

    Nu e jag lite pirrig.

    Har varit i kontakt med Stena Line under de senaste dagarna.
    Vi har kommit så långt som att det finns 2 kaptener som kan viga oss.
    Så nu väntar jag med spänning på om det är någon som VILL göra det den dagen oxå.

    Det kostar ingenting. Där blev jag lite snopen får jag säga.

  • Äldre 13 Mar 16:39
    #13
    Pernilla S skrev 2014-03-13 10:14:28 följande:

    Nu e jag lite pirrig.

    Har varit i kontakt med Stena Line under de senaste dagarna.
    Vi har kommit så långt som att det finns 2 kaptener som kan viga oss.
    Så nu väntar jag med spänning på om det är någon som VILL göra det den dagen oxå.

    Det kostar ingenting. Där blev jag lite snopen får jag säga.


    Då håller vi alla tummar :) 
  • Pernil­la S
    Äldre 17 Mar 08:41
    #14

    Då sket det sig.
    Hehe, eller i alla fall på det sättet vi vill.

    En kapten viger oss mer än gärna. Men klockan 7 på morgonen.
    Han jobbar inte på båten och måste då gå av innan båten åker iväg.

    Inte sååå romantiskt att gifta sig så tidigt på morgonen kanske.

    SÅ nu vill jag gärna ha tips på andra båtar man kan tänka sig att gifta sig på?

  • Äldre 17 Mar 16:03
    #15

    Barken viking?

  • Pernil­la S
    Äldre 18 Mar 21:07
    #16

    Blir nog vigsel i rådhuset och därefter direkt på bröllopsresa.


    Bokning av en fotograf dit vi ska så vi får fina bilder.


     


    Velar fram och tillbaka, tillbaka och fram känner jag. Men så tråkigt när man bestämt sig för en sak och det inte blir så sen.

Svar på tråden Vigas på Danmarksbåten. :-D