• Teresa L

    Förnya löften/ välsigna vigseln?

    Jag o min man gifte oss borgligt för snart ett år sen, men bröllopet blev inte som jag önskat just pga att jag va höggravid och vi kunde inte bjuda alla vi ville.
    Vi hade planerat att gifta oss i juli, men pga att det var för nära beräknat förlossningsdatum så gifte vi oss två månader tidigare istället och hade en midre middag med de närmaste hemma hos svärföräldrarna.

    Så vi har nu börjat prata om att få vigseln välsignad och göra om alltihop så det blir precis så som vi vill och kunna bjuda alla vi vill. Speciellt jag, jag känner mig snuvad på mitt drömbröllop som jag ägnat så mycket tid att planera och min vackra klänning jag aldrig fick använda utan sålde.
    Vi siktar på sommaren 2015, men det kan lika gärna bli 2016 beroende på hur vi ligger till ekonomisk.

    Finns det någon som har gjort detta eller har erfarenhet av det? Är det nåt speciellt man bör tänka på?
    Har ni några tips att ge?

  • Svar på tråden Förnya löften/ välsigna vigseln?
  • Utvandrare

    Vad tråkigt att ert första bröllop inte blev som du tänkt dig. Enligt svenska kyrkans officiella ståndpunkt är ju det ett jättebra skäl till att förnya sina löften: www.svenskakyrkan.se/648084 :)

    Vi ska göra samma sak, av lite andra skäl. Vi vigdes borgerligt i vintras med bara barnen och två vittnen närvarande. Det var magiskt, vackert och underbart. Och lite hemligt. 

    I juli ska vi fira "bröllop" med släkt och vänner. Hur det behandlas verkar väldigt olika från kyrka till kyrka. I vår gamla hemförsamling var de vana vid upplägget och föreslog en förnyelse av löften.  

    Vi har inte kommit så långt i planeringen än, så jag lyssnar gärna till andras råd och erfarenheter!

  • Kjell Präst

    Man kan ju göra en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap ganska Vigsel-lik, med ingång till musik, psalmer, solosånger om man vill, osv. Det som inte ingår är den juridiska delen, frågorna, löftena och tillkännagivandet. Om man vill ha något slags löften eller frågor vet jag att det har förekommit att man har omformulerat dem på något sätt så att de ändå kan vara med.

  • Teresa L
    Kjell Präst skrev 2014-03-08 07:02:24 följande:

    Man kan ju göra en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap ganska Vigsel-lik, med ingång till musik, psalmer, solosånger om man vill, osv. Det som inte ingår är den juridiska delen, frågorna, löftena och tillkännagivandet. Om man vill ha något slags löften eller frågor vet jag att det har förekommit att man har omformulerat dem på något sätt så att de ändå kan vara med.


    Brukar paren va klädda som ett typiskt brudpar med brudbukett och hela alltet?
  • Kjell Präst

    Bra fråga. Jag har själv aldrig haft en sådan här välsignelse. Men jag gissar att det varierar. Vill man ha välsignelsen så att säga istället för en vigsel så gissar jag att man gärna klär sig i bröllopskläder

Svar på tråden Förnya löften/ välsigna vigseln?