• Stjärna

    Ringstorlek, bred knogar

    Hej!

    Har läst mycket på detta forum, men inte blivit medlem förrän nu. Många intressanta diskussioner Glad Har, precis som många andra, problem att välja ringstorlek på förlovningsring... Skall försöka förklara utan att det blir för långt Flört 

    Ringen vi valt är från Schalins och heter Neapel (någon som har erfarenhet av den?). Den är kupad med rundad insida och 5 mm bred, i den sitter ett band små diamanter nedsänkta. Bandet täcker ungefär halva ringen. Nu är frågan, vilken storlek??? Obestämd

    Väljer mellan 49/15,6 och 50/15,9. 49 är lite svår att få på, och svårare att få av, misstänker att den inte går av om jag är "maxvarm" om händerna. Har dock kalla händer för det mesta. 50, går på utan probem, och går att "dra av" utan att ens lirka. Tror inte jag tappar den men glider nästan äver knogen utan hjälp. Med denna storlek kan ringen dessuom lägga sig ganska snett, och ser lite stor ut.Till saken hör den del av fingret där själva ringen sitter, är ganska mycket smalare än knogen. 

    Tycker det är så svårt  Tyst Dessutom säger ju  många att ringen kan kännas för trång när man får ring nr 2. Vill ju inte ta den mindre och behöva förstora den senare

    Så...
    - Storlek 49/15,6 som är svår att få av, och eventuellt inte går att ta av utan vatten/tvål när händerna är som varmast, men där ringen sitter snyggast när den väl är på plats....
    Eller...
    - Storlek 50/15,9, där ringen utan problem går att ta av, oavsett om händerna är varma eller kalla, men där ringen lägger sig "snett" och snurrar så diamanterna hamnar inåt. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 22:58
    Glömde skriva...

    Hoppas någon där ute, har haft samma funderingar och kanske kan ge lite råd och berätta hur de tänkte!! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 23:07
    Och.. Rubriken skall såklart vara "ringstorlek BREDA knogar"... Bra start på min bröllopstorgetkarriär det här ;)

  • Svar på tråden Ringstorlek, bred knogar
  • jessi85

    Tror det är bättre att ta den mindre storleken, annars har jag sett ringar med små kulor fastlödda på insidan för att ringen inte ska snurra på fingret men ändå vara lätt att dra över knogen.

  • Stjärna
    jessi85 skrev 2014-03-05 23:10:29 följande:
    Tror det är bättre att ta den mindre storleken, annars har jag sett ringar med små kulor fastlödda på insidan för att ringen inte ska snurra på fingret men ändå vara lätt att dra över knogen.
    Tack för ditt svar! Det är ju också en lösning Plus  De går kanske dessutom att ta bort om ringen skulle kännas trång med vigselring sedan. Vet du vad det är för kulor? Är det guld så man fixar det hos guldsmed eller ngt anant? Nackdelen är att det kanske inte går att gravera? Skäms
  • jessi85

    Ja jag tror man kan ta bort dem sen! Jag har sett det på amerikanska forum, de kallas sizing balls, men vet tyvärr inte vad det heter på svenska. Man verkar använda metallen som ringen är gjord av.


  • Stjärna

    Puffar lite... Måste väl finnas många som velat mellan två storlekar, och vilken blev det i så fall? Den större eller den mindre? Glad Och hur känns det nu efteråt? 

  • Salt

    Man kan förminska ringen en halv storlek där jag ska köpa min ring. 
    Annars var tipset om kulorna väldigt bra. 
    -Jag skulle köpt den lite större och bett om sånna kulor, och kännt efter ett tag.
    Och om det känns konstigt så kan du lämna in och förminska en halv storlek. Hör med dom du köper ringan ifrån.

  • Salt

    Glömde svara på din fråga.. jag kommer välja 51, den lite större storleken, och prova några dagar och sen skicka tillbaka och förminska en halv storlek om det skulle behövas. Lycka till nu

  • Maj12

    Jag valde också mellan två storlekar och jag tog den mindre och det fick jag ångra , fick förstora den. Förlovade mig på hösten/vintern (smala fina fingrar) och när våren/sommaren kom och fingrarna svullna så satt den så tajt så det kändes otäckt. Så jag rekommenderar att ta den större storleken.

Svar på tråden Ringstorlek, bred knogar