• Äldre 4 Mar 09:37
    5074 visningar
    24 svar
    24
    5074

    Vad aktar du dig mest för?

    Det finns mycket som anses onyttigt. Vilket av alternativen aktar du dig mest för? Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad aktar du dig mest för?
  • Äldre 4 Mar 09:42
    #1

    egentligen aktar jag mig speciellt mycket för något av alternativen, men det enda jag kanske TÄNKER på är salt. t.ex om jag gör pasta med bacon eller någon sås som har mycket salt i, så ids jagi nte salta pastan. eller om jag gör en rätt som innehåller någon fond eller en hel del buljongtärningar, så ids jag inte salta, om det inte är helt smaklöst såklart... man äter så mycket salt ändå så.. 

  • Äldre 4 Mar 09:45
    #2

    Pappa sa alltid att det enda man behöver vara rädd för är trafiken, så det är bara den jag aktar mig för.

  • Äldre 4 Mar 09:52
    #3

    Jag försöker också akta mig för att salta mer än nödvändigt. Saltar aldrig pasta, till exempel. Men jag äter på tok för mycket socker, så jag vet inte om det har någon hälsoeffekt ;) 

  • Salt
    Äldre 4 Mar 10:13
    #4
    Kjell Präst skrev 2014-03-04 09:45:49 följande:
    Pappa sa alltid att det enda man behöver vara rädd för är trafiken, så det är bara den jag aktar mig för.
    Det var fint sagt Flört
    Jag är rädd för allt möjligt men i matväg aktar jag mig för kolhydrater.
    Bara för att min mage mår bättre, framför allt utan vit pasta och vitt bröd på enbart vitt mjöl. Och ris.
    Aktar mig även för socker, och bakar helst med stevia. 
    Älskar salt och överkonsumerar det, trots att det är farligt. Salt-suget kommer ofta!
  • Äldre 4 Mar 10:17
    #5

    Jag håller mig borta från socker/kolhydrater och så mycket tillsatser jag bara kan.

  • Äldre 4 Mar 10:27
    #6

    Försöker undvika fet mat, och dra ner på godisätandet

  • Salt
    Äldre 4 Mar 10:30
    #7

    Glömde skriva att även jag undviker tillsatser, och äter inte hel/halvfabrikat och enbart svenskt kött!
     

  • Äldre 4 Mar 10:58
    #8

    Undviker socker och snabba kolhydrater.

    Men det som fått både mig och min sambo att må mycket bättre och gett oss mer energi är ekologiskt! Vi köper allt ekologiskt och finns det inte så köper vi något annat helt enkelt, vi köper bara ekologiskt kött (nu när den svenska köttmarknaden är så sjukt brutal) vi äter inte kött varje dag utan äter mer och mer vegetariskt.

    Detta blir lite dyrare varje månad men jag ser det som en investering både för hälsan och samvetets skull.
    Så mer ekologiskt är det jag verkligen rekommenderar för en sundare iivsstil, plus att det är väldigt mycket godare =D

  • Äldre 4 Mar 11:18
    #9

    Jag undviker kolhydrater, ffa socker, tillsatser, e-nummer. Äter ej hel/halvfabrikat.
    (Visste ni att ALL påläggs skinka i affären innehåller socker/druvsocker? Tog mig evigheter innan jag hittade Brödernas skinka från Bröderna nilssons slakteri som är utan socker :p )
    Försöker att så långt det går köpa allt ekologiskt och naturligtvis svenskt kött.

  • Äldre 4 Mar 11:26
    #10

    Aktar mig inte för något utom kött och allt för besprutade grönsaker.

Svar på tråden Vad aktar du dig mest för?