• Äldre 3 Mar 22:55
    6281 visningar
    6 svar
    6
    6281

    Löda ihop två ringar - bra eller dåligt?

    Jag har en förlovningsring som är kupad och i silver. Som vigselring vill jag också ha en kupad silverring, fast smalare. Jag pratade med en inne på smycka och berättade att min tanke var att löda ihop de båda, varpå hon sa att det inte var en bra idé (fastnar tydligen smuts och vatten mellan dem, vilket gör det lättare att få exem). 

    Samtidigt har jag läst på andra ställen att det inte ska vara några problem. Vad säger ni? Vet ni något om för- och nackdelar med att löda ihop ringarna?

    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Löda ihop två ringar - bra eller dåligt?
  • Äldre 3 Mar 23:33
    #1

    Jag måste hålla med expediten på smycka. Det kan fastna småsmuts och bakterier i mellan som då inte bara kan orsaka exem/utslag. Utan också på sikt gör lödningen i sig svagare. Samtidigt så vet du ju om det och då är det bara att försöka hålla rent. Det positiva är att du har dem samlade :) Mitt enda negativa och det får stå för mig, är att jag inte tycker det ser organiskt/naturligt ut när de är ihoplödda och då är det tur att vi inte alla har samma smak :)

  • Äldre 4 Mar 01:34
    #2

    Jag lödde ihop mina första ringar (är gift för andra gången). Men jag var tvungen eftersom vigselringen var en "överlappsring" och fastnade i saker (gick t om sönder, en diamant flög ur Rynkar på näsan). Fördelarna var att ringarna inte nöttes mot varandra, och att "överlappningen" inte längre fastnade i allt- Nackdelen...ser jag inte, det fanns ingen i mina ögon.

    Jag förstår inte hur det ska kunna samlas smuts i hoplödda ringar, men jag är nog för trött för att fatta de enklaste saker just nu... Flört Det är väl för att de är rundade antar jag? Mina ringar var raka, jag antar att det var därför guldsmeden inte sade något om en sådan risk. Tvärtom uppmanade han mig att göra det, just för "överlappningen" fastnade och gick sönder.

    Han gjorde det gratis eftersom ringen var helt ny när den gick sönder, så det handlade inte om att han ville tjäna pengar.


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 4 Mar 15:04
    #3

    Ja, det fastnar nog inte smuts och liknande lika lätt om det är två raka ringar. Och det här med att de kanske inte nöts mot varandra om de sitter ihop var också något jag tänkte på när jag kom fram till att jag ville löda ihop dem. Man vill ju att det ska vara perfekt och så som man vill, men nu vet jag inte hur jag ska göra längre. 

  • Äldre 4 Mar 16:29
    #4
    Livsan93 skrev 2014-03-04 15:04:33 följande:
    Ja, det fastnar nog inte smuts och liknande lika lätt om det är två raka ringar. Och det här med att de kanske inte nöts mot varandra om de sitter ihop var också något jag tänkte på när jag kom fram till att jag ville löda ihop dem. Man vill ju att det ska vara perfekt och så som man vill, men nu vet jag inte hur jag ska göra längre. 
    Men det kan väl inte vara svårt att rent även om ringarna rundade? Man kan väl lägga dem i diskmedel och putsa med en Scoth-Brite ("mjuka" sidan, naturligtvis!) eller så? Det finns väl även speciella rengöringsmedel. Det känns inte som ett oöverstigligt problem, men det kanske är jag som förenklar...

    Du kanske ska fråga på fler ställen och höra om du får samma utlåtande? En "second opinion" (eller fler) så att säga? Helt klart är i alla fall att ringarna inte nöts lika mycket och det är ju alltid en fördel! Glad

    Jag har precis köpt nya ringar (tappade "originalringarna") och de är ganska tunna så jag ska nog löda ihop dem så snart som möjligt. De är raka så jag behöver väl som sagt inte bekymra mig för smuts som fastnar...
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 4 Mar 16:44
    #5

    En tandborste är ypperlig för rengöring av klockor och smycken av alla slag. Bara ett tips  

  • Äldre 4 Mar 17:39
    #6

    Tack för tipsen snälla ni :)

Svar på tråden Löda ihop två ringar - bra eller dåligt?