• Äldre 3 Mar 13:29
    5947 visningar
    17 svar
    17
    5947

    Bör man nämna att det är alkoholfritt?

    Vi har, efter långa diskussioner och noggrannt övervägande, kommit fram till att vi vill ha ett alkoholfritt bröllop. Anledningarna till det är många och det är som sagt redan bestämt, så jag behöver inga synpunkter på det. 

    Det jag funderar över är om man bör nämna det i inbjudan? Å ena sidan känns det lite dumt, för man brukar ju inte skriva ut vad det blir för mat eller sådär. Å andra sidan känns det ändå som att man vill hinta om det innan så inte folk kommer dit och förväntar sig rödvin till maten och så finns inte det.. Det är ju trots allt norm med alkohol vid större tillställningar och fester. 

    Hur tänker ni? Och hur ska man formulera sig om man nu ska skriva något? Tankar och idéer mottages tacksamt. 

  • Svar på tråden Bör man nämna att det är alkoholfritt?
  • Äldre 3 Mar 13:51
    #1

    Även om alkohol inte är ett måste för att ha roligt eller festligt så kan jag tänka mig att det kanske blir några snopna miner när gästerna upptäcker att ingen alkohol serveras... Bättre att förekomma och nämna något om det kanske. På baksidan av vår inbjudan har jag skrivit lite info, bla. om transport och mat och dryck. Så här skrev jag om mat och dryck "Mat och dryck: Buffé där det även finns vegetariska och allergivänliga alternativ. Till maten dricker vi vin, öl eller alkoholfritt." och du skulle kanske kunna skriva nåt liknande fast stryka det om vin och öl då :). Det är också bra att skriva om mat/dryck så att folk som är allergiska/vegetarianer/etc får möjlighet att påpeka om det är något de inte äter/dricker.

  • Äldre 3 Mar 13:54
    #2

    Ja, det är ju det jag också tänker, att folk ska bli snopna. Kanske får göra som du säger. Jag hade egentligen inte tänkt ha något infoblad, men det kanske får bli ett i alla fall. Hade tänkt att man får anmäla specialkost i samband med anmälan, till exempel. 

    Skriver upp infoblad på förslagslistan  

  • Äldre 3 Mar 14:04
    #3

    jag skulle skriva bara typ 
    " sen blir det middag och fest på xxxxx. alkoholfritt" kort å gott.  

  • Äldre 3 Mar 14:12
    #4

    Jag tycker också man ska nämna det, och som filibustern sa, klämma in ordet lakoholfritt bara. :)

  • Äldre 3 Mar 14:12
    #5

    *alkoholfritt :D

  • Äldre 3 Mar 14:14
    #6

    Ja något skulle nog kunna vara bra att skriva.

    Kanske typ: Vi har valt att ha ett alkoholfritt bröllop så ta gärna med bilen så du kan stanna så länge du orkar.

  • Äldre 3 Mar 14:17
    #7

    Jag tror inte att jag kommer skriva alkoholfritt vid middagen. Tycker det ser ut som en markering. 

    Men ja, vi är nog inne på att det bör nämnas på något vis. Jag tänkte mig själv något typ som Chicitas förslag, en mening i slutet bara så man fattar att det inte serveras någon alkohol.  

  • Äldre 3 Mar 14:18
    #8

    En anledning till att det är bra att skriva att det är alkoholfritt är att då behöver gästerna inte fundera på huruvida de ska ta bilen eller inte.
    Vi har på ett bröllop i höstas som vi inför höll på och trixa och funderade på hur vi skulle ta oss dit, för ingen ville helst avstå ett glas vin till maten. När vi sen fick veta att det var alkoholfritt så löste sig ju det problemet ganska fort. Vi hade nog blivit lite besvikna om vi inte hade fått veta i förväg utan hade tagit taxi för dyra pengar till bröllopet och sedan upptäckt att det var alkoholfritt när vi kom fram.

  • Äldre 3 Mar 16:52
    #9

    Vi skrev på inbjudan längst ner i liten stil "hela bröllopet kommer att vara alkoholfritt". Det kanske blev en markering, men eftersom några av de inbjudna gästerna har/har haft problem med alkohol tyckte vi det var viktigt att poängtera. Bra också att förklara vilken typ av fest det kommer bli, så man har rätt förväntningar.

  • Äldre 3 Mar 17:25
    #10

    Vi skrev inte att det var alkoholfritt. Det märker folk när de kommer. Att folk förväntar sig alkohol är mina ögon väldigt konstigt. Borde vara mer av det alkoholfria i samhället.

  • Lovisa­Simon
    Äldre 3 Mar 18:07
    #11

    Vi ska oxå ha alkoholfri fest (beror på att lokalen vi ska vara i inte vill/får/kan servera alkohol - vet ej vilket av dem..)
    Jag skriver inget på inbjudan, men länkar till vår bröllopshemsida där det finns "mer info". Under fliken fest skriver vi ut tex att det är tvårätters plus tårta och att det serveras alkoholfri dryck till maten... Borde jag skriva att det inte går att köpa alkohol också? 

  • Äldre 3 Mar 18:32
    #12

    beror väl på vad man har för gäster och varför man väljer ett alkoholfritt bröllop - men jag personligen skulle uppskatta en tydlig sådan information.

    För att en del i alla fall i MIN bekanskapskrets ska ju prompt ha med sig egen alkhol, även om det så bara är en fickplunta eller två byxvarma öl som pyses upp under bordet.  Alternativt handlar halva bolaget med sig och är halvpackad redan vid ingångsmarschen....

     Är det alkoholfritt förväntar jag mig även att gästerna är nyktra och respektabla redan från början. Dvs det är inte okej att ta 4 öl innan man säter sig taxin eller ha en plunta och bjuda grannen under vigselakten.  Visst man kan inte styra vad folk gör innan bröllopet men som brud är det inte kul att ha halvpackade gäster vid bordet när resten av bröllopet är nyktert.

    Så jag skulle nog verkligen skriva en bra formulering i stil med att "ta gärna bilen och stanna så länge du vill, vi kör alkoholfritt hela kvällen" 

     

  • Äldre 3 Mar 18:37
    #13

    Bara för att det är alkoholfritt bröllop kan man ju servera alkoholfritt vin och alkoholfri öl. Då får gästerna sitt "förväntade" vin till maten om det nu är det dom förväntar sig

  • Sofie R
    Äldre 3 Mar 18:59
    #14

    Är det alkoholfritt ni vill ha så är det ingen idé att linda in det. Vi skrev kort och gott "Åldersgräns 18år" på våra inbjudningar. Ni borde kunna skriva alkoholfritt på samma sätt!

  • Äldre 4 Mar 09:05
    #15
    aleydis skrev 2014-03-03 16:52:39 följande:
    Vi skrev på inbjudan längst ner i liten stil "hela bröllopet kommer att vara alkoholfritt". Det kanske blev en markering, men eftersom några av de inbjudna gästerna har/har haft problem med alkohol tyckte vi det var viktigt att poängtera. Bra också att förklara vilken typ av fest det kommer bli, så man har rätt förväntningar.
    Ja, det är något sånt jag funderar på också. "Vi ber er respektera vår önskan om en alkoholfri dag" och "Vi kommer inte servera alkohol så det går bra att ta bilen" är andra förslag jag har.. Fast egentligen vet jag inte om det är så bra om alla tar bilen då det är lite trångt om parkeringar  

     
  • Äldre 4 Mar 09:06
    #16
    TheD skrev 2014-03-03 17:25:02 följande:
    Vi skrev inte att det var alkoholfritt. Det märker folk när de kommer. Att folk förväntar sig alkohol är mina ögon väldigt konstigt. Borde vara mer av det alkoholfria i samhället.
    Nej, jag håller med dig i sak. Men faktum är ju ändå att folk faktiskt förväntar sig alkohol så jag tänkte helt enkelt förebygga det..  
  • Äldre 4 Mar 09:08
    #17

    Jag har alltså inte tänkt linda in det, men jag vill ha en mening och inte bara klämma dit ett stort fett "alkoholfritt" mitt i inbjudan. Det ska stå att det är alkoholfritt, men jag tycker det är finare om det står i ett sammanhang. 

Svar på tråden Bör man nämna att det är alkoholfritt?