• Äldre 26 Feb 17:15
    6567 visningar
    19 svar
    19
    6567

    Planerar att fria...

    Hej!

    Jag är alldeles för dålig på hemligheter så jag måste få dela med mig av mina tankar - och kan inte komma på något bättre ställe än här.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca: 1½ år och hon har frågat mig två gånger om jag vill gifta mig med henne, men det har varit sådär åt det oseriösare hållet.

    Tidigare har jag sagt till henne att jag tänker fria till henne när vi står och borstar tänderna. Inte det där prinsessfrieriet som jag vet att hon drömmer om. Något som jag däremot tycker innehåller en väldigt fin symbolik. Typ: älskar man varandra och känner så starkt att man vill dela resten av livet tillsammans även när man står i mjukisbyxor framför toalettspegeln och borstar tänderna så är det ju verkligen för att personerna står i centrum - inte fyrverkerier och vackra landskap. 

    Nåväl, jag har insett att jag får ge vika i den diskussionen. :)

    Såååå, vi reser ganska mycket och just nu har vi en långweekend i Amsterdam inbokad i slutet av maj. Oftast när vi är iväg så bor vi på fina hotell och äter riktigt gott, men denna gången har vi sagt att vi ska bli lite bättre på att spara och vi har hyrt en liten lägenhet. 

    Vi kommer vara borta onsdag till söndag och på fredagen tänkte jag att jag skulle fria till henne. 

    Jag tänkte börja med att måla upp en liten snålsida av mig själv under onsdagen och torsdagen och ha några distraktioner klara.
    Typ "kan vi inte käka här, det ser helt okej ut?" eller "Jag åker gärna bara till en park och solar - så kan vi spara lite pengar också". Inget överdrivet så att hon märker, men ändå vara lite restriktiv. 

    Då är min tanke att vi på eftermiddagen går till flower market som är den jättestora blomstermarknaden. Där köper jag en stor bukett blommor till henne. Den ligger bara tre minuters prommenad från lägenheten vi hyr.
    www.travelersjournal.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/Floating-Flower-Market.jpg

    Sedan tänkte jag att vi går ytterligare 300m till restaurang Bord'eau som har två stjärnor i guide michelin. Den ligger vackert precis vid kanalen Amstel. 
    www.google.se/maps/preview/uv&pb=!1s0x47c609c00ead4fc3:0xb743467b59150807!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e1!4shttps://plus.google.com/106737420545269083364/photos%3Dsv%26socfid%3Dweb:lu:kp:placepageimage%26socpid%3D1!5sBord%27Eau+-+S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&sa=X&ei=jQ4OU7P2N6StywOBzoCgBA&ved=0CMQBEKIqMAo 

    När vi har ätit klart och kommer ut, så har jag reserverat en Gondol med en flaska Champagne förberedd. 


    Så åker vi med den i en timme.
    Min sambo har ganska dåligt lokalsinne, så min förhoppning är att vi kan åka runt ganska fritt utan att hon har en aning om vart vi ska. 

    På vägen så åker vi under Magere Brug som det finns vissa sägner kring att om man kysser varann under bron så ska det stå för evig trohet.



    Någonstans under båtturen tänker jag mig att jag är modig nog att fråga om hon vill gifta sig med mig.

    Sedan stannar gondolen på en kanal som ligger bara tre minuters prommenad från vår lilla lägenhet - men utanför ett hotell.
    dylanamsterdam.com/ 

    Så där tänker jag mig att vi bor vår förlovningskväll/natt för att sen få en god frukostbuffé morgonen efter.

    Min plan (då hotellet ligger så pass nära lägenheten) är att jag kan ordna att jag packar ihop lite kläder i lägenheten som någon ser till att de hamnar på vårt rum så att vi (framförallt min sambo) har något att ha på sig när vi vaknar på hotellet.

    Sen är det nära hem efter - vad jag hoppas - vårt romantiska dygn!?

    Snälla ge mig feedback på det här. Sorry att det blev långt och säkert lite luddigt. Men jag försöker få ihop planeringen och jag måste ha någon att bolla med :) 

  • Svar på tråden Planerar att fria...
  • Äldre 26 Feb 17:19
    #1

    Svårt att veta eftersom vi inte vet vad din flickvän gillar osv men jag tycker det låter fantastiskt romantiskt. Gillar hon stora gester och drömmer om ett prinsessfrieri tror jag det kommer bli perfekt. Var lite försiktig med snåleriet innan bara så hon inte blir allt för irriterad på dig. ;)

  • Äldre 26 Feb 17:22
    #2

    Det låter helt fantastiskt!!!! Men var tog tanken "Älskar man varandra och känner så starkt att man vill dela resten av livet tillsammans även när man står i mjukisbyxor framför toalettspegeln och borstar tänderna så är det ju verkligen för att personerna står i centrum - inte fyrverkerier och vackra landskap." vägen?

    Jag tror att hon kommer bli över lycklig.

  • Äldre 26 Feb 17:23
    #3

    Låter jättefint, det är ju en dag att minnas! Jag tror hon kommer bli jätteglad!

  • Äldre 26 Feb 17:27
    #4
    Helena1990 skrev 2014-02-26 17:22:11 följande:
    Det låter helt fantastiskt!!!! Men var tog tanken "Älskar man varandra och känner så starkt att man vill dela resten av livet tillsammans även när man står i mjukisbyxor framför toalettspegeln och borstar tänderna så är det ju verkligen för att personerna står i centrum - inte fyrverkerier och vackra landskap." vägen?

    Jag tror att hon kommer bli över lycklig.
    Alltså, till del håller jag naturligvis med, men samtidigt förlovar man sig väl inte om man inte vill dela vardagen? Jag är som TS flickvän, jag vill ha en förlovning/ett frieri att minnas, någonting att plocka fram och le åt når vardagen är lite väl grå. Sen behöver det naturligtvis inte vara han som friar eller läggas en massa pengar på, men nog vill jag ha ett minne för livet. Några dagars sagoboksromans är i min mening inte för mycket begärt under ett liv tillsammans. :) 
  • Äldre 26 Feb 17:35
    #5

    Nej de e klart att man ska ha romans, att få ett storslaget frieri är absolut ett minne för livet :)

  • kouki
    Äldre 26 Feb 17:44
    #6

    Låter fantastiskt på alla sätt! Lycka till :)

  • Äldre 26 Feb 18:11
    #7

    Jag hade blivit otroligt lycklig om jag var din blivande fru :)

  • Äldre 26 Feb 18:18
    #8

    Det låter helt fantastiskt! 
    Din blivande är en lycklig kvinna! 

  • Äldre 26 Feb 18:19
    #9

    Oj... 
    Vi bestämde ett förlovningsdatum tillsammans, och beställde ringar.
    Sen satte vi oss i soffan framför ett maraton av Sagan Om Ringen och bytte ringar och åt god hemlagad mat och drack vin Flört
    Det är 11 år sen och jag minns fortfarande i princip alla detaljerna... 

    När vi gifte oss så hade vi pratat lite löst om ett datum - eller två.
    Men frieriet blev i form av att jag en gång kom hem och sa typ "öj du, vi tar det där första datumet, jag blev tvungen att använda det som övertalning för att mamma skulle skriva in sig på vårdhemmet" 

    Så romantiskt var vår förlovning och vårt frieri Flört 
    Men jag minns dagarna så väldigt väl ändå... Och jag skulle nog inte vilja ha det annorlunda.
    Jag vet dock att många vill det.

    Så din plan låter jättebra Glad 
    Lycka till och grattis i förskott  

  • Äldre 26 Feb 18:32
    #10

    Jag tror att hon kommer bli överlycklig, se bara till att dagen inte blir så lång att hon nästan sover sig igenom frieriet. ;)

  • Äldre 26 Feb 18:34
    #11

    Din plan låter helt fantastisk! Tror din sambo kommer bli jätteglad!

    Bara en varning: Set är nog en bra idé att du läggrer själva frieriet så tidigt som möjligt under den romantiska kvällen. Min kille försökte göra något liknande, fast vi var i södra Frankrike. Jag började ganska tidigt märka att han betedde sig konstigt men förstod inte vad han hade på gång, höll nästan på att bli irriterad på att vi hade snålat halva semestern och så plötsligt skulle vi gå på en så jäävla lyxig restaurang. Försökte få honom att gå ner på det indiska haket istället, fattade inte varför han plötsligt höll på och var så fin i kanten.  Jag tyckte han var skitkonstig, och tyckte han betedde sig lustigt, liksom nervöst... Eftersom jag inte hade någon aning om vad han hade i görningen (och uppenbarligen var för trög för att förstå de uppenbara signalerna) kändes situationen väldigt lustig.

    Sedan, efter middagen, när han äntlige frågade blev den lustiga kvällen plötsligt den bästa dagen i mitt liv =)

    Skulle rekommendera att du har en bra plan i bagaget om hon börjar ställa frågor om varför ni ska gå på finrestaurang. Och underskatta inte din egen nervositet! Min kille är vanligvis lugn som en filbunke (och vi har varit tilsammans i snart åtta år så det var ju inget snack om vad jag skulle svara), men han började nästan skaka och darra på rösten när det väl var dags.

    Hoppas det går bra med allt! Idén låter skitbra iallafall! 

  • Äldre 26 Feb 21:08
    #12

    Låter ju som en fantastisk romantisk kväll och gillar hon sånt så är det absolut inte något fel i planen, även om jag tyckte det där med mjukisbyxor och toalettspegel var väldigt fint också, för sådan är jag (men jo, jag drömmer väl ibland om storslagna kärleksförklaringar också). 

    Sen håller jag med Chicita, man ska inte underskatta handlingen i sig. Vi hade iofs bestämt ihop och åkte iväg till paris för att förlova oss. Efter ett besök i eiffeltornet hade vi piknick i parken nedanför och satte på oss ringarna, drack champange och ringde mamma. :) Så det var ju inte heelt i soffan men ändå inte så att han planerade i hemlighet - vi planerade det ihop. Men kommer ändå aldrig glömma det även om han inte överraskade mig med blommor och gondol.

    Ta mig rätt, tycker dina planer verkar fantastiska! Lycka till! :) 

  • Äldre 27 Feb 08:17
    #13

    Wow! 
    Tack för all feedback och för alla kommentarer!
    Blev superglad när jag läste allt ni skrivet!

    Jag vågar inte gå in här och kolla på kvällarna, så ni får hålla tillgodo med att mina svar blir när jag jobbar.  

  • Äldre 27 Feb 08:19
    #14
    Helena1990 skrev 2014-02-26 17:22:11 följande:
    Det låter helt fantastiskt!!!! Men var tog tanken "Älskar man varandra och känner så starkt att man vill dela resten av livet tillsammans även när man står i mjukisbyxor framför toalettspegeln och borstar tänderna så är det ju verkligen för att personerna står i centrum - inte fyrverkerier och vackra landskap." vägen?

    Jag tror att hon kommer bli över lycklig.
    Tanken finns så klart kvar, men jag vet att det inte är så hon vill att det ska ske, så jag är som sagt beredd att vika mig på den. Jag tror omständigheterna betyder mer för henne än för mig.
  • Äldre 27 Feb 08:51
    #15

    Det kommer bli en fantastisk dag & ett minne för livet.

  • Äldre 27 Feb 09:08
    #16

    Jag säger nbara WOW, du har planerat in det i minsta detalj och hon kan inte annat än att älska ditt frieri, jag hade gjort det utan att tveka. Du har verkligen fått in det romantiska och överraskningsdelen och det faktum att du planerat allt så som du har gjort det utan hennes vetskap kommer att göra henne till den lyckligaste tjejen i universum. Du har inget att oroa dig för hon kommer att älska det.Jag kan berätta om frieriet min sambo gav mig, som gjorde mig till den lyckligaste. Ett enklare frieri men ändå så underbart och så Jag och han.Han hade planerat det rejält även han som en julklapp, mina intressen är pyssel och dans och detta tog han vara på ordentligt, han köpte ett skissblock som han visste att jag önskat mig så jag kan fortsätta att skissa som jag brukar vid trista stunder, pysslade ihop ett frieri i form av streckgubbar (han vet att jag tycker att hans streckgubbar är hysteriskt roliga) gubbarna stod bredvid varandra varav den ena st¨år med en ask i sin hand och har gått ner på knä. Texten ovan lyder: Jag vet att du önskade dig en dansstång, men jag älskar dig och hoppas att detta går lika bra......I pratbubblorna ovan gubbarna står det sedan, vill du gicfta dig med mig? och gubben som skall föreställa kvinnahn står det.......! Varvid jag fick fylla i mitt svar med pennan han fäst vid blocket.Under gubbarna satt ringen och det var så romantiskt och en så bra start på min då, dåliga dag efter en vaken natt med tre barn <3Så det spelar ingen roll hur du gör, din tjej kommer att älska det du gör, för att det är dina tankar, ditt frieri och din upplevelse för henne som gör det till det bästa tänkbara.Lycka till och berätta hur det gick sedan :D               


    Bröllopsplanering
  • inkanp
    Äldre 27 Feb 09:39
    #17

    Det är väldigt gulligt av dig att sätta hennes önskemål om frieriet framför dina egna :) Det där blir nog en succé tror jag!

  • Äldre 27 Feb 13:59
    #18
    Nettis1985 skrev 2014-02-27 09:08:46 följande:
    Jag säger nbara WOW, du har planerat in det i minsta detalj och hon kan inte annat än att älska ditt frieri, jag hade gjort det utan att tveka. Du har verkligen fått in det romantiska och överraskningsdelen och det faktum att du planerat allt så som du har gjort det utan hennes vetskap kommer att göra henne till den lyckligaste tjejen i universum. Du har inget att oroa dig för hon kommer att älska det.Jag kan berätta om frieriet min sambo gav mig, som gjorde mig till den lyckligaste. Ett enklare frieri men ändå så underbart och så Jag och han.Han hade planerat det rejält även han som en julklapp, mina intressen är pyssel och dans och detta tog han vara på ordentligt, han köpte ett skissblock som han visste att jag önskat mig så jag kan fortsätta att skissa som jag brukar vid trista stunder, pysslade ihop ett frieri i form av streckgubbar (han vet att jag tycker att hans streckgubbar är hysteriskt roliga) gubbarna stod bredvid varandra varav den ena st¨år med en ask i sin hand och har gått ner på knä. Texten ovan lyder: Jag vet att du önskade dig en dansstång, men jag älskar dig och hoppas att detta går lika bra......I pratbubblorna ovan gubbarna står det sedan, vill du gicfta dig med mig? och gubben som skall föreställa kvinnahn står det.......! Varvid jag fick fylla i mitt svar med pennan han fäst vid blocket.Under gubbarna satt ringen och det var så romantiskt och en så bra start på min då, dåliga dag efter en vaken natt med tre barn <3Så det spelar ingen roll hur du gör, din tjej kommer att älska det du gör, för att det är dina tankar, ditt frieri och din upplevelse för henne som gör det till det bästa tänkbara.Lycka till och berätta hur det gick sedan :D               
    Bröllopsplanering
    Tack så jättemycket! :)
    Ert frieri låter romantiskt tycker jag!

    Jag skulle vilja vara lite bättre på att lägga saker på minnet som hon säger. Jag vet att jag tänker ofta på att när hon säger "jag skulle vilja ..." men av någon anledning så lyckas jag fokusera så mycket på att "jag måste komma ihåg det här" så att jag missar vad hon pekar på. Så då kan jag tänka "Ja, hon vill ha en klänning från Salt" - men väl där har jag ingen aning. :)

    Då kan man liksom dra det här med att involvera saker hon gillar i det. 
    För om man ska vara ärlig så kan jag tycka att mina planer ovan är ganska mainstream. Dvs, det hade kunnat "fungera" för vilken tjej som helst - inte specifikt min sambo. 
    Jag ska lura lite mer på den.
  • Äldre 27 Feb 16:43
    #19

    Låter helt underbart! Se bara till att du inte blir för nervös!

    Min sambo hade planerat sitt frieri i minsta detalj, med blombud, ögonbindel och romantisk middag på kvällen.. Tyvärr var han så nervös och kunde inte sova så han väckte mig klockan halv fem på morgonen och bara frågade och tog upp asken.
    Charmigt i sig och det var helt perfekt enligt mig då jag nu fick njuta av blommor och fantastiskt god mat som nyförlovad med min framtida man :)

Svar på tråden Planerar att fria...