• Äldre 20 Feb 22:40
    3370 visningar
    3 svar
    3
    3370

    tips på gluten och mjölkfri tårta

    tips på gluten och mjölkfria tårtor alltså det får inte vara någon mejeriprodukt alls i den, det får heller inte vara några nötter i. mandel går dock bra. vill ha tips på både bottnar och fyllningar. vill att alla ska få god tårta och "riktig" tårta inte något annat för att dom inte tål vissa saker!

  • Svar på tråden tips på gluten och mjölkfri tårta
  • Äldre 21 Feb 03:57
    #1

    Den här tjejen har en blogg med glutenfi bakning, förutsatt att du skall baka själv vill säga.. jag gjorde glutenfria cupkaes från hennes recept och blev förvånad över hur fantastiskt saftiga och goda de blev.
    annicake.blogspot.se/
    Menar du att det inte ens får vara laktosfri mjölk i? Prova med havremjölk, soyamjölk eller rismjölk i så fall. Jag vet inte hur det blir att baka med, men provbaka och se hur det blir.
    Viktigt att tänka på när det gäller gluten är att för att det skall få kallas glutenfritt så får det inte bakas i ett kök där man använt mjöl, alltså om  någon är jätteallergisk kan du inte baka hemma, för du kan inte garantera att det inte finns några mjölpartiklar i luften. Tex så kan man aldrig baka glutenfritt i ett vanligt bageri, endast i specialbageri. Vad gäller nötter så tänk på att tex vissa hushållsfärger kan innehålla spår av nötter, likaså ätbart lim. Jag använder äggvita istället för ätbart lim.
    De flesta fyllningar som är gräddbaserade borde gå att göra på något av mejerisubstituten. Något som är väldigt lätt att göra är olika godisfluff. Du värmer grädde och låter tex dumle eller ahlgrens bilar eller liknande smälta i det, sedan ställer du det i kylen över natten och vispar sedan upp det så blir det en fin och smaskig fyllning. Hur stor mängd du behöver beror lite på vad du vill göra det på.
    Jag är utbildad konditor kanske skall tilläggas.

  • Äldre 21 Feb 04:14
    #2

    Kom på att havremjölk ju så klart inte funkar för glutenallergiker, men det finns ju två alternativ till..

    Sylt är dessutom en bra fyllning, du kan göra den enkelt själv så slipper du alla konstigheter den kan innehålla..

  • Äldre 21 Feb 11:01
    #3

    tack för tipsen! det är mjölkproteinet som är problemet så därför funkar inte laktosfritt tyvärr och även soya går bort då det proteinet liknar mjölkproteinet.

Svar på tråden tips på gluten och mjölkfri tårta