• Lovisa­Simon
    Äldre 20 Feb 13:31
    4042 visningar
    14 svar
    14
    4042

    Brudpar utan efternamn i inbjudan

    Hej!

    Hur gör man då man inte bestämt efternamn men vill skicka ut inbjudningar? Vi vet inte om vi kommer behålla något av våra namn eller om vi tar ett släktnamn eller nyskapat...
    Är det OK att skicka inbjudan att välkomna till vigsel mellan Förnamn & Förnamn? Förhoppningsvis vet ju alla våra gäster att det är just oss vi menar ändå... 

     

  • Svar på tråden Brudpar utan efternamn i inbjudan
  • Äldre 20 Feb 13:37
    #1

    ja eller så skriver ni era efternamn ni har nu? 

    vi kommer nog bara skriva förnamn då alla vi bjuder vet vilka vi är så att säga :P blir bara de närmaste (35pers typ)

    men skriv exempelvis

    "anna eriksson och karl jonsson"

    eller bara Anna och Karl.

  • Äldre 20 Feb 13:42
    #2

    Man brukar skriva namnen som man heter nu... För inbjudan är till något som kommer att ske, dvs ni har inte bytt namn än. Helt logiskt.

  • Äldre 20 Feb 13:43
    #3

    Jag tror att man brukar använda sina vanliga efternamn innan bröllopet eftersom de e d ni heter.
    Sen får ni erat nya efternamn när ni gift er =) så jag hade skrivit dom vanliga efternamnen i inbjudan. De nya namnet va den än blir gäller ju inte än..

  • Mathil­datige­r
    Äldre 20 Feb 13:45
    #4

    Vi skrev våra befintliga namn, eftersom vi heter det nu.

  • Lovisa­Simon
    Äldre 20 Feb 13:46
    #5

    Jo det hade ju gått...

    Men samtidigt om vi ska ta något släktnamn eller nyskapat kommer ju en av oss att heta det ett tag innan bröllopet (så fort vi bestämt oss)...

    Jag tänker också så att om vi inte skriver ut något efternamn så förstår gästerna/blir de inte lika förvånade om vi tar ett annat efternamn än om det skulle stå...

    Vi har redan spoilat att vi ska gifta oss till majoriteten av gästerna så de väntar ju på ett inbjudningskort från oss...

  • Äldre 20 Feb 13:48
    #6
    LovisaSimon skrev 2014-02-20 13:46:02 följande:
    Jo det hade ju gått...

    Men samtidigt om vi ska ta något släktnamn eller nyskapat kommer ju en av oss att heta det ett tag innan bröllopet (så fort vi bestämt oss)...

    Jag tänker också så att om vi inte skriver ut något efternamn så förstår gästerna/blir de inte lika förvånade om vi tar ett annat efternamn än om det skulle stå...

    Vi har redan spoilat att vi ska gifta oss till majoriteten av gästerna så de väntar ju på ett inbjudningskort från oss...
    ah. vi ska ta ett släktnamn från göbbens sida, vilket då innebär att han måste byta till det innan. men även om vi skulle skriva ut efternamnet också, hade vi skrivit hans "gamla", för att hålla allt hemligt :P 
  • Äldre 20 Feb 13:55
    #7

    fast de beror ju på hur långt innan bröllopet namnet byts, om det är många månader innan, så är det svårt att hålla hemligt. men om det är kanske bara någon månad (beroende på om ni måste gå genom skatteverket eller patentverket) så är det enklare. :)

  • Lovisa­Simon
    Äldre 20 Feb 13:58
    #8
    filibustern skrev 2014-02-20 13:55:48 följande:
    fast de beror ju på hur långt innan bröllopet namnet byts, om det är många månader innan, så är det svårt att hålla hemligt. men om det är kanske bara någon månad (beroende på om ni måste gå genom skatteverket eller patentverket) så är det enklare. :)
    Om vi tar nyskapat vill man ju "paxa" så fort som möjligt... Men jag ska ta och diskutera med karln!
  • Äldre 20 Feb 14:04
    #9

    Vi kommer bara skriva förnamn.
    När jag tänker på det så känns det lite opersonligt att skriva med våra efternamn på inbjudan. Får känslan av att man förtydligar vem man verkligen är.
    Men visst, han man två väldigt vanliga namn så är det kanske bäst att skriva så att inte gästerna tror att det är något annat par

  • Alylly­ra
    Äldre 20 Feb 14:23
    #10

    Oavsett om någon av er tänker byta efternamn så känner ju era gäster er under de namn ni har nu... Så det är ju mycket mer logiskt att skriva namn som de känner igen än namn som är helt nya, framför allt om de inte vet att ni har bytt. Dvs om tex din blivande nu heter Anders Johansson men ska byta till Anders Björk så känner ju hans familj och vänner honom fortfarande som Anders Johansson. Jag skulle nog bli väldigt konfunderad över vem denna Anders Björk är... Jag bytte själv efternamn i 20-årsåldern (ej giftermål) och det tog flera år innan mina vänner slutade kalla mig för mitt gamla efternamn. Det är liksom lite udda att bara byta hipp som happ. Att däremot byta efternamn i samband med en vigsel är det ingen som tycker är konstigt. Så oavsett när ni byter så behöver ni ju inte göra det officiellt för alla förrän vid vigseln.

  • Alylly­ra
    Äldre 20 Feb 14:23
    #11

    Glömde att det inte blir radbrytningar på telefonen. Ber om ursäkt, hopoas det är läsbart ändå :)

  • Äldre 20 Feb 14:37
    #12

    Vi skrev förnamn och förnamn. Alla vet ju vilka vi är!

  • Äldre 20 Feb 14:37
    #13

    Vi skrev bara våra förnamn i inbjudan

  • Lovisa­Simon
    Äldre 20 Feb 17:16
    #14

    Många kloka kommentarer och även stöd för att det går med endast förnamn :)
    Vi kommer ju inte skriva något nytt namn, men som sagt ska vi suga lite på att ha med våra efternamn...

    Tusen tack!

Svar på tråden Brudpar utan efternamn i inbjudan