• Äldre 19 Feb 11:14
    2302 visningar
    6 svar
    6
    2302

    Hjälp mej i ringdjungeln!

    Sitter och kollar på olika ringar..vilken djungel! Värre än att välja barnvagn juh haha.


    Nu tilll frågan.. Finns det någon anledning til att man borde välja guld framför silver? Typ att den blir ful i färgen efter ett tag eller att den repas lätt osv.. Ge mej allt ni vet, för jag är helt vilse.

  • Svar på tråden Hjälp mej i ringdjungeln!
  • Äldre 19 Feb 12:10
    #1

    Silverringar blir ju ärgade, dvs svarta och måste putsas upp då och då, beroende på kroppens egna fettsyror, vissa har mer och andra mindre. Silver är en lite mjukare metall så risk för repor finns (men du kommer märka att det blir repor i de andra metallerna också).

    Gult guld är hårdare och har svårare för att missfärgas.

    Rött guld är en blandning mellan gult guld, koppar och ibland silver. samma egenskaper som gult guld

    Vitt guld är en blandning med guld och palladium och en gnutta silver. Där är det viktigt att tänka på att om du beställer från t.ex usa så kan de blanda in nickel istället för silver. För att de ska få den ultimata spegelglansen så rohdineras ringarna, något man kan behöva göra om nån gång vart annat år om man vill ha dem " fabriksnya". Annars grådnar ringarna efterhand.

    Palladiumringar och platinum finns också som "vitguldsalternativ" då platinum kostar skjortan och palladium kan vara ett väldigt bra budget alternativ. Dock är det inte jättemånga guldsmeder som håller på med palladium.

    hoppas det hjälpte lite iaf :)

  • Äldre 19 Feb 12:42
    #2

    Oj, tack så mycket Pixi! Det hjälpte mej massor! :)

  • Äldre 19 Feb 12:46
    #3

    annars kan jag slå ett slag för titan! ^^

  • Äldre 19 Feb 12:55
    #4

    såklart! filibustern att jag inte tänkte på det!

  • Äldre 31 Mar 18:32
    #5

    Mycket bra inlägg Pixi, precis som du nämner är Platina dyrare men jag skulle ändåvarmt rekommendera det. Dels eftersom att det är så nära underhållsfritt man kan komma, det är naturligt silverfärgat och oerhört mycket starkare än vitguld vilket kan komma till nytta om du skall köpa en ring med en fattad diamant.

    Lycka till! 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 30 Jun 14:57
    #6

    ja guld är mycket finare än silver, men du kan ju ta vitt guld :) det är riktigt snyggt. 
    har själv kollat runt lite och det finns snygga ringar på bland annat www.glimrra.se/rings-1/wedding-rings 

Svar på tråden Hjälp mej i ringdjungeln!