• jackcaj

    Hjälp! vill verkligen gifta mig i Toscana

    Hej,


    Vi skulle vilja gifta oss i Toscana och har letat en hel del och skickat till olika bolag men inte lyckats hitta någon bra. Antingen svarar de inte eller så är de fullbokade.


    Vi ska gifta oss borgligt hemma först (så vi slipper allt pappersarbete) och bara ha en cermoni som en av våra vänner håller i.


    Så behöver hjälp med bokning av boende, restaurang och allt runt bröllopsmiddagen och cermonin men kan inte hitta någon bra och pålitlig bröllopskoordinator i Toscana.


    Så är det någon som har tips?! Behöver verkligen hjälp, känner mig så stressad nu!


    Tack!!

  • Svar på tråden Hjälp! vill verkligen gifta mig i Toscana
  • Fjärilen
    jackcaj skrev 2014-02-18 07:47:00 följande:

    Tack så mycket för tipset! :)


    Kommer du ihåg ungefär vad ni fick betala per kuvert?


    Det hade lite olika menyer så det beror på vad ni vill ha för mat och vin, vi komponerade ihop vår egen meny. Menyerna kostade ca 500-1500. Då ingick bubbel och tilltugg till brudskålen, mat och vin och tårta om man ville ha. 
    Andra kostnader som tillkommer är fotograf, bar, blommor till brudparet osv.

    Om du går in på min sida så kan du se lite mer bilder under mappen "vårt bröllop"

     
  • EmmaLouise

    Hej vi kommer använda Linda Jostler från Per Sempere när vi gifter oss kristihimmelfärdshelgen 2015. Hon verkar jättebra. Annars finns ett nors och dansk firma som kan hjälpa danitalia tror jag de heter

  • jackcaj
    EmmaLouise skrev 2014-02-24 21:17:11 följande:
    Hej vi kommer använda Linda Jostler från Per Sempere när vi gifter oss kristihimmelfärdshelgen 2015. Hon verkar jättebra. Annars finns ett nors och dansk firma som kan hjälpa danitalia tror jag de heter

    Jag kontaktde henne med men hon var fullbokad. Jag är lite sent ute känns det som men jag har fått svar från LaVilla och TemaToscana så ska se där vilket som passar oss bäst.


    Tack för tipset ändå! :)


    Hur gör ni med era gäster? Ska d boka boende själv eller står ni för det?

  • AnnsiA

    Hej jackcaj! 

    Hur går det med planeringen? 
    Planerar också bröllop i Toscana, utan bröllopskoordinator! :) 

  • jackcaj
    AnnsiA skrev 2014-06-14 14:10:32 följande:

    Hej jackcaj! 

    Hur går det med planeringen? 
    Planerar också bröllop i Toscana, utan bröllopskoordinator! :) 


    Hej,
    Så roligt :)
    Har inte kommit så långt tyvärr. Svårt att veta var man ska börja men jag ska ta tag i det ordentligt nu.
    Hur går det för er? När ska ni gifta er?
  • AnnsiA
    jackcaj skrev 2014-06-29 12:24:30 följande:
    Hej,
    Så roligt :)
    Har inte kommit så långt tyvärr. Svårt att veta var man ska börja men jag ska ta tag i det ordentligt nu.
    Hur går det för er? När ska ni gifta er?
    Som tur är finns internet! Och Italien har många bra sidor som har en översättning på engelska. 

    Det enklaste är nog om man väljer att ringa till hotellet och fråga om de har några nummer/sidor till präster, kyrkor, ställen osv som har lite lokalkännedom. 

    Vi gifter oss den 30 aug (i år) men har fortfarande en del att ordna då det där med präst och fotograf strulat lite. 

    Vilket datum har ni? 
  • AnnsiA
    jackcaj skrev 2014-06-29 12:24:30 följande:
    Hej,
    Så roligt :)
    Har inte kommit så långt tyvärr. Svårt att veta var man ska börja men jag ska ta tag i det ordentligt nu.
    Hur går det för er? När ska ni gifta er?
    Som tur är finns internet! Och Italien har många bra sidor som har en översättning på engelska. 

    Det enklaste är nog om man väljer att ringa till hotellet och fråga om de har några nummer/sidor till präster, kyrkor, ställen osv som har lite lokalkännedom. 

    Vi gifter oss den 30 aug (i år) men har fortfarande en del att ordna då det där med präst och fotograf strulat lite. 

    Vilket datum har ni? 
  • jackcaj
    Chicita skrev 2014-06-29 14:27:36 följande:

    Har du testat www.tematoscana.se/


    Dom hjälpte oss planera bröllopsresan. Har bara gott att säga om dom :)  


    Vi använder oss av dem nu men tycker ändå att man får fixa mycket själv. Hon som hjälper oss är väldigt trevlig men lite virrig :)
  • jackcaj
    AnnsiA skrev 2014-06-29 18:57:45 följande:
    Som tur är finns internet! Och Italien har många bra sidor som har en översättning på engelska. 

    Det enklaste är nog om man väljer att ringa till hotellet och fråga om de har några nummer/sidor till präster, kyrkor, ställen osv som har lite lokalkännedom. 

    Vi gifter oss den 30 aug (i år) men har fortfarande en del att ordna då det där med präst och fotograf strulat lite. 

    Vilket datum har ni? 
    Vi använder som sagt oss av Tema Toscana som har hjälpt oss att fixa plats, middag mm. men ändå mycket som man måste bestämma och planera. De är inte direkt en bröllopsplanerare utan hjälper mest till med kontakter. Vi gifter oss den 4:e oktober.

    Vi har bokat boende på en gård där vi även ska ha middag och vigsel.
    Hur har ni gjort där? Jag tyckte det var svårt var man skulle ha själva vigseln.

    Ja det är så jobbigt. Det känns som när man har fixat ett par saker så strular annat så man står och stampar på samma ställe hela tiden, det är så frustrerande..

  • Chicita
    jackcaj skrev 2014-07-07 08:35:16 följande:
    Vi använder oss av dem nu men tycker ändå att man får fixa mycket själv. Hon som hjälper oss är väldigt trevlig men lite virrig :)

    Ah, det enda vi behövde fixa var flygresan :) 


    Ja det blev trassel när vi skulle hämta ut bilen på flygplatsen så vi valde att avboka bilen och ta ett annat bolag istället. Men det var allt. Dom var väldigt hjälpsamma annars och tog reda på saker åt oss som inte stod i broschyrer mm :) 

  • AnnsiA
    jackcaj skrev 2014-07-07 08:44:47 följande:
    Vi använder som sagt oss av Tema Toscana som har hjälpt oss att fixa plats, middag mm. men ändå mycket som man måste bestämma och planera. De är inte direkt en bröllopsplanerare utan hjälper mest till med kontakter. Vi gifter oss den 4:e oktober.

    Vi har bokat boende på en gård där vi även ska ha middag och vigsel.
    Hur har ni gjort där? Jag tyckte det var svårt var man skulle ha själva vigseln.

    Ja det är så jobbigt. Det känns som när man har fixat ett par saker så strular annat så man står och stampar på samma ställe hela tiden, det är så frustrerande..

    Vi kommer bo på ett hotell och sen låna ett annat hotells stora, vackra park för vigseln, hotellet ligger typ 3 km bort bara men i en annan kommun där vi kunde få hjälp av en präst hitta en kollega som pratar engelska! (Håller tummarna!!)
    Man måste ju tydligen ha vigseln i samma kommun som prästen kommer ifrån. 
    Ska ni ha svensk präst? (Han från Svenska Kyrkan i Rom?) 

    Men så länge ni får hjälp med kontakter så löser ni det, vi har en italiensk vän till familjen där nere som ger oss kontakter och åker till hotellen och pratar med dom öga mot öga (mycket lättare då). 
    Till helgen ska jag ta tag i klännings-krisen och nästa vecka lösa specialkost på hotellet vi ska ha middagen på, jag och några till har lite olika matallergier som vi måste få löst tills aug. (Gluten- och laktosintolerans, tomatallergi osv) 

    Tiden går så jäkla fort, har hela tiden försökt hålla lugnet och tänkt på vårt tema "semesterbröllop" och att det inte ska vara så väldigt planerat men det är svårt att hålla nerverna i styr när det är mycket kvar att fixa! 


     

Svar på tråden Hjälp! vill verkligen gifta mig i Toscana