• Dora
    Äldre 12 Feb 09:40
    2411 visningar
    6 svar
    6
    2411

    Brudnäbb och näbb

    Hej!
    Vi ska gifta oss i juni och har inga egna barn. Jag är dock gudmor till två
    barn från två olika familjer/vänner, en pojke på 7 år och en flicka på 8 år.
    Fick förslag från en vän om att ha mina två gudbarn som brudnäbb och näbb.
    Tycker att det är en fin idé men har inte riktigt koll på vad som "gäller"..? 
    Är det någon som har det? Tack isf! 

  • Svar på tråden Brudnäbb och näbb
  • Äldre 12 Feb 10:32
    #1

    Jag hade min brorsdotter + makens brorsbarn i mitt näbb 
    (Det är ingen skillnad på om dom är flickor eller pojkar, det är brudnäbbar som "går i näbbet" oavsett) 
    Du måste inte ha ett näbb, men om du vill ha det så kan du ha vilka barn du vill egentligen.

    Det finns väl traditioner angående det där också, men eftersom man "egentligen" ska vara orörd brud om man nu ser tillbaka i traditionerna - så ska man alltså inte ha egna barn - utan andras Flört 


  • Äldre 12 Feb 14:25
    #2

    Kom ihåg att fråga BARNEN om de vill vara näbb också! Dvs. inte bara fråga föräldrarna. Vissa barn vill gärna stå i centrum, medan andra är blygare och vill kanske inte få allas blickar riktade mot sig.

    Vi hade inget näbb, det kändes lite onödigt (och så ville vi inte ha med barn på bröllopet heller, och då är det ju lite svårt att säga till näbbet att de ska åka hem direkt efter kyrkan).

  • Äldre 12 Feb 17:00
    #3

    Vi har inte heller några barn egna men jag frågade min systerdotter om hon vill vara brudnäbb. Hon är snart fyra och jag vet inte riktigt om hon är med på exakt vad hon ska göra men när hon fick höra ordet "prinsessklänning" var hon såld! ;) Jag har ett gudbarn också (min systers andra barn) men han är inte ens två år på bröllopet så jag hoppas att min syster (eller han när han blir större) inte tycker att det är tråkigt att han inte fick "vara med" på något annat sätt än "bara" vara gäst. 

    Så, ja, gudbarn eller syskonbarn eller så är väl en jättebra idé som näbbar om man nu vill ha det och om barnen själva vill! 

  • Äldre 14 Feb 09:21
    #4

    Vi ska ha våra 2 syskonbarn

  • Dora
    Äldre 14 Feb 10:15
    #5

    Tack för alla svar! :)

    Hmm, på inbjudan står det att vi vill ha barnfritt på själva festen men att barn är välkomna till vigseln i kyrkan. Precis som Kalaspinglan lyfter fram så kan det vara problematiskt att ha näbbar vid vigseln för att sen skicka hem dem..? Jag får fundera lite till och höra mig för med föräldrarna innan jag frågar barnen.

  • Äldre 14 Feb 10:21
    #6

    Kan tillägga att de är de enda barnen på bröllopet och föräldrarna ser till att barnen kommer till barnvakterna efter bröllopet

Svar på tråden Brudnäbb och näbb