• Tina379

    Rödguld=roseguld???

    Hej alla ringtokiga! Hjälp mig lösa mysteriet om rödguld i England? Är det roseguld? Jag tycker den ser för rosa ut, men bilder kan ju luras oxå. När jag pratar med tex James Allen så vet dom ingenting om vad rödgul är. Sedan ställde jag frågan till bluenile England och då säger dom att roseguld är rödguld.. Fast jag tvekar ändå, någon som är kunnig inom detta område? Jag vet liksom inte hur jag skall förklara för dom så att de förstår mig rätt. Jag vill alltså ha 75% guld en del koppar och en del silver. Men då säger dom bara roseguld. Åh snälla hjälp mig reda ut detta problem o gör mig klokare :)

  • Svar på tråden Rödguld=roseguld???
  • Anniina

    Roseguld är en tämligen ny legering, tror den kom för bara några år sedan. Innan dess fanns rött, gult och vitt guld. Hur det är i England och vilka metaller legeringarna innehåller vet jag inte. Men jag har för mig att tiffanys berömda trinity-ring är av gult, rött och vitt guld. Kanske kan du kika på den och se vad de kallar det på engelska och hur nyansen är. Lycka till!

  • SELondonswede

    Hej,

    Rent tekniskt vet jag inte hur det ligger till men jag bor i UK och hade "svenskt" rött guld som förebild nar jag letade ring. Jag har valt en i 18k rose gold och den ser i mina ogon ut som rott guld. Min ring ligger i 2013 traden for referens om du vill kika.

    Jag alskar fargen.

  • Tina379

    Okej tack för era tips! Det är nog så att rose är rött guld då. Vet du på vilket nr din ring är under bilder 2013 SELondonswede?

  • Pixi

    vad jag har förstått är rödguld och roseguld samma sak. Däremot tycker jag att det röda kan skilja sig i nyanser förmodligen beroende på hur mycket koppar det är i blandningen.

  • Linnie

    Rosé guld och rött guld är inte samma sak. Som en tidigare sagt så är rosé ganska nytt. Rött guld är mörkare i färgen och rosé guld är mer rosa i färgen. Rött guld är vanligt i vigsel/ förlovningsringar. Guldfynd har både rött och rosé guld i sitt sortiment så kolla deras hemsida så ser du skillnaden.

Svar på tråden Rödguld=roseguld???