• LillS

Värktabletter och alkohol

Det här är en fråga som har diskuterats fram och tillbaka bland mina kompisar, men det är nog ingen som vet helt säkert, så jag frågar här på BT också, ni brukar ju kunna det mesta

Finns det någon värktablett som man kan ta fast man ska dricka alkohol?

Vet att man ska undvika de med paracetamol (som Alvedon), men hur är det med t.ex. Ipren?

Jag försöker alltid undvika att ta tabletter och alkohol, men ibland har man ju mensvärk eller huvudvärk och vill ändå kunna gå ut och äta middag med ett glas vin eller öl utan att sitta och vrida sig av smärta vid bordet

• Svar på tråden Värktabletter och alkohol
  • Guldfisken

LillS: Bra fråga som jag frågat massor av personer om. Hoppas på svar från några läkemedelskunniga personer. Jag har en stressmage som brukar göra sig gällande när jag dricker och brukar därför gardera mig med en Ipren. Men den innehåller ju paracetamol så det kanske är jättedumt av mig.

• anncaBq

Ipren innehåller väl ibuprofen, inte paracetamol?

• Ei saa peitää

Magnecyl innehåller acetylsalicylsyra (vet ej den exakta stavningen) och det brukar de inte rekommendera till känsliga magar, astmatiker eller liknande. Har fått för mig att det är rätt likt Ipren. Alvedon ska vara skonsammare för magen.

Tror inte man bör kombinera någon värktablett med alkohol. Då är det nog bättre att avstå alkoholen om man har så ont så man måste knapra tabletter. Tror du ska höra med nån läkare eller sköterska för säkerhetsskull så du får veta säkert.

• April 2004

Från apotekets hemsida:

Läkemedel som man ska vara försiktig med

Värkmediciner med paracetamol (till exempel Alvedon, Curadon, Panodil, Reliv, Citodon och Panocod) kan skada levern om man överdoserar dem. Om man dessutom dricker alkohol kan skadorna bli värre.

När paracetamol bryts ner i levern bildas giftiga ämnen som måste oskadliggöras. Om man druckit mycket alkohol under lång tid och levern är hårt belastad av att bryta ner alkoholen, och om man dessutom ätit dåligt, kan paracetamol ge leverskador även i rekommenderade doser.

Värkmediciner med acetylsalicylsyra och ibuprofen (till exempel Trombyl, Magnecyl, Treo, Ipren, Alindrin, med flera). Alkohol irriterar magslemhinnan. Det gör också tabletter som innehåller acetylsalicylsyra och ibuprofen. Om man har besvär med magen, bör man inte dricka alkohol och samtidigt ta läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra. Ibuprofen irriterar magslemhinnan mindre än acetylsalicylsyra.

• Princess

Lills

Tabletten som kallas Ipren innehåller ibuprofen. Ibuprofen ar inte skadligt for levern i kombination med alkohol.

Paracetamol ar dock skadligt (mycket) for levern i kombination med alkohol. Var forsiktigt med det.

Jag ar helt saker pa det har och nar jag far huvudvark, mensvark eller tandont eller dyligt och anda kanner for att ta ett glas vin ar det IBUPROFEN som galler - den vanligaste sorten som finns pa apoteket ar IPREN.

P

• la fille

Alla tabletter med acetylsalicylsyra (tex Magnecyl) kan irritera magslemhinnan och ska därför inte tas tillsammans med alkohol.
    Alla tabletter med paracetamol (tex Alvedon) ska man helt undvika tillsammans med alkohol då de ökar risken för leverskador.

Tabletter med Ibuprofen (tex Alindrin, och Ipren) är inte farliga att inta tillsammans med alkohol.

OBS OBS OBS: SJÄLVKLART ska man inte dricka mycket alkohol och ta många värktabletter, inte var för sig och absolut inte tillsammans, men att dricka några glas vin efter en Alindrin är inte farligt.

• ninonica

Som sjuksköterska håller jag med om att ipren är det bästa alternativet...

• LillS

Tack för alla svar, nu har jag fått lite större klarhet i frågan!

• Guldfisken

Ah, det var jag som rörde ihop begreppen lite. Ibuprofen, ja det hörs ju liksom på namnet Ipren. :)

Då kanske jag kan ta en Ipren mot min stressmage då.

• Ananas

La fille!

Om man har känslig mage ska man vara försiktig med tabletter som innehåller ibuprofen som t.ex. Ipren och Ibumetin. Ibuprofen kan också verka irriterande på magslemhinnan. Har man astma ska man också undvika dessa tabletter. Prova försiktigt!

• Grönkulla

Apotekspersonal skall väl kunna svara på frågor gällande mediciner.
    Vill även rekommendera FASS, ett uppslagsverk för mediciner där man kan läsa mer om dem. Finns åtminstone på ert huvudbibliotek. Infomedica är en bra sida också där man kan ställa frågor till läkare. Hittas på www . infomedica . se

• gummalottan

...åsså en kombination som man absolut ska undvika: alkohol och värktablett som innehåller dextropropoxifen - Dexofen, Distalgesic, Doleron och Paraflex Comp. Även vid normaldos av såna tabletter kan man slå ut andningsdriven, om man dricker alkohol - man kan alltså sluta andas. Och dö. Inte bra.

Svar på tråden Värktabletter och alkohol