• Lisa
    Äldre 5 Feb 20:16
    2837 visningar
    9 svar
    9
    2837

    gästlistan!

    Hjärtat och jag håller på att gå igenom gästlistan och det är en sak som vi undrar över jag vill bjuda min morbröder pågrund av att jag har en väldigt god relation till dem, men hjärtat är inte så sugen på att bjuda sina mostrar/fastrar för han tycker attt de inte har någon direkt relation till dem och jag har även en faster men jag är inte alls sugen på att bjuda henne. Kan man bara bjuda mina morbröder? eller blir det helt knasigt då? 
    Hjärtat vill hellre bjuda fler av sina vänner än mostrar och fastrar och det förstår jag verkligen om han vill men vi tänkte mer hur kommer de andra reagera på om mina morbröder blir bjudna men inte de andra??
    det har med bröllop var inte så enkelt  Flört

    vet inte om det är rätt tråd för detta men hoppas ni förstår vad jag menar:)

  • Svar på tråden gästlistan!
  • Äldre 5 Feb 20:20
    #1

    det är den vanliga frågan om man törs bjuda en kusin/morbror/what ever och inte andra. många som har den frågan även jag. men vi kommer göra så att min enda moster kommer vi bjuda, för hon och hennes man är så fräna, men kommer inte bjuda någon av min pappas syskon. min karl har NÅGRA syskon till sin far bjuden, och NÅGRA kusiner. sen får vi vara beredd på åsikter och gnäll och stå enade helt enkelt. 

  • Äldre 5 Feb 20:22
    #2

    ni bjuder dom ni vill ha där - svårare än så är det inte.

    Jag o min man uteslöt många släktingar på bådas sida för att vi ville ha mer plats för nära vänner.  Vi hade en maxgräns på 35 gäster så vi fick verkligen pussla för att få det att stämma o då var det bara att skära bland släkten. 

    Vi bjöd bara den absolut närmaste familjen som vi känner att vi har närmast band till (föräldrar, syskon, mormor, ett par mostrar och ett par fastrar)  resten av platserna fick våra  närmaste vänner.

    Så vi uteslöt mängder av kusiner och andra nära släktingar som vi ändå umgås med ganska flitigt. Men det var vårt bröllop och vi bestämde. 

  • Äldre 5 Feb 20:23
    #3

    Jag har valt bort fastar och farbröder som jag har yterst lite kontakt med och hellre bjudit dem JAG vill ha (min blivande har ingen familj förutom hans föräldrar, så väldigt lätt för honom) än folk som jag aldrig träffar bara för att vi är släkt. Kanske blir sura miner men faktiskt jag är så självisk att det är min/vår dag och jag vill bara umgås med folk jag "älskar" och gör mig lycklig (för att använda ett amerikanskt uttryck).  

  • Äldre 5 Feb 20:28
    #4

    Jag bjöd ingen på min mammas sida (förutom min bror då). Medan maken bjöd i princip hela sin släkt.
    Jag har ingen kontakt alls med min moster och kusinerna på den sidan. Så det fanns ingen anledning att bjuda dom.
    Och när dom inte ville komma på mammas begravning 2 månader innan vigseln så vart jag ännu mer nöjd med mitt beslut att inte bjuda dom Solig 

    Bjud dom som betyder något för er.
    Om ni tror att dom som inte bjuds tar illa upp så får ni antingen vara beredda på att försvara ert val eller om ni har råd och plats så bjuder ni dom ändå om dom klagar...

  • Lisa
    Äldre 5 Feb 20:29
    #5

    Jag menar det, de är ju trots allt vårt bröllop och vill jag bjuda mina två morbröder än min faster så borde det ju bara accepteras , för jag har en helt annan relation till dem och de betyder mycket för mig. och då får ju mitt hjärta också bestämma själv  hur han vill göra med sina fastrar/mostrar och istället bjuda fler av sina vänner Glad
    själv har jag inte så många vänner,de är få men underbara Flört
    blir nog att vi kör på så som vi känner helt enkelt om det inte finns några måsten om hur man ska bjuda!

  • Äldre 6 Feb 20:42
    #6

    Jag kommer bjuda (utöver närmsta familjen) några kusiner, sysslingar, mammas kusiner osv medan min m2b bara bjuder in föräldrar, syskon och syskonbarn. Det beror dels på att han har så otroligt många syskon och syskonbarn och han träffar aldrig sina morbrödrar, kusiner osv. Medan jag har få syskon och har en helt annan relation till några av mina andra släktingar, vi ses och umgås en del. 

    Bjud dom du vill bjuda och är det någon som tar illa upp så är det deras problem. Man kan faktiskt inte bjuda alla Glad  

  • Äldre 6 Feb 21:11
    #7

    Ni bjuder de gäster ni vill ha där. Punkt.

  • Äldre 15 Feb 14:52
    #8

    Jag har 2 mostrar och en morbror med respektive. Men jag kommer bara bjuda mina mostrar med respektive på vårt bröllop, vi har aldrig umgåtts med min morbror så jag såg ingen anledning till att bjuda honom. De enda kusinerna i bjuder på "mammas" sida är min ena mosters barn , av samma anledning som med morbror bjuder jag inte alla kusiner på mammas sida. Däremot bjuder jag alla på pappas sida både fastrar med respektive och alla kusiner för vi har en bra relation till dom. Jag har inte ens funderat på att bjuda min morbror och vissa kusiner på mammas sida. Det kändes naturligt att utelämna dem 

  • Äldre 15 Feb 19:13
    #9

    Jag tänker lite så här, att med personer som inbördes har en relation till varandra kan det bli lite känsligt om man inte bjuder alla i den gruppen. Dvs. om bruden har två mostrar och bara bjuder den ena, eller om brudgummen bara bjuder en av sina fastrar.

    Men om bruden har god kontakt med alla släktingar på sin pappas sida och bjuder alla dem, medan brudgummen kanske har sämre kontakt med släktingarna och inte bjuder någon av dem - ja, då blir det mindre risk för jobbiga situationer av typen:

    ena mostern: kommer du på lisa och pelles bröllop?
    andra mostern: bröllop? nä, inte har jag fått någon inbjudan till det!

    Så jag tycker helt klart att ni kan göra som ni tänkt. Glad

Svar på tråden gästlistan!