• Miniängeln

rött & gult guld

Jag är lite generad av att behöva fråga men vad är det för skillnad på gult och rött guld?
    Hur ser man skillnad på dem?

Jag tror min förlovningsring är av gult guld, och jag skulle tycka det vore fint om min vigselring var av rödare guld. Men jag är osäker, min förlovningsring kanske är redan av rött guld eftersom jag inte vet skillnaden?! *förvirrad*

• Svar på tråden rött & gult guld
  • Puppan

Rött guld är betydligt rödare än gult guld. Men sen finns det variationer på gult guld också. När vi beställde våra förlovningsringar gjorde jag om min förlovningsring till svensk gult guld i stället för europeriskt gult guld. Krångligt... En bra guldsmed kan nog förklara skillnaden bättre antar jag...

• Helena V

Din förlovningsring är säkert av det man i Sverige kallar "rött guld", det som jag kallar "vanligt guld"

Men sen finns det något som heter roséguld som är rödare än rött guld, jag har bara sett det på nätet och inte i verkligheten.

• Ettolrach

Det vanliga guldet är det som kallas rött guld.

Det som ser rödare ut än det vanliga kallas roséguld.

• Ettolrach

Och jag låter som en papegoja, såg inte Helenas inlägg.

• Nessie

Enligt en kompis är gult guld det som egentligen är vanligast i sverige, men för mig verkar det som om dem flesta benämner det som rött guld.
    Men det röda guldet som så många pratar om här i sverige, är det verkligen rött guld och inte gult??
    Jag är klart förvirrad!
    (kan också nämnas att min kompis är ganska intresserad av det här med guld o silver m.m., har läst på en del)

• Johanna = en lat kock

enligt flera böcker jag har så står det såhär om guldets färger

Rödguld: (äldsta färgen) 3delar guld, en del koppar och silver

Roséguld: (vanligast i sverige)
    75%guld 8-9%silver 16-17% koppar

Hamilton:ngt gulare än rosé

Gult guld: omvända förhållandet mellan silver och koppar jämfört med rosé

Grönt guld:75%guld och 25%silver

vitguld: 3 delar guld 1 del silver, koppar och palladium blandat (bör vara ganska mycket ca9% palladium för att den ska bli rent vit)

blått guld: 75%guld 25%stål

purpurfärgat guld: 75%guld 25%aluminium (ser urläckert ut! lite bronstonat med mörkt lilablått skimmer)

Svar på tråden rött & gult guld