• BellaW­esterg­ård
    Äldre 28 Jan 13:27
    4467 visningar
    8 svar
    8
    4467

    Tips På Formulering Kuvertavgift !

    Vi planerar att bjuda våra närmsta släktingar, alltså så långt som kusiner, och våra närmsta vänner. Då min släkt är ganska stor så blir det ganska många gäster. Därför har vi bestämt att gästerna får betala en kuvertavgift ISTÄLLET för presenter om dom vill vara med på vår stora dag. Barnen äter gratis.


    Nu vill jag ha tips på hur man formulerar detta tydligt  i inbjudan.


     


    Nu vill jag inte höra av er som tycker att kuveravgift är dåligt, såvida ni inte har en bra formulering till inbjudan! :)


     


    Så, hur skrev ni andra som haft/ska ha kuvertavgift i er inbjudan??

  • Svar på tråden Tips På Formulering Kuvertavgift !
  • Äldre 28 Jan 13:49
    #1

    Finns många sätt att skriva det på.
    Det här är ett sätt

    Då vi redan har allt vi behöver, och vår högsta önskan är att få fira med så många av våra vänner och släktignar som möjligt så väljer vi att avsäga oss presenter i alla former och istället be om en kuvertavgift på XXX kronor.
    Barn upp till X år utan kostnad.
    I kuvertavgiften ingår 3-rätters / buffé / annat och dryck till maten (1 glas vin, 1 öl eller vad det nu är)

    Vissa väljer att skriva ut menyn också, bara så att gästerna verkligen ser vad dom får. 

  • BellaW­esterg­ård
    Äldre 28 Jan 15:18
    #2

    Tack för tipset. Fler ngn? :)

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 30 Jan 21:24
    #3

    Vi skriver bara kort och tydligt "istället för presenter tar vi en kuvertavgift på 250:-/vuxen".

  • Äldre 30 Jan 21:36
    #4
    LinaNordstrom skrev 2014-01-30 21:24:57 följande:
    Vi skriver bara kort och tydligt "istället för presenter tar vi en kuvertavgift på 250:-/vuxen".
    Jag måste bara säga att jag tycker det låter lite fult med "tar vi en kuvertavgift". Kanske "önskar en kuvertavgift" istället, eftersom ni inte tar presenter utan önskar er presenter. Det handlar alltså bara om formuleringen! ;)
  • Äldre 30 Jan 21:39
    #5
    swdnchick skrev 2014-01-30 21:36:51 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det låter lite fult med "tar vi en kuvertavgift". Kanske "önskar en kuvertavgift" istället, eftersom ni inte tar presenter utan önskar er presenter. Det handlar alltså bara om formuleringen! ;)
    Men om man skriver "önskar" så antyder det ju att det är valfritt att betala.
    Och en kuvertavgift är ju inte valfri... 
  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 30 Jan 21:52
    #6
    Chicita skrev 2014-01-30 21:39:10 följande:
    Men om man skriver "önskar" så antyder det ju att det är valfritt att betala.
    Och en kuvertavgift är ju inte valfri... 
    Exakt!
  • Michae­la540
    Äldre 3 Feb 15:11
    #7

    Vi skrev kort och konsist på vårt kort att efetrsom vi inte önskar oss några prylar önskar vi oss istället ett bidrag på 250kr per person till festen, och vad som ingår vilket i vårt fall blir mat, dryck och underhållning :)
    Verkar vara uppskattat av dom flesta!

  • BellaW­esterg­ård
    Äldre 9 Feb 18:15
    #8

    Tack för era svar!
    Det låter finare, ja, att skriva att man önskar en kuvertavgift, men då kan det som sagt misstolkas att det är upp till var och en..

Svar på tråden Tips På Formulering Kuvertavgift !