• Isasa

Rädd att han inte ska gilla klänningen

Jag och min blivande har alltid haft helt skilda uppfattningar om vad som är snyggt resp inte särskilt snyggt. Fick höra några år efter att vi träffats att han i själva verket inte gillade min utmanande klädstil när vi träffades (han föll ju för mig "trots det", hehe). Fortfarande har vi svårt att enas om vad som är vackert o ej. Detta sätter sina spår nu när jag ska välja klänning. Jag vill självklart känna mig vacker, samtidigt som jag vill att HAN ska älska min brudklänning. Litet dilemma, då jag gärna vill hålla den hemlig tills den stora dagen är här. Jag brukar visa honom bilder på olika stilar på klänningar o fråga vad han tycker, bara för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som tilltalar honom mest. Nu säger säkert ni "om han älskar Dig så spelar det ingen roll vad du har på dig, han kommer tycka du är vacker ändå, på er bröllopsdag." Och visst, så är säkert fallet, men jag kan ändå inte låta bli att våndas ngt över att råka välja en klänning som han verkligen inte gillar... Det måste väl finnas ngn mer här som har en man med andra åsikter än er? Hur har ni resonerat isåfall? Valt klänning tillsammans eller valt en klänning och sen tagit för givet att han gillar den? Jag förstår ju att minan INTE kommer säga att han avskyr klänningen, när jag väl står där, men har ändå en liten oro över att han kanske rent ut av ogillar den skarpt. Man vill ju inte att karln ska skämmas över sin brud ;)

• Svar på tråden Rädd att han inte ska gilla klänningen
  • filibustern

ja oja. jag och min fästman är totala motsatser. en del undrar hur vi hållit ihop så länge (kan vi också undra ibland) men motsatser kan dras till varandra. klänningen hann varken jag eller han diskutera om. han tycker den är ok. :P men däremot kommer det bli svårt med frisyren. jag vill kanske ha en stilren frisyr, typ svinrygg eller nåt. men han AVSKYR svinryggar. och han tycker smink är skitfult. så jag har också ett dilemma. frisyren funderar jag på att totalt skita i vad han tycker. men sminket? ja mena.. 

så jag förstår din oro.  

• Isasa

Filibustern: åh vad skönt att höra att man inte är ensam om den här typen av oro!!!

• Alyllyra

Jag våndades mellan två klänningar och visade bilder på båda för min man, så han var högst involverad i det slutliga valet. Han följde även med på klänningsprovning en gång.
    Jag var aldrig särskilt orolig för att han inte skulle gilla mitt val, men jag vill gärna att han skulle känna sig delaktig i valet när det faktiskt handlade om vad våra pengar skulle gå till.

Om du är riktigt orolig tycker jag att du ska göra valet i samråd med din blivande. Är det värt all oro och ångest bara för att hålla klänningsvalet hemligt? 

• filibustern
    Isasa skrev 2014-01-24 12:34:26 följande:
    Filibustern: åh vad skönt att höra att man inte är ensam om den här typen av oro!!!
    ne du! de e du inte haha! och det gäller i princip ALLT i förhållandet. att renovera huset är/kommer bli ett helvete! (ursäkta franskan) för det är nästan en oskriven regel att tycker jag något är snyggt, då tycker han det är fult och vice versa. DOCK har vi förvånat varandra någon gång då och då och tyckt likadant. :P 

jag tror i vissa fall att man får helt enkelt strunta i vad den andre tycker. lite grann. som i vårt fall med frusyren. den är kanske inte snygg (tycker min man) men den är så enkel, så den märks nog inte så mycket, om du förstår vad jag menar? dessutom ska jag överraska min karl och be mamma virka en brudkrona som jag ska ha. han får inget veta förrän jag är påklädd och vi träffas inför fotograferingen. och då kan ju kronan ta bort lite uppmärksamhet från den "fula" frisyren. men har även en backup-plan, och då blir det nog någon slarvig knut i nacken eller nåt. kanske ev. att jag rent ut av har en kort frisyr. 

men sminket är ju en jobbigare fråga för MIG. jag vill ju känna mig vacker (som vilken annan brud). mycket för att dölja min rosacea och ojämnheter. tack och lov så är jag ingen som har smink på mig annars, så jag ska ha så basic som möjligt. men även basic är fult i min karls ögon. bara mascara tycker han förstör mycket. men samtidigt kan jag absolut inte känna mig trygg i att gå utan. hade jag bättre hy så skulle den möjligheten vara större
  • Isasa

Filibustern: Härligt, hehe Vi har samma problem VaRJE gång det ska köpas nya gardiner, ny tvbänk, ny säng, nya tapeter, nya klänningar etc. Bara o acceptera varandras olikheter och göra det bästa av det. Oftast låter jag honom få sin vilja igenom då jag vet att han generellt är mer "modern" i sin smak än vad jag är Smink o frisyr är jag inte så orolig för, mer över klädvalet som sagt.. Alyllyra: Jag får kanske helt enkelt fråga om han VILL se klänningen innan, då får han gärna vara med o bestämma. Till viss del iallafall. Eller iallafall lämna några synpunkter o önskemål

• Milos

Jag råkade visa min blivande en bild på klänningen jag fallit för utan att först klargöra att "Den häääär klänningen tycker jag är jättefin och den tänker jag ha när vi gifter oss - visst är den fiiiiin?" Så då fick man ju tyvärr ett ärligt svar  
    Nu hade jag turen att strax efter det hitta en annan klänning inom min budget som jag tycker mycket om, och som även min blivande gillar, så det löste ju sig ändå för min del. Men hade jag inte hittat en annan klänning undrar jag om jag inte hade satsat på den första klänningen i alla fall, men visst känns det roligare att veta att den blivande maken faktiskt gillar min klänning.

Hade jag varit du, hade jag nog åtminstone inledningsvis främst tittat efter klänningar efter de modeller som din blivande sagt att han gillar för att se om du hittar något som du också tycker om. Men det gäller ju då att du faktiskt i så fall hittar en klänning i en sådan modell som du känner dig som en stjärna i,  det tycker jag inte man ska kompromissa med. Går det absolut inte att hitta en du känner dig fin i som du tror att din blivande gäller, så kör på vad du gillar - han kommer tycka du är vacker ändå på er bröllopsdag

• bettansss

Haha, här känner jag igen mig! Jag och min blivande är helt olika som personer och det är några stycken som antytt lite försiktigt att "ja, ni verkar ju vara väldigt olika du och han...". Jag brukar svara att jag inte kan tänka mig nåt tråkigare än att vara med nån som är precis som jag.

Jag var också lite orolig inför klänningsvalet, min blivande vill gärna att jag ska ha nåt enkelt, gärna inte hellångt medan jag sett framför mig en stor gräddbakelse, gärna med 10 lager underkjol och ett par meter släp typ ;) Jag förstår att du är orolig och jag vet inte om det är till någon hjälp men jag tänkte så här: "Är det jag eller han som ska vara nöjd med klänningen?" Jag kom fram till att det var jag som bryr mig mest om klänningen, det är jag som ska ha den på mig och det är jag som betalar för den. Därför får jag bestämma hur den ska se ut. 

Som du skriver: kan ni inte tillsammans fundera över vad det är för typ av klänningar ni gillar och kanske komma fram till någon modell tillsammans? Kanske att han följer med och provar om det känns ok med dig?

I mitt fall bestämde jag mig för en klänning som jag (+syster och tärna som var med när jag provade) tyckte om. Min syster frågade innan jag bestämt mig helt om jag inte skulle skicka bilden till sambon för att höra vad han tyckte och jag tänkte först att det inte var nån idé för jag var helt inställd på att han inte skulle tycka om den ändå. Men skickade iväg den ändå och fick till svar att han tyckte att den var jättefin och att han fått en liten tår i ögat när han sett den, så det kan ju faktiskt vara så att ni kommer överens om något även om du inte tror det nu!  

• filibustern
    Isasa skrev 2014-01-24 13:04:17 följande:
    Filibustern: Härligt, hehe Vi har samma problem VaRJE gång det ska köpas nya gardiner, ny tvbänk, ny säng, nya tapeter, nya klänningar etc. Bara o acceptera varandras olikheter och göra det bästa av det. Oftast låter jag honom få sin vilja igenom då jag vet att han generellt är mer "modern" i sin smak än vad jag är Smink o frisyr är jag inte så orolig för, mer över klädvalet som sagt.. Alyllyra: Jag får kanske helt enkelt fråga om han VILL se klänningen innan, då får han gärna vara med o bestämma. Till viss del iallafall. Eller iallafall lämna några synpunkter o önskemål
    jag har också börjat ge efter. mest för att va tusan är det att bråka om? gällande modernitet så är jag den mest moderna. jag gillar ljusa, öppna ytor. min karl han är nöjd med de mörka, bruna köksluckorna, och trånga utrymmen.. kan ju vara för att han har lite svårt för öppna ytor..  har försökt kompromissa med att "jag kan tänka mig ha trästruktur på luckorna, men jag vill ha lite ljusare bara". men icket. det är som att, antingen hans vilja, eller ingen alls. :P så därför har jag "gett upp". men det funkar ju ändå. och han har imponerat på mig några ggr med att ha bra smak och färgkombination. NÅGRA ggr. :P 
  • junibruden89

Jag tog med min andra gången och visade de tre jag funderade på och tur var det så kunde välja ihop han har ju inte sett det slutliga resultatet. Men be honom välja modell typ urringat inte urringat armar/ band/ axelbandslöst

De tr. Jon
  • Förälskade

Jag vet delvis vad du menar så jag ville ha en klänning som framhäver det han tycker om, min blivande älskar timglasformer och jag passar i sådana klänningar som inte är sjöjungfru utan mer trumpet. Pga budgeten vart det inte det men det var min tanke iaf när jag gav mig ut och letade.

• Lenblo
    bettansss skrev 2014-01-24 13:40:55 följande:
    Som du skriver: kan ni inte tillsammans fundera över vad det är för typ av klänningar ni gillar och kanske komma fram till någon modell tillsammans? Kanske att han följer med och provar om det känns ok med dig?
    Ni kan ju komma överens om modellen åtminstone, om han nu inte skulle vilja se dig prova ut den klänning som han tycker klär dig allra bäst. Jag var själaglad för min man hos sömmerskan när jag skulle förklara vad jag var ute efter.
Svar på tråden Rädd att han inte ska gilla klänningen