• Äldre 20 Jan 17:37
    18065 visningar
    13 svar
    13
    18065

    Bidrag till bröllopsresa

    Ni som bad om bidrag till bröllopsresan, hur mycket fick ni? I snitt per person.
    Vi lägger alla våra besparingar på bröllopet och vi har alla prylar vi behöver hemma så därför tänkte vi be om bidrag till bröllopsresa istället för present.

    Ni som gjorde likadant, hur formulerade ni det i informationen till era gäster? 

  • Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa
  • Äldre 20 Jan 18:13
    #1

    Jag skrev det på min hemsida: www.worldofmarie.com/brollop

  • Äldre 20 Jan 19:26
    #2

    Mina föräldrar skötte den biten i ett välkomst-/infomail. Vi fick mellan 200-15.000:- från  per person/sällskap.

  • Äldre 20 Jan 19:37
    #3

    Vi skrev det i vårt infoblad som skickades ut tillsammans med inbjudan, då vi inte har varken pryda eller särskild "gammalmodiga" släktingar och vänner angående pengar. Jag läste i en annan tråd att de fick runt 500 kr per person Vi har absolut inga förväntningar på det alls då vi varit väldigt tydliga med att det är frivilligt! Men visst skulle det vara kul att veta en ungefärlig summa :)

  • Äldre 20 Jan 20:34
    #4

    Vi skrev: "För oss är den finaste presenten er närvaro, men önskar ni ge oss en gåva, vänligen bidra till våran bröllopsresa i ett anonymt kuvert på festen"

  • Äldre 20 Jan 21:20
    #5

    Crap, ska man ha med sånt i inbjudan? :/ Vi funderade på om vi ska be om bidrag till resan också då vi absolut inte hinner spara till både brölloppet och resan, men har redan beställt inbjudningskorten nu och man kan inte ändra när det väl är beställt.. :o 

  • Äldre 20 Jan 22:39
    #6

    Jag hade inte med det i inbjudan heller. Våra inbjudningar är redan klara och väntar på att bli skickade. Tänkte skicka ut dem i februari.
    Sen kommer vi skicka infoblad till de som svarar ja, med vägbeskrivning och övrig info kring vigseln och festen.
    Där tänkte vi skriva på ett snyggt sätt att vi önskar oss pengar till bröllopsresa.
    Det handlar liksom inte om att man själv eller de i ens närhet är pryda när det gäller pengar utan vi tycker nog att det är jobbigare att be om det än exempelvis en KitchenAid eller liknande, 
     

  • Äldre 20 Jan 22:49
    #7

    Vi skrev att vi i första hand önskade att dom skulle komma. I andra hand att dom skulle följa temat (temabröllop) och om dom ändå ville ge oss något så var det ett bidrag till bröllopsresan som stod högst på önskelistan.

    Nästan alla kom i medeltidskläder (som ju var den bästa presenten egentligen) och så fick vi 11.000:- (lite drygt) ändå (vi var 64 personer, varav 11 barn).
    Jag hade inte förväntat mig något alls även om jag nog trodde att vi skulle få lite från våra föräldrar. Kanske typ 5000:- totalt. Och så blev det mer än dubbelt mot vad jag hade uppskattat som mest Förvånad

    Beroende på hur viktigt det är att ni får presenter så bör ni ju formulera det lite olika.
    Att skriva "allt vi önskar är er närvaro, men om ni ändå vill ge en gåva ... osv" funkar jättebra under förutsättning att ni tycker att det är helt ok att inte alla ger er något.
    Det finns en del exempel på det här inne att brudparet har formulerat så - och sen blivit sura när dom inte har fått något alls från vissa - och kanske "bara" 500:- från vissa släktingar som dom anser vara "rika"... 

    I min tråd "Dikt rim och lite till - Fråga mig om vad du vill" så är det en hel del som ville ha hjälp med formuleringar på rim. Du kan alltid kika in i den tråden och se om du hittar något som passar. Och annars kan du ju berätta vad du vill få fram så ska vi se om jag eller någon annan kan hjälpa dig med en formulering. Glad 

  • Äldre 20 Jan 23:32
    #8

    Åh tack snälla :)

    Det vi vill få fram är att vi har massa prylar, men att vi gärna skulle vilja komma iväg någonstans så det vi önskar oss är bidrag till bröllopsresan 

  • Äldre 21 Jan 08:33
    #9
    Stjärnöga VS Fänöda skrev 2014-01-20 21:20:19 följande:
    Crap, ska man ha med sånt i inbjudan? :/ Vi funderade på om vi ska be om bidrag till resan också då vi absolut inte hinner spara till både brölloppet och resan, men har redan beställt inbjudningskorten nu och man kan inte ändra när det väl är beställt.. :o 
    Skriv själva ut en liten fin bilaga bara och skicka med i inbjudan, det ska vi göra med lite extra info i just för att själva inbjudan inte skulel bli så plottrig :) 
  • Äldre 21 Jan 08:36
    #10

    Vi skrev inget om presenter i inbjudan. Istället hänvisade vi till vår bröllopshemsida. Där skrev vi:

    Eftersom vi levt under samma tak i flera år har vi det mesta av allt (och lite till). Vi behöver därför inte fler saker.
    Däremot skulle vi uppskatta ett litet bidrag till vår bröllopsresa genom ett presentkort på Resia. Vi blir lika tacksamma för små bidrag som för lite större.

    Vi fick igenomsnitt 1000 kr/hushåll, men då ska tilläggas att vi hade ett litet bröllop med nästan bara familj som gäster.


  • Äldre 21 Jan 08:37
    #11
    Betty84 skrev 2014-01-20 22:39:16 följande:
    Jag hade inte med det i inbjudan heller. Våra inbjudningar är redan klara och väntar på att bli skickade. Tänkte skicka ut dem i februari.
    Sen kommer vi skicka infoblad till de som svarar ja, med vägbeskrivning och övrig info kring vigseln och festen.
    Där tänkte vi skriva på ett snyggt sätt att vi önskar oss pengar till bröllopsresa.
    Det handlar liksom inte om att man själv eller de i ens närhet är pryda när det gäller pengar utan vi tycker nog att det är jobbigare att be om det än exempelvis en KitchenAid eller liknande, 
     
    Smart, så ska nog jag också göra :)
  • Äldre 21 Jan 11:09
    #12
    Betty84 skrev 2014-01-20 23:32:53 följande:
    Åh tack snälla :)

    Det vi vill få fram är att vi har massa prylar, men att vi gärna skulle vilja komma iväg någonstans så det vi önskar oss är bidrag till bröllopsresan 
    Enkelt (alltså inte rim/snirkligt) formulerat så funkar PimPim83's formulering superbra Glad Inga krav, inget "ni behöver inte ge något alls" - som man sen kanske blir ledsen av när man inte fick något alls av någon för dom tog en på orden Tungan ute

    Vill du ha rim så kan du skriva så här exempelvis 

    I många år har vi byggt vårt bo
    Det vi önskar mest är lite lugn och ro
    Av saker finns mycket, det behöver vi ej
    Nej det som vi önskar är inte en grej 
    Att uppleva solnedgången i ett annat land
    Att vandra på stranden, hand uti hand 
    Ditt bidrag kan få vår dröm att bli sann
    Stort, smått eller inget, du ger vad du kan
    Ett minne för livet, vi önskar i gåva
    Ett vykort till dig, ja det kan vi gott lova 
  • Alylly­ra
    Äldre 21 Jan 11:20
    #13

    Vi hade ett extra blad i inbjudan med vägbeskrivning och info om boende och liknande. Där skrev vi rubriken "Presenter" och texten "Det enda vi önskar oss är att ni kommer och firar våran dag med oss. Om ni ändå vill ge något skulle ett litet bidrag till bröllopsresan uppskattas."

    Det var blandat vad vi fick; några kom med pengar, några med prylar, några med blommor, några med ingenting alls - precis som vi önskade. Skulle säga att vi fick ca 200-500 kr/ person från de vi fick bidrag av. Totalt räckte det till en flygbiljett (jepp, de var dyra...), vilket var mer än vad vi hade väntat oss. 

Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa