• emmy
    Äldre 19 Jan 22:54
    4283 visningar
    9 svar
    9
    4283

    Slott i Stockholm

    Hej!

    Jag och min fästman håller på att planera bröllop för under sensommaren och vill gärna ha bröllopsfesten i ett slott. Hittills har jag hittat många fina slott, men middagen på de flesta slotten verkar kosta 1500 kronor per person och i vissa fall betalar man även extra för lokalen. Vi kommer att vara mellan 100 och 120 personer och vill gärna betala max 1300 per person. 

    Vi har hittills varit och tittat på Tyresö slott vilket är otroligt fint. Det enda är att lokalen är väldigt liten. 

    Har ni några förslag?

    Tusen tack på förhand! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:57
    Som man förstod av rubriken; slott i Stockholm, så är det alltså Stockholms-området som vi tittar på. Även lite utanför Stockholm skulle funka, så länge det finns möjlighet för de gäster som inte har bil att ta sig dit med SL.

  • Svar på tråden Slott i Stockholm
  • Äldre 15 Feb 00:09
    #1

    Jag är också himla nyfiken på svar på TS frågor - någon som sitter på några tips?

  • Äldre 15 Feb 11:47
    #2

    Rockelstad slott ligger inte jättelångt från Södertälje, dit man kan åka pendeltåg med SL, och ännu närmre ligger Flen, dit man kan åka tåg. Där får ni ta med eget kök (vilken catering ni vill) och dryck vilket får ner priset avsevärt.

  • Äldre 15 Feb 12:08
    #3

    Ett par vänner till mig hade sin bröllopsfest på Ängby slott. Kan något att kolla upp, om du inte redan gjort det

  • Äldre 15 Feb 13:00
    #4

    tyresö slott finns ju...
    häringe slott och hesselby slott
    varav jag tror hesselby ligger närmast sl-kommunikationer...

  • Äldre 15 Feb 13:09
    #5

    förlåt... så går det när man läser för snabbt :/ men jag hittade den här :)
     www.slottskartan.se

  • Äldre 15 Feb 13:51
    #6

    och iom att jag inte har särskillt mycket på jobbet så gick jag igenom dem.

    skeviks gård på värmdö håller budgeten och ligger 25 minuter ifrån stan  (säger de själva)

    Kastellet bnb vaxholm borde du iaf kolla in gav inga prisuppgifter men ganska coolt ställe...

    Tammviks herrgård som ligger i bro (det går pendeltåg) har en de kallar för "klassisk meny" för 995kr

    hoppas du hittar ditt drömslott :)

  • emmy
    Äldre 17 Feb 00:04
    #7

    Tack alla!

    Vi hittade till slut Årsta Slott och Svartsjö slott så vi försöker för tillfället välja mellan dessa två. Det som är fördelen med Svartsjö slott  är att man kan fixa allt själva (catering, dricka etc). De har dock inget kök, men enligt de själva har många cateringfirmor tagit hand om bröllop där och det inte skulle vara något problem. Är det någon som har erfarenhet av bröllop på Svartsjö slott?

  • Äldre 7 Aug 22:44
    #8

    Hej emmy! Är nyfiken på att höra om du valde svartsjö slott och vad du tyckte om det?

    Mvh karolina

  • Äldre 27 Apr 12:05
    #9

    Vi hade vårt bröllop på Svartsjö slott 11 april 2015 och jag kan verkligen varmt rekommendera det! Det är en helt fantastisk lokal som ger precis den där romantiska och stämningsfulla känslan utan att va en kyrka. Med sin vackra salong (italienska salongen) med 8 meter i tak och ett åttkantigt rum med trägolv och enorma fönster blir det magiskt att både gifta sig där och sn ha festen i festsalen precis intill. De sa att det rymdes 88 pers men vi hade kunnat få n 95 absolut. det blir lite trångt för cateringen mellan borden men de klarade det utmärkt.

    Det man absolut ska ha med sig är att man verkligen bara hyr en lokal. De är trevliga på slottet men man får ingen hjälp med nåt utan man måste ordna allt själv. De har inget kök, ingen cateringbolag (de har börjar kunna laga själva nu men rekommenderade oss inte att ta det då de iaf då inte va tillräckligt rutinerade sa hon). Vi hade Säbb Blomqvist som cateringbolag (helt magiskt bra!), Aladdin uthyrning för porslinet och ordnade egen servispersonal genom kontakter. Så det blir mycket administration planering och logistik om man helt själv måste tänka igenom. Inte som när man är på en festvåning att de hjälper en eller stämmer av att man har koll på alla moment utan man får klara sig helt själv.

    Hyran va 15000kr men är nog 17500kr nu. Man får betala extra för:
    Ståbord + dukar
    Vinkylar
    Bardisk
    Belysning (finns inte så mycket i vissa rum)
    Brandvakt om man vill kunna ha tända ljus
    Extra timma om man vill kunna va kvar längre än till 02 (och så ska det va undanplockat när an går)
    Städning dagen efter
    Projektor och duk

    Känns snålt att inte iaf bardisk och vinkylar ingår samt kandelabrar spotlights mm som de har i huset. Dock är vi verkligen mer än nöjda men vill bara påpeka dessa kostnader samt att man inte får ngn hjälp från dem. Men lokalen är magisk och har man bara bra projektledar-skills så blir det ekonomiskt fördelaktigt om an vill kunna bjuda på mycket dricka och mat, att man själv kan catera in det. Man har flera rum att tillgå och vi hade tex lekar i ett och discot på natten i ett litet rum för mycket tryck, och sen finns en fin park utanför att fotas i.

    Ska ni ha er fest där rekommenderar jag er verkligen att ha även bröllopet där med såväl präst som vigselförättare - MINST lika vackert som en kyrka och med skönare vibe plus att man slipper förflyttning och kan korka upp skumpan direkt efter "i do" :)

Svar på tråden Slott i Stockholm