• Ami

    Får inte tag i en vigselförättare...!

    Hej på er där ute!

    Vet egentligen inte vad ni kan hjälpa mig med men med all stress och planering för vårt stundande bröllop (som många av er säkert känner igen) så börjar jag verkligen få PANIK!

    Allt är färdigt.... Vi gifter oss 14 juni i år och vi har planerat sedan förlovningen 14 juni 2013.... Vi har verkligen tagit god tid på oss och många vänner har nästan skrattat över hur vi planerat saker så "långt i förväg" ... Nu till den "lilla detaljen".... vi hittar INGEN som kan viga oss! Har kontaktat alla vigselförättare inom gbg stad (borgerlig vigsel) och inväntar fortfarande svar från några få men en efter en säger nej... vad ska vi göra?? Allt börjar kännas smått förtvivlat :/

  • Svar på tråden Får inte tag i en vigselförättare...!
  • SandraElisabet

    Det finns en lång lista med vigselförrättare i Gbg på nätet, sök bara på det så kommer dte upp. 
    Det finns telefonnummer till alla. Nedan är länken.

    goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/gifta-sig-%C3%A4ktenskap/vigselforrattare/!ut/p/b1/04_Sj9Q1MTY3tDQ2MzfSj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOIDDL0CLZwMHQ383S3dDDxDvAPc_Lx9LIItzYEKIoEKDHAARwNC-v088nNT9XOjciwAmdm8kQ!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ 

  • Ami

    Vi har kontaktat alla vigselförättare som står på kommunens hemsida... som jag skrev så inväntar vi fortfarande svar från några få men dom svar vi hittills fått har alla varit nej... :/

  • SandraElisabet

    Men någon av dem måste ju kunna?? Har ni kontaktat Kunhsbacka kommun? Kungälv? Borås? Någon måste det ju finnas. Glad

  • Alyllyra

    Prata med kommunens kansli, de kanske har någon idé på vad ni kan göra...

    Kontakta vigselförrättare i grannkommunerna, jag tror att det är möjligt för dem att hålla i ceremonin, men då får ni väl vara beredda på att ge dem lite ersättning för resa mm. Men det kan det ju vara värt! ;) 

  • Ami

    Vi tittade på Partille kommun (där vi bor) men dom håller inga privata vigslar utanför kommungränsen så det verkar som om vi måste hålla oss till gbg stad.... Dom flesta svarar inom 3-4 dagar och skriver bara "Hej, jag är upptagen den dagen" ... får känslan av att dom inte VILL hålla i någon vigsel.... :(

  • SandraElisabet
    Ami skrev 2014-01-16 15:23:37 följande:
    Vi tittade på Partille kommun (där vi bor) men dom håller inga privata vigslar utanför kommungränsen så det verkar som om vi måste hålla oss till gbg stad.... Dom flesta svarar inom 3-4 dagar och skriver bara "Hej, jag är upptagen den dagen" ... får känslan av att dom inte VILL hålla i någon vigsel.... :(
    Usch va tråkigt och konstigt! Ge er inte - fortsätt fråga runt! 
  • Niper

    Känner igen probelmet då vi hade samma situation när vi skulle gifta oss  förra sommaren (i Göteborg).
    Det där med att man kan boka först 3 månader innan stämmer inte alls här.

    Vi hörde iaf av oss till vigselförättare både i Partille och Kungälv kommun och fick då flera ja trots att vi vigdes vid Delsjön (= Göteborgs kommun så vitt jag vet). Vi erbjöd då att ersätta resan.

    Vi valde en trevlig kvinna från Partille. Hon tog inget för transporten, men kommunen tog en avgift på 600:- för tjänsten.

    Så testa att höra av dig till vigselförättare i kranskommunerna trots vad som står på hemsidan.

  • jools

    Det finns ju många fler än de som finns nämnda på kommunens sida. Länsstyrelsen har en lång lista och där hittade vi vår. De på kommunens sida är svåra att få tag på, jag upplevde samma sak. Nu ska vi träffa vår vigselförättare på måndag för genomgång. Så spännande! Ge inte upp, på länsstyrelsens lista finns hela västra Götalands alla vigselförättare, så du borde kunna hitta någon!

  • Matrimonium

    Tråden är gammal men problemet återstår och uppkommer ofta: att det inte går att få tag i ledig vigselförrättare.
    Någon undrar, i tråden, om förrättarna inte VILL jobba. Så är sällan fallet. Ge dem lite mer cred än misstro. Snälla?


    Som borgerlig vigselförrättare är jag uppbokad i princip varje helg. Detta ska kombineras med ett ordinarie heltidsarbete och egna barn. Jag har, hittills, aldrig sagt nej till ett par som väljer mig. Men det kan innebära att jag måste rucka lite på redan lagt  tidsschema, avsäga mig egna privata planer och lägga tankar på soffsurfande åt sidan. För en bokad vigsel får jag drygt hundra kr i ersättning och följande vigslar samma dag ger ngr tior. That's it. Det är ersättningen som Länsstyrelsen betalar ut, en gång om året. Inför en vigsel har jag telefon och mail-kontakt med det lyckliga tu, jag skriver dikter och jag träffar vissa brudpar, jag reser till klippor vid kusten och till granprydda gläntor i skogen. Ja, banne mej om jag inte skulle jojka lite om brudparet önskade det. Varför? För att jag VET hur mycket man önskar och drömmer när det gäller sitt bröllop. Inget får gå fel och allt måste bli perfekt. Om JAG kan vara en del av det - ja, då är jag nöjd.
    Men att jag inte vill jobba... det är helt fel.

Svar på tråden Får inte tag i en vigselförättare...!