• Äldre 10 Jan 08:06
    13517 visningar
    19 svar
    19
    13517

    Vad skriver ni i era festprogram? Visa era bilder!!

    Nyfiken på vad ni andra skriver i era festprogram? Själv har jag tänkt att ha en kort presentation om alla gästerna och en sida med "Historien om hur vi träffades". Men sen har jag inte kommit längre. Vet heller inte helt hur de kommer att se ut. Kom jättegärna med tips och förslag, visa GÄRNA era festprogram och ni som redan har gift er, vad kom ni på efteråt att ni faktiskt saknade i programmet?

    Trevlig helg alla pysslare out there!

  • Svar på tråden Vad skriver ni i era festprogram? Visa era bilder!!
  • Äldre 10 Jan 08:18
    #1

    Åh de vill jag också veta så jag hänger mig på här. Kommer ha runt hundra gäster så orkar nog inte skriva om alla.. ;)

  • Äldre 10 Jan 08:24
    #2
    Milli skrev 2014-01-10 08:18:22 följande:
    Åh de vill jag också veta så jag hänger mig på här. Kommer ha runt hundra gäster så orkar nog inte skriva om alla.. ;)
    Kul! Förstår dig. Vad har du tänkt såhär långt?
    Vi ska "bara" ha 50 gäster och jag är nästan klar. Men kommer ju inte kunna pyssla ihop allt nu eftersom saker och ting om folk kan bli oaktuella innan sommaren och bröllopet Obestämd och då får jag bara göra m allt.... Glad
  • Äldre 10 Jan 08:34
    #3

    Jag har också lite funderingar kring detta.Jag har dock redan skrivit kort om alla 116 pers  naturligtvis med hjälp av sambon. LIte krångligt att hitta på roliga och intressanta saker men väldigt roligt om man gör det ihop.Sedan vet jag inte, tänker att det kanske blir toastparets uppgift att göra klart. Inte roligt om man vet precis allt som ska hända, sånger so ska sjungas under kvällen. Hur tänker ni?    

  • Äldre 10 Jan 08:57
    #4
    eberg skrev 2014-01-10 08:34:55 följande:
    Jag har också lite funderingar kring detta.Jag har dock redan skrivit kort om alla 116 pers  naturligtvis med hjälp av sambon. LIte krångligt att hitta på roliga och intressanta saker men väldigt roligt om man gör det ihop.Sedan vet jag inte, tänker att det kanske blir toastparets uppgift att göra klart. Inte roligt om man vet precis allt som ska hända, sånger so ska sjungas under kvällen. Hur tänker ni?    
    Jag tror att jag tänker hålla det enkelt och lägga tal och sånt utanför programmet, det får vår toastmaster sköta vid sidanav så att vi, precis som du skriver, inte vet allt i förväg.
    Men sen är ju frågan om man ska klämma in menyn däri... Några kompisar till oss hade även staplat upp lite olika roliga samtalsämnen man kan prata med sin bordsgranne om ifalla att det blev ont om naturliga samtalsämnen :) Det va lite roligt men gör vi det också änns det ju som om vi kopierar deras program rakt av! :S
  • Äldre 10 Jan 10:07
    #5

    Vårt festhäfte var tvåspråkigt (svenska och finska) så vi skippade ptesentation av gästerna. Det hade blivit som en roman om vi dessutom skulle presentera alla på två språk.

    Första sidan välkomnade vi alla till festen. Sedan hade vi en seriestrip som var en följetång längst ned på sidorna på alla de kommande sidorna som visade vår historia.

    Andra sidan var skrev vi vem som var toastmaster och lite info om själva festen.

    På tredje sidan skrev vi vår meny.

    På fjärde och femte sidan hade vi info om vigselplatsen, festplatsen, byn där festen var m.m.

    På sjätte och sjunde sidan hade vi bröllopsbingo och reglerna för det.

    På åttonde till elfte sidan hade vi sångtexter.

    På sista sidan hade vi några "roliga" förhållningsregler.

  • Äldre 10 Jan 10:38
    #6
    jonsar02 skrev 2014-01-10 10:07:18 följande:
    Vårt festhäfte var tvåspråkigt (svenska och finska) så vi skippade ptesentation av gästerna. Det hade blivit som en roman om vi dessutom skulle presentera alla på två språk.

    Första sidan välkomnade vi alla till festen. Sedan hade vi en seriestrip som var en följetång längst ned på sidorna på alla de kommande sidorna som visade vår historia.

    Andra sidan var skrev vi vem som var toastmaster och lite info om själva festen.

    På tredje sidan skrev vi vår meny.

    På fjärde och femte sidan hade vi info om vigselplatsen, festplatsen, byn där festen var m.m.

    På sjätte och sjunde sidan hade vi bröllopsbingo och reglerna för det.

    På åttonde till elfte sidan hade vi sångtexter.

    På sista sidan hade vi några "roliga" förhållningsregler.
    Tusen tack för inspiration!
    Det där med information om stället är ju en jättebra ide och väger upp den "skojiga" stämningen som har blivit i våra presentationer :)
    Vad är bröllopsbingo? Hur går det till?
    Sångtexter, under middagen? Eller delade ni ut ert program redan i kyrkan? (är det kanske så man gör? förvirrad hahaa!)
  • Äldre 10 Jan 10:51
    #7

    Hihi, nä inga sångtexter, psalmtexter. Utan mer roliga och dryckessånger kanske, brukar vara förekommande på alla kalas i min släkt att man sjunger sånger under middagen. Nubbevisor eller roliga visor som gäster värdpar satt ihop om brudparet eller liknande.  

  • Äldre 10 Jan 11:36
    #8

    Jag kommer ha kort presentation om alla gästerna, orslista med dem olika dialekterna, några sånger. Så långt har iaf jag kommit

  • Äldre 10 Jan 11:59
    #9

    ok! Ja sånger kanske är lite skoj!
    Hittade precis en hemsida med en massa roliga och svåruttalade ölndska ord (vi ska ha bröllopet på öland) så plockar nog lite sånt till en "lokal" ordlista och ska ta mig en funderare på det där med sånger!

  • Äldre 11 Jan 02:24
    #10

    Jag tänkte bilder på oss våran historia lite sånger/nubbevisor presentation på våra 70 gäster menyn roliga förhållningsregler intressant fakta om oss

  • Äldre 12 Jan 15:43
    #11
    AnnaBanana82 skrev 2014-01-10 10:38:45 följande:
    Tusen tack för inspiration!
    Det där med information om stället är ju en jättebra ide och väger upp den "skojiga" stämningen som har blivit i våra presentationer :)
    Vad är bröllopsbingo? Hur går det till?
    Sångtexter, under middagen? Eller delade ni ut ert program redan i kyrkan? (är det kanske så man gör? förvirrad hahaa!)
    Vi skrev infon om stället på lite roligare sätt. Vi radade inte bara upp allt. Vi gifte oss på stranden så vi hade inget vigselprogram.
    Sångerna var nubbevisor m.m. som skulle sjungas under middagen. Min man älskar sånt (inte jag men det var ju inte bara min fest) så vi hade några förslag på sånger.

    Bröllopsbingot är en lek som är helt frivillig att ta del av. Man gör en bingobricka (vi gjorde en som hade 16 rutor) och i varje ruta skriver du en sak t.ex. någon klingar i glaset, brudparet kysser varandra, någon håller ett tal m.m.
     Gästerna får sedan när de ser att något sådant händer kryssa i rutorna. När det blir fullt på en rad skriker de bingo och vi hade ett pris att dela ut till den första som ropade bingo. Priset var en presentpåse med en mugg, te, skorpor, marmelad, honung. 
    Sök på internet så kommer det upp massa förslag och vi tog olika saker från olika bingobrickor som vi såg på nätet.
     
  • Äldre 14 Jan 09:44
    #12
    jonsar02 skrev 2014-01-12 15:43:53 följande:
    Vi skrev infon om stället på lite roligare sätt. Vi radade inte bara upp allt. Vi gifte oss på stranden så vi hade inget vigselprogram.
    Sångerna var nubbevisor m.m. som skulle sjungas under middagen. Min man älskar sånt (inte jag men det var ju inte bara min fest) så vi hade några förslag på sånger.

    Bröllopsbingot är en lek som är helt frivillig att ta del av. Man gör en bingobricka (vi gjorde en som hade 16 rutor) och i varje ruta skriver du en sak t.ex. någon klingar i glaset, brudparet kysser varandra, någon håller ett tal m.m.
     Gästerna får sedan när de ser att något sådant händer kryssa i rutorna. När det blir fullt på en rad skriker de bingo och vi hade ett pris att dela ut till den första som ropade bingo. Priset var en presentpåse med en mugg, te, skorpor, marmelad, honung. 
    Sök på internet så kommer det upp massa förslag och vi tog olika saker från olika bingobrickor som vi såg på nätet.
    Nej va roligt!!! Det måste jag ha på mitt bröllop med! Tack snälla för tipset! :)
  • Äldre 14 Jan 12:48
    #13

    Vi kommer att sätta in fraser från barn lite här och där i festprogrammet... Här har vi hittat många roliga: www.skrattnet.se/roliga-texter/barn-talar-om-karlek

  • Alylly­ra
    Äldre 14 Jan 13:56
    #14

    Vi hade, om jag minns rätt,

    1 sida med meny + namn på toastparet

    2 sidor med festsånger

    MASSA sidor med gästbeskrivningar - 100 gäster hade vi... puh!

    1 sida med andra roliga/intressanta saker som har hänt den 14 september (vårt bröllopsdatum), typ  
    1770 - Danmark inför tryckfrihet
     eller
    2008 - Lehman Brothers går i konkurs

  • Äldre 14 Jan 14:25
    #15

    Jag funderar på om man inte kan hitta gästernas namnbetydelse och sätta in som presentation tillsammans med en relationsförklaring till bruden/brudgummen.

  • Äldre 14 Jan 19:34
    #16

    Gud vilka roliga ideer!!!
    Jag har hitills kommit fram till följande:
    - välkomnstext
    - Hur vi träffades (uppspaltat i de väsetliga årtalen)
    - Bröllops ABC (roliga och viktiga förhållningsregler för kvällen)

    Och så här ser programmen ut. Nu ska allt bara skrivas med samma typsnitt sompå framsidan. 50 st på svenska och ett på engelska..... och printas ut :S



    - gästpresentation
    - lite fakta om platsen och kyrkan vi gifter oss på/i.

    och så slänger jag in två-tre roliga bilder på oss.

    Sen är jag STARKT inne på det där med bröllopsbingo! Så tänkte att man kunde göra små ark och lägga i kuvert under varje tallrik...
  • Äldre 14 Jan 19:39
    #17

    mycket märklig ordning allt hamnade i där... oh well! Tungan ute

  • Äldre 27 Jan 10:49
    #18

    Hmmm...sitter med gästboken i publisher och inser att den kommer bli jätte tjock juh! ska försöka mig på att skriva ut så att det blir både fram och baksida men ändå. Hur har ni löst det?

  • Äldre 3 Mar 12:07
    #19
    Förälskade skrev 2014-01-27 10:49:41 följande:
    Hmmm...sitter med gästboken i publisher och inser att den kommer bli jätte tjock juh! ska försöka mig på att skriva ut så att det blir både fram och baksida men ändå. Hur har ni löst det?
    Vårt kommer också bli rätt tjockt... Men det får vara så. Jag lyckades köpa väldigt smala program (korten) så det blir knepigt att få plats :S
Svar på tråden Vad skriver ni i era festprogram? Visa era bilder!!