• Carolinekahlstrom

    Hur ska man göra?

    Hur ska man göra om man inte har någon solosång på plats vid vigsel? Någon slags musik vill man ju ha när man ska gå in, hur gör man? Vill inte ha den klassiska låten heller. Finns lämpliga psalmer eller liknande som kan spelas av de som jobbar? Ska tilläggas att vi ska gifta oss ett kapell.

  • Svar på tråden Hur ska man göra?
  • Chicita

    Så länge som kantorn kan spela det ni vill ha så brukar det inte vara några problem. 
    Prata med er församling så ni vet vem som ska spela och bestäm möte med denne så ni kan prata musik.

    Man behöver inte ha någon solist... Det är en sån där "extra-grej" man kan välja att lägga till (och betala för)  

  • Carolinekahlstrom

    Okej. Ja, det känns som att de flesta har det där extra med solosång, men jag har ingen av mina gäster som har den talangen, och inte känner jag någon annan heller. Dessutom så känns det väldigt omtagit om man skulle spela upp någon musik via spotify eller liknande. Tycker iallafall jag!

  • Chicita

    Det låter nog som att alla har solister mm. Men så är det inte Glad
    Om du känner dig nervös över vad som kommer att ske i kyrkan och vad man "måste" ha, så kolla i tråden "Fråga prästerna" (tror det är nr 13 som är aktuell). Där finns det både präster och kyrkvaktmästare som svarar och kan ge tips och råd Glad

  • izredam

    Vi hade ingen solist, som ingångsmusik hade vi Over the rainbow och som utgångsmusik hade vi concerning hobbits från sagan om ringen - kantorn spelade båda, hon kunde dem sen innan så vi behövde inte ens fixa noter - annars har jag hört att folk fått skaffa fram noter så att kantorn har något att gå efter för att lära sig låten, men det brukar inte heller vara något problem tydligen!

    Så prata med församlingen, det går säkert bra - sen är det ju psalmer under vigseln då, men då ska ju hela församlingen sjunga så att man inte har någon solist spelar ju ingen roll då :)

Svar på tråden Hur ska man göra?