• Äldre 6 Jan 13:09
    2660 visningar
    8 svar
    8
    2660

    Buffé

    En liten undran :)

    Om ni går på bröllop och det serveras buffé, vad vill ni ska finnas där på bordet? Finns det något ni anser inte får fattas vid en buffé osv osv :)

    Jag behöver idéer, tips och råd :) 

  • Svar på tråden Buffé
  • Äldre 6 Jan 16:44
    #1

    HoHo? Någon?

  • Äldre 6 Jan 17:00
    #2

    Det handlar väl om vilken buffe det är. De flesta buffeer har något tema som italiensk buffe, tacobuffe, skaldjursbuffe osv.
    Vi ska ha en viltbuffe med hemmajagar och hemmaodlat :) Jag skulle bli besviken på en viltbuffe som saknade vildsvin exempelvis.

  • Äldre 6 Jan 17:14
    #3

    Haller med personen ovan. En fiskbuffé utan fisk är en stor besvikelse osv....

  • Äldre 6 Jan 17:30
    #4

    Haha, jag förstår vad ni menar.

    Vi har inte bestämt om vi ska ha buffé eller inte än men om vi ska ha det är det tänkt att vara mer klassiskt som rostbiff med potatissallad osv. Vet dock inte hur blandningen och variationen ska se ut. Läste förut att i en klassisk svensk buffé ska det finnas köttbullar i gräddsås och potatis och rårörda lingon.

    Jag har aldrig ätit en sådan buffé på ett bröllop så tänkte mest höra vad andra tycker ska finnas. 

  • CoG
    Äldre 6 Jan 18:30
    #5

    Ngt typ av kött, kanske två olika marinader, eller varmt o ngt kallskuret, kyckling av ngt slag?
    potatisgratäng plus kokt potatis för den som vill ha det, sallad, såser, bröd....

  • Äldre 6 Jan 20:44
    #6

    Det lutar åt att vi kommer ha potatisgratäng, fläskfile, kycklingfile, ev rostbiff, sallad, frukt, bröd, kex och ostar. Vi kommer ha barn med på middagen så vi har försökt hitta "finmat" som även passar de små. Beror helt på budget och vilken typ av personer man har tänkt bjuda. Våra familjer är inte några finsmakare direkt =)

  • Äldre 6 Jan 21:09
    #7

    Vi hade medelhavsbuffé på bröllopet. Ingen annan buffé var ett alternativ.

  • Äldre 6 Jan 21:27
    #8

    Vi kommer också köra buffé, exakta sammansättningen är inte klar än då vi väljer mellan två olika lokaler, och kommer välja catering först när vi vet vilken lokal det blir.

    Men jag skulle säga att det viktigaste är att det finns något som alla kan äta och bli nöjda på, vi kommer t.ex. ha vegetarianer, LCHF, gluteintolerans, lakotosintolerans, mjölkproteinsallergi och nötallergi att ta hänsyn till :p Så ett buffébord med många olika rätter som är tydligt märkta så alla kan ta rätt tror jag är det viktigaste :D

    Sen om det är mer medelhavsinspirerat, viltinspirerat, sommarinspirerat etc får ni känna efter själva vad som passar. 

Svar på tråden Buffé