• Bullen

    Billigast - Systemet eller Import m frakt från Tyskland? Vin/Öl/Avec

    Hej

    Äntligen börjar det mesta komma på plats vad gäller... allt.

    Ska gifta mig i sommar. Yay.

    VI har turen att kunna ta med vår egen alkohol till festlokalen men jag undrar lite, vi bor i Uppsala och vad blir då billigast om man ska köpa stora mängder vin, öl, cider och typ whiskey/baileys för avecen?

    Då att köpa från Tyskland m frakt blir ju en del också och på systemet kan man lämna tillbaka....

    Vad tror ni? Vi är 80 gäster ungefär. 

  • Svar på tråden Billigast - Systemet eller Import m frakt från Tyskland? Vin/Öl/Avec
  • Sthlmbrud

    Vi ska gifta oss i Sthlm och blir ca 70 gäster. Vi har oxå möjlighet att ta med egen dryck. Vi har tänkt att köpa en del sprit och avec (Baileys) på finlandsfärjan. Tror det blir ca 50kr billigare per flaska så är ju inte så stor skillnad men lite iaf. Resten på systemet då vi tittade på vad en resa till Tyskland skulle gå på och det tar ju dels en hel helg att genomföra och kostade ca 3500kr för själva resan (färja, bensin, boende). Och som du säger, på Systemet kan man ju lämna tillbaka. Då behöver man ju inte va rädd att "köpa för lie" utan kan ösa på och sedan lämna tillbaka. Sen kan man kanske göra en tysklandresa lite rolig och se lite annat och mer se det som en semester och då kan det ju vara värt. Har du Bullen räknat ngt på hur mkt vin, öl etc ni ska ha? Tycker det är så svårt att beräkna!

  • Sthlmbrud

    Tittade oxå på om man kunde beställa via nätet. Men om man ska göra det lagligt blev det typ ingen skillnad från systemets priser.

  • iJenny

    Vi har nyligen bestämt oss för att gifta oss till sommaren, och kommer också ta med egen dryck till festen. Vi gifter oss i Småland (i min sambos hemby, bygdegård), men bor i Sthlm.

    När jag räknade verkar det också som om man inte direkt tjänar nåt på att åka från Sthlm till Tyskland för att handla all dryck. Hittade några andra trådar, mest gamla, att man kan åka till Estland (tror jag) och handla billigt där. Vet inte alls hur det funkar, och har inte gjort några uträkningar på om vi skulle tjäna på det. Om man ändå vill åka på kryssning kan det ju vara ett bra alternativ. Tänker kanske kolla på att göra en kryssning med tjejkompisarna, och köpa avec/barsprit.
    www.viinarannasta.ee/info.php

    Just nu lutar det ändå åt Systemet, dels för att det är lättare att prova vin så det smakar bra (tycker jag är viktigt), dels för att man kan lämna tillbaks, och att det ändå tar rätt mycket tid att åka till Tyskland. Också för att vi gifter oss på ett helt annat ställe än där vi bor, så det blir mycket logistik om vi handlar själva på olika ställen, Systembolaget kan vi beställa till närmsta butik till där vi ska ha festen.

    Vi har lite släktingar och vänner i Skåne, så eventuellt kanske vi kan få hjälp att handla sprit till avec/bar och kanske kanske öl till "baren" från Tyskland.

    Angående hur mycket som går åt så är det svårt. Just därför det känns lite bra med Systemet och lämna tillbaks också. Systemet har uppskattningar hur mycket som går åt, men det säger ju inget om baren.
    www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/

  • xMariax

    Tänk också på att man får lämna tillbaka allt oöppnat man köpt på systembolaget.


    24 Maj 2014
  • Chicita

    Precis, fördelen med systemet är att ni kan handla så mycket ni tror att det går åt + lite till för säkerhets skull och sen lämnar ni tillbaka alla oöppnade flaskor/ burkar mm som inte gick åt.
    Handlar man i Tyskland eller liknande så måste man ju räkna in transport och alla övriga kostnader i kostnaden för drycken också om det ska bli jämförbart. Så jag tror inte att man tjänar så mycket på att åka en extra vända för att handla (om man inte bor i Helsingborg *typ*) eller att beställa via någon av exportsidorna...
    Om man däremot har en resa inplanerad så kan man kanske spara lite på att handla det man får och kan vid det tillfället Glad

  • baglady

    Inköp i Tyskland är definitivt riktigt billigt, vi har redan kollat upp priser och sortiment så tar en sväng ner i vår, ser det som en weekend tripp och en chans att hälsa på vänner i Skåne samtidigt.

Svar på tråden Billigast - Systemet eller Import m frakt från Tyskland? Vin/Öl/Avec