• Äldre 5 Jan 11:57
    15373 visningar
    7 svar
    7
    15373

    tappar rose guld färgen??

    Har varit inne på att köpa en vigselring i roseguld efter att ha provat en jättefin! Men pratade med en arbetskamrat nu som sa att rose guld lätt tappar färgen.. någon som har erfarenhet av detta?? Isf kan jag ju lika gärna köpa en i vitguld som jag tänkte från början..

  • Svar på tråden tappar rose guld färgen??
  • Äldre 5 Jan 13:25
    #1

    Vet inte om roséguld tappar färg men vitguld "tappar" såvida du väljer att ha den rhodinerad.

    Vitguld i sin naturliga färg är närmast grå och inte lik silver. Merparten av alla vitguldsringar är därför rhodinerade för att få en fin färg och de måste då rhodineras om typ vartannat år eller sådär. 

    Att tänka på när du överväger valet av guld. Jag valde gult guld just pga detta, vill inte behöva rhodinera om. 

  • Äldre 5 Jan 13:36
    #2

    Jag tycker inte min har tappar färgen, däremot inte fullt lika skinande blank efter nästan 8 år på fingret ;)


  • Äldre 5 Jan 22:00
    #3

    Ok svårt val ;)

    Någon mer som har erfarenhet?? :))

  • Äldre 8 Jan 15:30
    #4

    Roséguld är ju en blandning som inte kräver kemisk påverkan för att få till det yttersta av färgen. Därför låter det konstigt att den skulle kunna tappa färg. Har aldrig hört om det förut. Jag skulle fråga där du provade ringen :)

  • Hemlig­2009
    Äldre 11 Jan 21:00
    #5

    Ja, en roséguldring har väl ingen ytbehandling vad jag vet. Och jag rhodinerar inte mina vitguldsringar, tycker den grå nyansen är jättefin. 😊

  • Himla
    Äldre 9 Apr 21:18
    #6

    Roseguld tappar inte färgen, har pratat med en guldsmed angående vitguld kontra roseguld. Roseguld ändrar inte färg som tex vitt guld gör. Din arbetskamrat har antagligen inte haft roseguld rakt igenom utan kanske bara pläterat i rose.

  • Äldre 10 Apr 11:44
    #7

    Hej,


    Precis som framkommit i tråden tappar roséguld inte färgen. Givetvis finns det en risk att färgen ändras något med tiden precis som med alla smycken. Men så länge du köper massiva smycken i roséguld så skall det inte vara någon fara. Säg att du får en grov repa då är det roséguld även under. 


    Som himla säger här ovan nämner är det dock vanligt att många billigare smycken samt exempelvis klockor har en roséguldsplätering, alltså ett tunt lager roséguld ytterst, och när den slits bort syns ofta en silveraktig yta under. 

    Fördelen med roséguld är att det är mer tåligt än vitguld samt att du kan välja diamanter med något lägre färggrad (billigare) då de ändå kommer absorbera en del av färgen i det rosa guldet. 


    Lycka till!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
Svar på tråden tappar rose guld färgen??