• Äldre 4 Jan 20:22
    2675 visningar
    13 svar
    13
    2675

    Är jag ensam om att inte ha tärna?

    Jag har ingen riktigt super duper bästa vän. Har ingen syster heller. Så det blir nog att jag skippar tärna. Är nog ute försent också. Finns det fler här som inte ska ha tärna? Är lite rädd att det ska se själviskt ut att jag inte valt någon tärna. Samt så kommer jag behöva hjälp med transport den dagen till alla ställen... känns dumt att den som hjälper mig och kör mig runt inte får en titel?...

  • Svar på tråden Är jag ensam om att inte ha tärna?
  • Äldre 4 Jan 21:18
    #1

    Du är inte ensam om att inte ha tärna, det finns fler i din situation Glad Jag ville inte heller ha någon tärna, dels för att vi hade ett litet bröllop och inte ville ha någon mega-pampig inmarsch, och dels för att jag inte ville välja mellan mina vänner. Det hade antingen blivit alla eller ingen, typ.


    Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Det ser inte alls själviskt ut att gå in ensam. Visst är det inne att ha många tärnor, men alla måste ju inte göra likadant :) Jag tycker att det kan vara fint att brudparet får lysa själva, för det gör de ju utan hjälp av andra! Den som hjälper dig under dagen kan ju få en fin present som tack.

  • Aniara­4
    Äldre 4 Jan 21:31
    #2

    Vi hade inte heller något brudfölje, vi kände väl lite att det är ju vi två som gifter oss, varför ska vi ha en massa andra med oss som ett entourage när vi går in, ha ha.

    Däremot kom jag också på att jag behövde lite hjälp och skjuts till och från frissan och sånt, och min bästa kompis ställde upp som moraliskt stöd och chaufför utan att få nåt mer än ett hjärtligt tack och en liten present efteråt.

    Det andra tillfället då det hade varit praktiskt med en tärna var under ringväxlingen när jag behövde ha händerna fria från blommorna, men då hade jag kommit överens med en i familjen som satt på första bänken att komma och ta buketten under den stunden.

  • Äldre 4 Jan 22:00
    #3

    Har eller ingen tärna men våra bästa vänner ska vara vitten. Och dom kommit även hjälpa oss under festen

  • Sofie R
    Äldre 4 Jan 22:03
    #4

    Mina "tärnor" är mina bröder. Det går att tänja lite på reglerna :)

  • Äldre 5 Jan 08:59
    #5

    Vi ska ha en marskalk, en toastmaster och 2 tärnor i brudföljet. Först så hade vi plabnerat att bara gå in vi 2, men jag MÅSTE ha hjälp med mitt stora släp, långa slöja och blommorna ;)  Så det kan vara rätt så praktiskt med ett brudfölje.
    Toastmastern går in med ena tärnan och marskalken med den andra.
    En tärna är min bästa vän, den andra är min m2bs syster.

  • Äldre 5 Jan 11:18
    #6

    Jag har inte heller någon "bästis" och jag har två systrar, men vill inte ha båda och kan inte välja bara en av dem heller. Vi har däremot tre barn som kommer gå med oss in, varav den ena är min då 11 åriga dotter. Hon kommer få agera juniortärna under vigseln. Skjuts till o från frissa har jag inte tänkt på än :-/ Gifter oss i september.

  • Äldre 5 Jan 11:37
    #7

    Jag skulle ha kunnat välja tärna bland systrar eller bästisar men kände inte att det behövdes. Jag brukar tycka att tärnor/marskalker inte har någon vettig funktion inne i kyrkan. De ser bara överflödiga ut. Vi gick in själva, det var ju ändå vi som skulle gifta oss

  • Äldre 5 Jan 13:20
    #8

    Vi har inget brudfölje av fler anledningar. Först och främst för att vi inte vill välja bland våra vänner. Sedan fyller de ingen funktion så då kan vi lika väl vara utan dem. Vi ser det även som en extra utgift även om de skulle betala sina kläder själva så kommer det kostnader för en tärnbukett osv. Det handlar säkert inte om så mycket pengar men vi bjuder hellre en gäst till än att lägga det på brudföljet. Vi gifter oss borgerligt och funderar på att skippa den traditionella "altargången" och istället stå mitt i rummet med alla släktingar och vänner runt om oss. Då skulle ett brudfölje inte riktigt få plats. 

    Jag vet att jag kommer få hjälp och stöd under hela dagen av mina vänner liksom min fästman får av hans vänner. Hålla buketten beror lite på hur vi ska lägga upp vigseln men troligen får mamma hålla i den. 

  • Äldre 5 Jan 13:39
    #9

    Som jag känner i dagsläget så den dagen vi gifter oss så kommer jag inte att ha någon tärna. Jag har en syster, men hon bor på annan ort än där i nog gifter oss och jag har inga vänninor "nära" nog att jag skulle vilja ha som tärna. Men vi får se om m2b vill ha en bestman på sin sida får jag väl matcha upp på min sida med en tärna....och då är ju min syster första val

  • Äldre 5 Jan 19:40
    #10

    Vi hade inget brudfölje alls. Det gick hur bra som helst. Svärfar körde oss dit vi behövde åka under dagen.


  • Äldre 5 Jan 20:21
    #11

    Utöver näbbar kör vi en bestman men ingen tärna. Låter kanske konstigt men min m2b ville ha bestman medan jag aldrig haft intresse av att ha tärna med mig. Så enkelt är det! Däremot kommer förhoppningsvis mina systrar vara med mig hela förmiddagen och då borde skjuts mao kunna fixas via dem 😊

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Jan 20:23
    #12

    Vi hade inte heller något brudfölje. Jag hade mina bästa vänner med mig under morgonen för att göra mig i ordning, men sen satt de med på vigseln precis som vanliga gäster. Min mans bästa kompis körde oss till fotograferingen och hade ansvar för ringarna, men han satt också på vigseln precis som vem som helst (fast långt fram då ;). Kör på det som känns bäst för er!

  • Äldre 6 Jan 01:26
    #13

    Skönt att det är fler som inte ska ha / inte har haft. Jag har velat. Men kommer dela ut lite småuppgifter till de olika personerna. :) Det kommer nog gå bra tror jag ändå.

    Vi har valt att ha en "värd"/toastmadame iaf. Som kommer att prata och styra festen lite med små jippon och prata med cateringen.

Svar på tråden Är jag ensam om att inte ha tärna?