• Äldre 1 Jan 15:50
    5575 visningar
    9 svar
    9
    5575

    Bordsplacering båda skilda föräldrar

    Någon som har tips/ råd på bordplaceringen till vårat bröllop,
    både min sambos föräldrar & mina föräldrar är skilda & har nya.
    så samanlagt är de 8 personer.
    tänkte ha alla vid vårat bord, men i vilken ordning ska man placera dom?
    de är inte osams men jag tror att alla vill helst sitta brevid sin partner. annars blir nog vissa av dom lite sura.
    våran dag & vi bestämer men någon som har tips?

  • Svar på tråden Bordsplacering båda skilda föräldrar
  • Äldre 1 Jan 17:15
    #1

    Traditionellt är det ju (om man står framför bordet och tittar på brudparet) från vänster (förkortningar B= Bruden och BG = brudgummen)

    BG's mamma - B's pappa - B - BG - B's mamma - BG's pappa 

    Så kanske:
    BG's mamma -BG's nya pappa - B´s nya mamma - B's pappa - B - BG - B's mamma- B´s nya pappa - BG's nya mamma - BG's pappa

    På så sätt sitter dom alla bredvid sin nya partner, men fortfarande "kvinna / man"-placerade och i princip i samma ordning som det traditionella honnörsbordet. 

  • Äldre 1 Jan 17:55
    #2

    I ett försöka att avdramatisera att mina föräldrar är skilda och omgifta funderar vi på att ha ett runt honnörsbord (ev är alla bord vid middagen runda..). Alla mina fyra föräldrar kommer bra överens, men det är lite knepigt i alla fall att få till en "rättvis" bordsplacering för dem då de ligger mig väldigt nära alla fyra! Vid ett runt honnörsbord känner vi att det inte blir lika mycket fokus på vem som sitter var, det blir mer att "här är VIP-personerna". Klart att det fortfarande är någon som sitter nära bruden osv men ändå kommer man varandra närnare vid ett runt  bord än ett avlångt.

  • Äldre 1 Jan 19:08
    #3

    Det håller jag inte med om keskis i alla fall inte rent generellt sådär.
    I ert fall kan det säkert vara optimalt då ni känner varandra och ingen hamnar utanför.

    Men om man ser det generellt med runda bord för gästerna så är ett av problemen att det oftast är större runda bord (8 persone eller mer). Och dom blir så stora att man inte kommer åt att prata med de som sitter på andra sidan bordet om man inte sitter och skriker åt dom då. 
    Och om man inte känner dom som sitter bredvid en - speciellt om dom känner personen på andra sidan om sig själv - så hamnar man i ett vacuum där ingen pratar med en.
    Det har hänt mig flera gånger i olika sociala sammanhang.
    Jag jobbar i hotell och restaurangbranchen så jag kan prata med i princip alla människor och är inte rädd för att ta kontakt. Men jag har ändå hamnat sådär "mittemellan" folk som känner någon på sin andra sida, eller helt enkelt att dom klickade bättre med den på sin andra sida. Dom har inte ignorerat mig med flit, men det har varit mer intressant att prata med den andra personen. Om den jag känner då hamnar mitt emot mig så kan jag inte föra ett ordentligt samtal med den personen utan det blir mest blickar och grimascher. 
    Så det blir oftast väldigt tråkiga middagar om man hamnar i den situationen...

    Vid avlånga bord så har du folk du enkelt kan prata med bredvid dig, den som sitter mittemot är inte heller så långt bort så det går väldigt bra att prata med denne. Och även de som sitter diagonalt emot dig.
    Du har alltså 5 potentiella personer att prata med (utan att behöva skrika).
    Mot 2 personer vid runda, större bord.

    Köksbordet hemma som ju oftast är för 4 personer, där man klämmer ihop sig 6 pers eller kanske 7 är en annan sak. Det är inte lika mycket ljud runtomkring som gör det svårt att höra vad som sägs. Du känner oftast alla vid bordet eller i alla fall de flesta så det är lättare att se till att dra med någon in i samtalet om man ser att den hamnar lite utanför. Och om du behöver höja rösten för att prata med personen mittemot dig så lyfter troligtvis ingen på ögonbrynen Flört

    Bordsplacering är alltid viktigt. Det är viktigt att man verkligen tänker igenom vilka som kan ha kul ihop men som inte känner varandra sen tidigare och även ser till att alla har någon som dom känner inom "pratavstånd".
    Och det blir ju extra viktigt vid runda bord så att ingen stackare blir sittande mellan några som inte pratar med denne på hela sittningen...

    Nu blev det en lång parentes om vikten av bordsplacering och olika bordstyper Flört 
    Men med de erfarenheter jag har så kan jag inte bara blunda när jag ser någon i princip säga att "det alltid är bättre och trevligare med runda bord"... 

  • Aniara­4
    Äldre 1 Jan 23:47
    #4

    Normalt sitter man inte bredvid sin partner i en traditionell bordsplacering. Vid ett bröllop brukar brudparets föräldrar placeras som Chicita säger, med brudens föräldrar närmast paret och brudgummens föräldrar utanför. Bredvid bruden sitter alltså hennes far, som har brudgummens mor till bordet. På andra sidan, bredvid brudgummen, sitter brudens mor och brudgummens far.

    Var föräldrarnas ev. partners ska placeras beror lite på hur nära relation man har till dem, det finns ju familjer där en styvförälder ersatt en förälder och blivit lika viktig, och andra där föräldern kanske bara nyligen träffat någon. Placeringen beror såklart också på hur era bord ser ut. Vi hade t.ex. ett långt honnörsbord där vi hade plats för både föräldrar och syskon och deras respektive (våra föräldrar är också omgifta).

    Vid ett annat bröllop hörde jag att två skilda föräldrars nya partners hade haft varandra till bordet, det gick för all del bra eftersom de är trevliga och artiga personer båda två, men jag skulle nog inte valt en sån placering. Känns ändå lite halvskumt på nåt vis.

  • Äldre 2 Jan 10:28
    #5

    Aniara4- där vi ska sitta är det ett långbord till 10 Pers, på ena sidan, inte mittemot varann. ingen av styvföräldrarna har ersatt vara föräldrar, våra biologiska föräldrar vill vi ha närmast. kanske kan sätta dom som vid ett traditionellt bröllop, o styvföräldrarna på kanterna, delade i paren. hur satt ni?

  • Äldre 2 Jan 12:14
    #6

    mina förldrarär skilda och vid övriga bröllop jag varit på så har "nya partnern" inte suttit vid honnörsbordet. 

    Samma som hos hos, vi vårt avlånga honnörsbord satt vi:

    Bs mormor, Bs farmor, Bs pappa, Bs Mamma, B, BG, BGs mamma, BGs pappa, BGs mormor, BGs morfar

    nya partnern satt hos ett av mina syskon och vid våra fastrar och morbröder.

    vår sittning var inte helt tradiotionelle men pappa ville sitta brevid farmor och jag vill ha våra mödrar brevid oss. de betyder så mkt och är ett större stöd för oss än våra fädrar om man är krass.

    Satsa hellre påotraditonella långbord än dumma stora rund bord. de dödarkonversationen.

    sitter man i långbord som ett E så finns alltid nån att prata med oavsett. OM man gör bordsplaceringen snyggt.

    nya partnersen kanske kan sitta närmast honnörsbordet vi E bordet  så kan de ff prata med sina respektive men ni får inte jätteproblem med placeringen.
    de kommer inte ta illa upp.  

  • Äldre 2 Jan 20:00
    #7
    Chicita skrev 2014-01-01 19:08:47 följande:
    Det håller jag inte med om keskis i alla fall inte rent generellt sådär.
    I ert fall kan det säkert vara optimalt då ni känner varandra och ingen hamnar utanför.

    Men om man ser det generellt med runda bord för gästerna så är ett av problemen att det oftast är större runda bord (8 persone eller mer). Och dom blir så stora att man inte kommer åt att prata med de som sitter på andra sidan bordet om man inte sitter och skriker åt dom då. 
    Och om man inte känner dom som sitter bredvid en - speciellt om dom känner personen på andra sidan om sig själv - så hamnar man i ett vacuum där ingen pratar med en.
    Det har hänt mig flera gånger i olika sociala sammanhang.
    Jag jobbar i hotell och restaurangbranchen så jag kan prata med i princip alla människor och är inte rädd för att ta kontakt. Men jag har ändå hamnat sådär "mittemellan" folk som känner någon på sin andra sida, eller helt enkelt att dom klickade bättre med den på sin andra sida. Dom har inte ignorerat mig med flit, men det har varit mer intressant att prata med den andra personen. Om den jag känner då hamnar mitt emot mig så kan jag inte föra ett ordentligt samtal med den personen utan det blir mest blickar och grimascher. 
    Så det blir oftast väldigt tråkiga middagar om man hamnar i den situationen...

    Vid avlånga bord så har du folk du enkelt kan prata med bredvid dig, den som sitter mittemot är inte heller så långt bort så det går väldigt bra att prata med denne. Och även de som sitter diagonalt emot dig.
    Du har alltså 5 potentiella personer att prata med (utan att behöva skrika).
    Mot 2 personer vid runda, större bord.

    Köksbordet hemma som ju oftast är för 4 personer, där man klämmer ihop sig 6 pers eller kanske 7 är en annan sak. Det är inte lika mycket ljud runtomkring som gör det svårt att höra vad som sägs. Du känner oftast alla vid bordet eller i alla fall de flesta så det är lättare att se till att dra med någon in i samtalet om man ser att den hamnar lite utanför. Och om du behöver höja rösten för att prata med personen mittemot dig så lyfter troligtvis ingen på ögonbrynen Flört

    Bordsplacering är alltid viktigt. Det är viktigt att man verkligen tänker igenom vilka som kan ha kul ihop men som inte känner varandra sen tidigare och även ser till att alla har någon som dom känner inom "pratavstånd".
    Och det blir ju extra viktigt vid runda bord så att ingen stackare blir sittande mellan några som inte pratar med denne på hela sittningen...

    Nu blev det en lång parentes om vikten av bordsplacering och olika bordstyper Flört 
    Men med de erfarenheter jag har så kan jag inte bara blunda när jag ser någon i princip säga att "det alltid är bättre och trevligare med runda bord"... 
    Instämmer i det du säger i att runda bord i vårt fall kan vara optimalt eftersom föräldrarna har en bra kontakt. Dock har du fel i att jag hävdar att "det alltid är bättre och trevligare med runda bord". Så är inte fallet. Personligen har jag liten erfarenhet av bröllop och fester samt om runda eller avlånga bord är det bästa. Jag bara berättade hur vi har tänkt och varför vi har tänkt så för att ge TS ett nytt perspektiv. Inget annat.

    Däremot håller jag med om att bordsplaceringen är mycket viktig! Jag tar samtidigt emot tipsen som getts i tråden angående att använda eller inte använda runda bord!
  • Äldre 2 Jan 20:09
    #8
    keskis skrev 2014-01-02 20:00:04 följande:
    Instämmer i det du säger i att runda bord i vårt fall kan vara optimalt eftersom föräldrarna har en bra kontakt. Dock har du fel i att jag hävdar att "det alltid är bättre och trevligare med runda bord". Så är inte fallet. Personligen har jag liten erfarenhet av bröllop och fester samt om runda eller avlånga bord är det bästa. Jag bara berättade hur vi har tänkt och varför vi har tänkt så för att ge TS ett nytt perspektiv. Inget annat.

    Däremot håller jag med om att bordsplaceringen är mycket viktig! Jag tar samtidigt emot tipsen som getts i tråden angående att använda eller inte använda runda bord!
    Ok jag missförstod kanske vad du menade då, men om jag tolkade det så så kanske någon annan också gjorde det...
    Det var det här som fick mig att känna att du tyckte att runda bord var det optimala och att långbord inte alls var bra Flört
    "Vid ett runt honnörsbord känner vi att det inte blir lika mycket fokus på vem som sitter var, det blir mer att "här är VIP-personerna". Klart att det fortfarande är någon som sitter nära bruden osv men ändå kommer man varandra närnare vid ett runt  bord än ett avlångt."

    Visst pratar du om honnörsbordet, men slutklämmen "man kommer varandra närmare vid ett runt bord än ett avlångt" gjorde att jag uppfattade det som att du pratade mer allmänt - och inte bara tänkte på honnörsbordet där...

    Alltid bra att reda ut saker Glad
    Tack för att du tog dig tid att göra det Glad
  • Aniara­4
    Äldre 3 Jan 09:28
    #9
    linda87 skrev 2014-01-02 10:28:22 följande:
    Aniara4- där vi ska sitta är det ett långbord till 10 Pers, på ena sidan, inte mittemot varann. ingen av styvföräldrarna har ersatt vara föräldrar, våra biologiska föräldrar vill vi ha närmast. kanske kan sätta dom som vid ett traditionellt bröllop, o styvföräldrarna på kanterna, delade i paren. hur satt ni?
    Beror på om det finns några andra nära släktingar som ni vill ha på honnörsbordet. Äldre släktingar som mor- och farföräldrar bör t.ex. prioriteras om möjligt. Vi hade som sagt ett långt bord, så vi fick plats med både föräldrar och syskon, deras respektive och en morbror, hade vi haft någon från den äldre generationen i livet hade de suttit där istället. Annars passar det bra med styvföräldrar på kanterna.

    I vårt fall hade vi så långt som möljigt placerat någon från min sida med någon från hans sida, för att liksom "blanda släkterna", så min förälders nya satt med hans förälders nya, eller hans förälders nya med mitt syskons partner.
Svar på tråden Bordsplacering båda skilda föräldrar