• Anonym (snål?)

    snålt?

    jag och min sambo har planerat att gifta oss till sommaren. vi har ingen super bra ekonomi (vi klarar oss) då jag är sjukskriven sen många år och sambon är arbetslös. vi har funderat på hur vi ska göra med fest och liknande. sambon föreslog tårta och typ kakbuffe, kaffe, te, bubbelvatten och dricka. bjuder vi bara dom närmsta är vi ändå uppe i ca 50 personer.


    är det snålt och en dålig idé? åsikter? förslag?

  • Svar på tråden snålt?
  • filibustern

    tycker inte alls det låter snålt. en del har bara tårta och kaffe trots att de har gott om pengar. :) det viktigaste är ju ändå att ni har varandra och får äkta varandra, sen hur festen blir efteråt spelar egentligen ingen roll^^

  • passionsblomman

    Man kan ju ha precis vilket upplägg man vill och bjuda till vad som helst. Det som alltid är viktigt då, är att det i inbjudan framgår VAD man är bjuden till och vad som bjuds.
    Dvs, det är viktigt för den goda stämningen att veta att det är tårtbuffé så folk fattar att de behöver ha ätit innan, eller kommer att behöva göra det efteråt-särskilt för dem som kanske har en bit att åka.
    Jag går gärna på en tillställning med fika, men då behöver jag ha ätit ordentligt innan, så jag inte blir på dåligt humör av ren hunger.
    Ska man däremot ha jordens brakmiddag blir det ju tvärtom viktigt att inte ha ätit för mycket redan i förväg, är du med på tänket? Tydlighet i informationsbiten alltså!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • katten21

    Jag tycker att kaffe och tårta är helt ok. Men som sagt, gör det tydligt på inbjudan vad dem är bjudna till. Ett bröllop är en dag då ni delar med er av er kärlek för varandra, inte en dag då ni ställer till med världens största fest. Det tycker jag iallafall.

  • Anonym (snål?)

    Tack för svaren! jag förstår hur ni menar med att vara tydlig i inbjudan det ska vi tänka på!


    nu känns det lite bättre, känns ju som att man förväntas ställa till med en jättefest och lägga en massa pengar när man gifter sig.


     

  • filibustern
    Anonym (snål?) skrev 2013-12-30 19:19:55 följande:

    Tack för svaren! jag förstår hur ni menar med att vara tydlig i inbjudan det ska vi tänka på!


    nu känns det lite bättre, känns ju som att man förväntas ställa till med en jättefest och lägga en massa pengar när man gifter sig.


     


    näää då! har en bror som gifte sig hemligt. och en kompis till mig, gifte sig hemma i köket med jättegravidmage, och sen bjöd dom vittnena och två kompisar  på Kinamat. :P 
  • FruTh
    Anonym (snål?) skrev 2013-12-30 13:28:44 följande:

    jag och min sambo har planerat att gifta oss till sommaren. vi har ingen super bra ekonomi (vi klarar oss) då jag är sjukskriven sen många år och sambon är arbetslös. vi har funderat på hur vi ska göra med fest och liknande. sambon föreslog tårta och typ kakbuffe, kaffe, te, bubbelvatten och dricka. bjuder vi bara dom närmsta är vi ändå uppe i ca 50 personer.


    är det snålt och en dålig idé? åsikter? förslag?


    Hej!


    Kör er stil helt och hållet, det är ni som ska gifta er och ni ska bestämma hur ni vill göra detta :)


    Allt måste inte vara helt "perfekt" med massa kostnader runt omkring, utan det viktigaste är att ni ska gifta er och vara nöjda med er vackra dag :)


     


    Lycka till och Grattis! :)


     


     

  • CoG

    Man måste inte bjuda på flerrätters middag och bröllopsfest.

    Det är en ära i sig att bli bjuden till ngt så trevligt som vigsel och sedan bestämmer ni själva upplägget på resten.
    Är det
    Tårta, fikabröd och varm/kall dryck kan man ju också göra lite extra för att få den där speciella känslan, men ändå kunna hålla det på en nivå som inte behöver kosta för mkt.

    Fundera på dukning och dekoration färgtema och sånt som knyter ihop det hela och gör det till en extra fin stund tillsammans med nära och kära.

    Fundera även på vilken tid ni har vigseln och tårta.
    Om det är senare på eftermiddan kanske man hellre är hungrig på mat än just fika.


    Det går ju även att sluta upp på resaturang men till självkostnadspris för de som vill äta middag tillsammans med er lite senare?....

  • stormhelen

    Jag håller med de andra här på tråden. Det är inte snålt att "bara" bjuda på tårta och kaffe till ett bröllop.


     


    Ett bröllop blir varken bättre eller sämre om det är stort eller litet, dyrt eller billigt osv.


    Kör er stil och efter er budget. Det viktigaste är ju att ni får varandra och att ni får fira och hedra er kärlek till varandra. Det är ju ändå det som är poängen med att gifta sig. Allt annat är ju bara lull lull. ;)

Svar på tråden snålt?