• Anonym (Besvi­ken)
    Äldre 26 Dec 22:19
    2011 visningar
    2 svar
    2
    2011

    Plötsligt vill han inte

    Jag och min kille har varit ett par i strax över 3,5 år och har varit förlovade i ca 2,5 år. Senaste månaderna har vi seriöst börjat diskutera bröllop och jag har börjat drömma och planera. Jag har pratat med honom om det hela tiden, han har kanske skrattat lite åt att jag varit så engagerad, och då och då påpekat att det hade varit roligare att köpa hus först. Det har varit på planeringsstadiet och jag har inte tagit så illa vid mig.

    Vi har planerat att börja försöka bli gravida till hösten och jag vill gärna vara gift innan jag blir mamma. Jag kan egentligen inte motivera det mer än att jag alltid tänkt att jag ska gifta mig innan jag skaffar barn. Jag har berättat det här för min kille och han säger att han förstår. Samtidigt så har vi helt olika bakgrund när det gäller sånt, i min och mina föräldrars bekantskapskrets har i stort sett alla gift sig innan de skaffar barn, i hans omgivning har alla minst två barn och hus innan de gifter sig.

    I alla fall så diskuterade vi bröllop för ca en månad sedan, han berättade hur han tänkt sig vårt bröllop och sa att vi kanske kunde gifta oss i sommar. Jag blev överlycklig och kände att yes, nu händer det äntligen! Jag berättade för min mamma och började lägga en budget efter hur mycket jag tror att vi kan spara ihop till slutet av sommaren.

    För ett par veckor sedan presenterade jag budgeten för honom, och fick då kalla handen. Plötsligt är han inte alls intresserad av att gifta sig. Han vill köpa hus först, och gärna en ny bil (trots att den vi har bara är tre år gammal). Gifta sig kommer långt ner på hans prioriteringslista. Jag blev både besviken och ledsen. Jag har drömt, planerat, äntligen fått ett ja, och när det äntligen kommer till kritan att börja boka kyrka osv, då vill han inte.

    Jag trodde inte att det skulle kännas så illa som det faktiskt gör och trots att det gått två veckor så kan jag inte släppa det. Jag är sur, lättirriterad och ledsen. Plötsligt ifrågasätter jag hela vårt förhållande, varför vill han inte gifta sig med mig? Jag känner mig besviken och väldigt ensam. Jag har försökt prata med honom, men han viftar bort det, byter ämne, eller ignorerar mig. Ena dagen hävdar han att jag bara vill gifta mig för att alla andra gör det, nästa säger han att jag är ung och att det inte är bråttom (det skiljer 11 år på oss). Han förstår inte problemet, och jag själv är faktiskt chockad över hur sårad jag är.

    Vet egentligen inte riktigt vad jag ville med det här inlägget mer än att gå gnälla av mig lite och kanske få lite råd. Jag tror verkligen att han älskar mig, men plötsligt känns det inte så säkert längre..

  • Svar på tråden Plötsligt vill han inte
  • Anonym (.....­.....)
    Äldre 27 Dec 00:12
    #1

    OJ va trist!  Lösningen ligger nog i att prata, prata, prata. Ta redan på NÄR han vill gifta sig och OM han vill det. Är det bara ekonomin som är besvärlig eller ligger det annat bakom?                     Sen är ju frågan om DU verkligen vill skaffa barn och hus med någon som du inte är gift med? Skulle du klara av att leva med honom även om han aldrig vill gifta sig med dig?       Ett äktenskap ger ju en juridisk trygghet till dig och dina barn, varför vill han inte ge er den trggheten?            Att gifta sig är ju 100 gånger mindre bindande än att skaffa barn ihop, så varför är du gammal nog för barn men inte äktenskap?                      Lyckligtvis så kom hans känslor fram nu, innan du sitter där med klänning och utskickade inbjudningar 

  • Sofie R
    Äldre 27 Dec 08:25
    #2

    Du kanske gick för snabbt fram? Du fick ett "vi kanske kan gifta oss till sommaren". Och går genast iväg till din mamma och gör budget. Du kollade garanterat klänningar och lokaler också? Det är säkert bara så att det skrämde honom! Backa bandet lite och ge honom lite utrymme! Ni har trots allt inte bråttom så låt det växa fram. För båda två.

Svar på tråden Plötsligt vill han inte