• Isasa

    Kan en för tunn vigselring slitas sönder med tiden?

    Var inne och provade en ring på Albrekts guld alldeles nyss, ringen jag sett ut på hemsidan såg så hemskt liten ut i vekligheten. Riktigt besviken. Men det som förvånade mig mest var expediten som sa (så fort ringen kom på fingret): "oj, en så tunn ring är inte att rekommendera som vigselring, den kommer inte hålla livet ut." Det var tjockleken hon talade om (tror jag), för den var ca 3mm bred iaf. Jag provade sedan en annan ring på guldfynd, som smalnar av på baksidan (hur går det med ev gravyr, undrat jag?) och blev förälskad i den ringen oxå, trots att den smalnar av så satt den så fint med förlovningsringen så! Men, tjejen som hjälpte mg på guldfynd var ny på jobbet så hon kunde inte svara på så många frågor, men det kvinnan på albrekts sa skrämde mig lite... Kan ringarna "slitas ut" så till den grad av de går sönder? Har jag aldrig hört. Detta var 18k.

  • Svar på tråden Kan en för tunn vigselring slitas sönder med tiden?
  • mamp

    Jag fick samma svar om en ring jag förälskade mig i på Guldynd. Precis som du beskriver smalnade den också av på baksidan och hon sa att det var stor risk av den i.o.m. detta skulle ligga och skava mot förlovningsringen och inom några år gå av. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men jag vågade inte chansa.

  • filibustern

    även jag fick samma råd när vi kollade på ringar. speciellt sånna som är smalare på baksidan fick ajg rådet att inte ha som vigselring, då dom KAN gå av efter år av användande. det är bättre att ha en jämntjock och inte för tunn vigselring sa dom :) 

  • Plättis

    Ja, ringar slits och blir mycket mindre om man använder dem jämt. Mina föräldrar har inte haft sina ringar utom vid högtidliga tillfällen, så de ser fortfarande nya ut efter 26 år. Min moster och morbror hade likadana ringar, men använde dem jämt. Deras ringar var bara hälften kvar, så man såg verkligen skillnad! 

  • Copernicus

    Ja tyvärr har de rätt!
    Guld är ett mjukt material och det slits lätt.

    De ringar som smalnar av på mitten är inte att rekommendera som vigselring.
    har man dessutom en ring till på fingret så slits de extra mycket då de gnager på varandra

  • pinkflesh

    Min guldsmed rekommenderade mig att vi ska svetsa ihop förlovningsringen med vigselringen efter bröllopet för att de ska hålla bättre! Min förlovningsring är en enstensring med 3 mm bredd och min vigselring är 2 mm bred och V-formad för att passa ihop med stenen på förlovningsringen. De kommer sen alltså att svetsas ihop på baksidan så att de inte skaver och hon sa att jag kommer kunna ha ringen hela livet och ännu längre!

  • Ekorren

    Min mamma har låtit löda ihop sina vigsel- och förlovningsringar, de är kanske 4-5 mm tillsammans så de är väldigt smala. Då kan de inte skava mot varandra, ser inte konstigt ut alls. Hon använder dem varje dag och de har hållt i 25 år till sommaren :)

  • Anniina

    Var det bredden eller höjden hon pratade om? 3 mm bred låter inte så lite så att det är risk för att nötas av helt. Men är höjden bara 1 mm så kan den nog nötas av. Det hände min mamma, men det var en silverring, och jag vet inte höjden. Men nöts gör de, tyvärr:(

  • drömprinsensfru

    Precis som Anniina så undrar jag om det är bredden eller höjden det handlar om? 3 mm bred är ju inte så jätte-smalt och 3 mm på höjden är ju inte alls tunt egentligen. Men om den är smalare och tunnare på undersidan så kan den ju nötas och slitas fort. Frågan är hur tunn och/eller smal ringen är på undersidan? Jag tror att både höjd och bredd spelar roll för hur lätt en ring slits. Min vigselring är 3 mm bred och 2 mm hög och det verkar vara ganska vanliga mått på förlovningsringar och vigselringar.


     

  • Isasa

    Den här ringen är knappt 1 mm hög och 2,5-3 mm bred.... Fast på baksidan är den snarare 1,5-2mm bred. Smart o löda/svetsa (vilket man nu gör?) ihop dem! Ska genast kolla upp pris på sånt. Det kan det faktiskt vara värt om man får ha ringen man förälskat sig i!! Eller är det någon här som vet eventuellt pris för sånt?

Svar på tråden Kan en för tunn vigselring slitas sönder med tiden?