• Äldre 11 Dec 21:40
    1715 visningar
    2 svar
    2
    1715

    bordplacering.

    Hej. Mina föräldar är skilda sen många många år. Hur gör jag med bordplaceringengen vid vårt bord. Är väl så att föräldrar sitter brecid oss? Sätter jag mina bonusföräldrar vid oss också ellerhur funkar det

  • Svar på tråden bordplacering.
  • eme
    Äldre 12 Dec 00:09
    #1

    Det är upp till er. Vet inte vad etiketten säger men min sambos föräldrar är oxå skilda sedan flera år och har numera nya partner men vi kommer bara att ha våra föräldrar vid honnörsbordet, deras sambo/särbo kommer sitta med övriga gäster.

  • Aniara­4
    Äldre 12 Dec 09:01
    #2

    Det "normala" är att brudens föräldrar sitter på varsin sida om brudparet, brudens pappa till höger om bruden (sett från de sittandes håll) och brudens mor på brudgummens vänstra sida. Sedan sitter brudgummens föräldrar nästa steg ut, så att brudens pappa har brudgummens mamma som bordspartner och vice versa.

    Föräldrars nya respektive kan man placera vart som helst, beroende på hur nära relation man har till dem. Vi hade ett långt honnörsbord med plats för föräldrar, syskon, och föräldrars och syskons respektive (alla våra föräldrar är omgifta). Föräldrarnas respektive satt då lite längre ut på honnörsbordet.

    Ibland kan det ju vara så att en styvförälder blivit ens "riktiga" förälder känslomässigt, och i såna fall är det väl helt rätt att placera den som en sådan.

    Sen är det alltid någon som säger att man får göra precis som man vill, och det får man såklart, men det kan ändå vara bra att känna till vad som är det förväntade så att man kan vara förberedd på eventuella reaktioner om man frångår etiketten. En traditionell bordsplacering handlar mycket om viktighet och närhet till brudparet, så om någon blir placerad på en mindre "hedervärd" plats än förväntat kan vissa ta det som en ganska grov förolämpning. Så föräldrar närmast er, äldre släktingar så nära som möjligt, de som står er närmast i livet även fysiskt närmast - eller ha en bra förklaring till hur ni tänkte!

Svar på tråden bordplacering.