• MariaMarcus

    råd ang ringstorlek-tack!

    Hej alla! 
    Har beställt hem provringar och kan nu konstatera att det blir svårt att bestämma vilken storlek som sitter bäst.
    Jag kan få på mig 17,2 (54) och även 17,5 (55) sitter bra . Hur ska man resonera ang. detta? 
    på 17,2 blir det liite bulligt ovanför ringen, och 17,5 får jag av och på hur lätt som helst.
    beror kanske på hur min ring ska se ut sen eller kvittar designen? 

  • Svar på tråden råd ang ringstorlek-tack!
  • Jennan

    Jag skulle ha valt den ring som är lite större. Gjorde själv den missen att jag beställde den ring som var lite mindre och när jag sedan fick hem ringen så var den lite tight då den även sitter över förlovningsringen där fingret är något bredare. Missade det helt när jag beställde. som tur är går det att ordna :) Lycka till med ditt ringköp

  • sommar2014

    Har samma storleksdilemma som dig! Är helt säker på ringmodell men inte storleken...

    Om dina fingrar ändrar storlek efter temperatur (som mina) bör du ju ha det i åtanke. När jag provade ut min förlovningsring hade jag aldrig förut använt ringar och aldrig reflekterat över att mina fingrar sväller när det är varmt, eller när jag tränar. Därför beställde jag en alldeles för liten ring (som jag inte längre kan använda)!

    På t.ex. Glitter finns billiga ringar i silver (ca 120 kr), men tyvärr bara i helstorlekar. Jag har i alla fall köpt en 17,0 och en 18,0 (diameter) för att kunna testa vilken storlek som passar mig oavsett om fingrarna är svullna eller inte. Det är ju jättesvårt att testa ringstorlek i butiken, på det här sättet hinner jag känna efter hur ringarna sitter mer ordentligt, på varma respektive kalla fingrar. Sedan hjälper det ju mig inte att veta om jag ska ha 17,2 eller 17,5 (har samma storleksdilemma som du här alltså!) - men det gör det ju lättare att bestämma sig nu när jag vet att min 17,0 ring sitter bra men ganska tight när jag blir varm, medan 18,0 är aaalldeles för stor (så att den bara glider av ibland). Då vet jag ju att jag är närmare 17,0 än 17,5.

    Om du har gamla ringar som passar kan du också ta med dem till guldsmedbutikerna och be dem mäta storleken på dem, så får du ett hum om vilken storlek du ska ha.

    En bredare ring behöver du ha lite större storlek i, och likaså om du tänker ha flera ringar (t.ex. förlovnings- och vigselring) så måste du ju se till att båda ringarna har rätt storlek, i förhållande till var de ska sitta på fingret (innerst eller ytterst). Fingret kanske är lite bredare där den yttre ringen ska sitta, och lite smalare innerst.

    En annan sak att ta hänsyn till är att olika ringar har olika förutsättningar vad gäller att förminska/förstora dem. Det verkar vara lite olika när jag frågat i butiker, och olika från ringmodell till ringmodell så där kan du fråga vad som gäller för just den ring du vill ha.

    Min förlovningsring fastnade på mitt finger en gång och var nästan stört omöjlig att få av, därför är jag lite rädd för små ringar nu... Så jag lutar nog åt att välja en lite större ring. Ett tips jag fick från guldsmedsbutiker var att om ringen blev lite för stor på vintern då man ofta har kalla händer så kan man ha en "stoppring" utanför, dvs en lite mindre ring som gör att den lite för stora ringen inte faller av.

    Mitt främsta tips är att prova flera gånger. Just eftersom händerna kan svälla av värme bör man inte bara prova när handen är kall. Man kan ju framkalla "sommarvärmesvullna händer" även nu på vintern genom att skölja händerna i vamt vatten och sen ta på sig supervarma vantar och gå omkring med inne på ett köpcentrum. Att bära tunga kassar är ju också något som brukar få fingrar att svullna. Och sen prova ringen! Och så prova en annan dag, när du kanske gått ute utan vantar och fått kalla händer.

    Ja, det var mina tankar och tips efter att ha provat mig fram bland guldsmedsbutikerna!

  • MariaMarcus

    oj, så många tips! ska åka till butiker på lördag och prova och få lite råd med, men ska definitivt ha dina tips i åtanke tills dess att vi åker. :)

  • Anniina

    Jag skulle valt den mindre. Mina fingrar ändrar också storlek konstant, men det gör ju inget att den inte går att få av ibland. Hellre det än att den skulle råka trilla av! Jag har en som går av lite väl lätt när det är kallt ute för att jag ska känna mig trygg, men som också fastnar och inte går av när jag blir varm. Men, tvål och vatten löser ju sånt om det skulle vara viktigt att få av den:) Många jag känner av den äldre generationen har ju aldrig tagit av sig sina ringar, och nu när de lagt på sig några kilon sitter ringen fast för evigt. Finns något romantiskt i det också:)

  • ellysmom

    Japp, skulle absolut valt lite mindre. Med tanke på att fingret kommer smalna av då ditt finger vant sig. 

  • sommar2014
    Anniina skrev 2013-12-16 22:25:21 följande:
    Jag skulle valt den mindre. Mina fingrar ändrar också storlek konstant, men det gör ju inget att den inte går att få av ibland. Hellre det än att den skulle råka trilla av! Jag har en som går av lite väl lätt när det är kallt ute för att jag ska känna mig trygg, men som också fastnar och inte går av när jag blir varm. Men, tvål och vatten löser ju sånt om det skulle vara viktigt att få av den:) Många jag känner av den äldre generationen har ju aldrig tagit av sig sina ringar, och nu när de lagt på sig några kilon sitter ringen fast för evigt. Finns något romantiskt i det också:)
    Jag var ute och gick så att mina fingrar svullnade, och märkte det inte under promenaden. När jag kom hem satt ringen fast på fingret och gick inte att få bort. Jag tappade tillfälligt känseln i fingret och först efter en halvtimmes kämpande med iskallt vatten och balsam (det tycker jag glider bäst) gick ringen att få av.

    Så för min del tycker jag att det är VÄLDIGT otäckt om ringen inte går att få av ibland... Hellre att jag tappar ringen än att jag är med om den där paniken igen. Nu är ju fingret normalt igen men det var så skärrande att det helt klart är värt att betala för en ny ring för att slippa vara med om det.

    Sen kan det förstås bero på hur ens fingrar är formade - om man är större runt knogarna så att ringen, om den fastnar, fortfarande sitter lite löst längst in på fingret är det ju ingen fara. Men om man som jag har mer konformade fingrar så att ringen faktiskt sitter riktigt hårt runt fingret är det faktiskt hemskt otäckt!
  • ellysmom
    sommar2014 skrev 2013-12-17 10:53:13 följande:
    Jag var ute och gick så att mina fingrar svullnade, och märkte det inte under promenaden. När jag kom hem satt ringen fast på fingret och gick inte att få bort. Jag tappade tillfälligt känseln i fingret och först efter en halvtimmes kämpande med iskallt vatten och balsam (det tycker jag glider bäst) gick ringen att få av.

    Så för min del tycker jag att det är VÄLDIGT otäckt om ringen inte går att få av ibland... Hellre att jag tappar ringen än att jag är med om den där paniken igen. Nu är ju fingret normalt igen men det var så skärrande att det helt klart är värt att betala för en ny ring för att slippa vara med om det.

    Sen kan det förstås bero på hur ens fingrar är formade - om man är större runt knogarna så att ringen, om den fastnar, fortfarande sitter lite löst längst in på fingret är det ju ingen fara. Men om man som jag har mer konformade fingrar så att ringen faktiskt sitter riktigt hårt runt fingret är det faktiskt hemskt otäckt!
    eh, jag vet inte men mina ringar kostar sammalagt ca 80 lakan. tappar dem inte gärna (än mindre klipper sönder dem) och det ska ju mycket till för att man ska köpa så tight ring att den fastnar. Kan väl knappast vara vanligt att man sväller så fort att man inte hinner få av sig ringen, om man nu ska svälla? Skulle möjligen vara havandeskaps förgiftning då kanske och det lär man ju ändå kunn ana komma smygande. Guldsmeden har ju dessutom bra koll på vilken storlek man ska ha.
  • MariaMarcus

    Kan meddela att jag valde den mindre ringen efter besök och beställning i smycka-butik. Tog strl.17 t.o.m, då den satt fint också. Idag ska vi hämta ringarna och vi är så spända! Förlovningen sker på nyårsafton.  Hjärta
    Min ring är denna: 
     0,36karat i vitt guld
    och min M2b´s förlovningsring
     Classic_37a den till vänster nere. Kyss

Svar på tråden råd ang ringstorlek-tack!