• Äldre 10 Dec 20:12
    4032 visningar
    25 svar
    25
    4032

    Ni som gift er borgerligt, hjälp önskas här....

    Jag och min sambo funderade på ett borgerligt giftermål, men vi vet just nu inte om vi ens kommer att gifta oss. Dock så känner jag att jag gärna vill ta reda på lite fakta kring detta och hur ni gjorde med era vigslar.Peppra mig med historier och tips.  

  • Svar på tråden Ni som gift er borgerligt, hjälp önskas här....
  • Äldre 10 Dec 22:24
    #1

    Jag SKA gifta mig borgerligt om ett halvår och det är inte så avancerat. Man kan gifta sig var man vill. Det lättaste är att ta reda på vilka vigselförättare den aktuella kommunen har och så väljer man en av dem. Själv har jag dock valt en vigselförättare från en grannkommun till vår vigselplats. De brukar i alla fall inte ta betalt, möjligtvis för bensinkostnad om de ska köra en längre bit.
    Vi ska ha någon som sjunger också.

  • stephe­lf
    Äldre 10 Dec 22:46
    #2

    Vi gifter oss borgerligt om 4 månader. Har bokat en vigselförättare, hon i sin tur bokade in vigselrummet som kommunen erbjuder. När vi fått hindersprövningen så ska vi skicka den till henne tillsammans med våra vittnens uppgifter och sen är det klart! :) eller, då är vi redo att säga ja! 

  • Äldre 11 Dec 07:07
    #3

    Jag har inte heller gift mig än, men egentligen kan man ju göra en borgerlig vigsel precis som man önskar ofta. Skillnaden mot en kyrklig vigsel är ju att ni inte är i kyrkan och det inte är en präst och att vigselförrättaren inte blandar in Gud i det hela. Antingen kan ni ju vara i rådhuset eller om ni vill vara utomhus nånstans eller i nån fin annan lokal ni hittat. En borgerlig vigsel kan ju vara ganska kort med bara "tager du"-biten men man kan ju också be någon sjunga eller spela eller läsa en dikt eller nåt. Det mesta praktiska går att läsa sig till på kommunernas hemsida om vigselförrättare, hindersprövning och vittnen och så. Ni kan ju också välja om det bara ska vara ni två, närmaste familjen eller 100 gäster. Två vittnen behövs förstås, men det antar jag behövs om man är i kyrkan också. Om ni är i rådhuset kan ofta de hjälpa till med vittnen om ni inte vill ha några ni känner. Efteråt kan ni ju också välja precis hur ni vill göra: gå och fika, äta middag med familjen eller ha en stor fest för släkt och vänner. Vi ska gifta oss borgerligt i februari inför 60 gäster. Hon på kommunen lät förvånad när vi inte skulle vara i rådhuset så det kanske inte är så vanligt med lite större borgerliga bröllop. Men anledningen till att vi väljer borgerligt är ju inte att vi vill ha det litet och intimt utan att vi gärna vill undvika att blanda in Gud i vårt äktenskap ;)

  • Äldre 11 Dec 09:13
    #4

    Vi gifte oss borgerligt för snart tre månader sedan.

    Min kommun listar vigselförrättare på sin hemsida så jag valde en av dem och skickade ett mejl. Vi ordnade vår vigsellokal själva eftersom vi ville vigas på den herrgård där vi skulle ha vår bröllopsmiddag, men annars hade vigselförrättaren "bokat" den lokal som kommunen använder för sina borgerliga vigsar (det är inte rådhuset i vår kommun). Vigseln kostade inget, men vad jag har förstått kan man behöva betala resekostnader om vigelförrättaren måste åka långt.

    Vi valde den långa versionen av vigselceremonin (www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1027179-den-borgerliga-vigselceremonin) men den tar ändå bara nån minut så vi "fölängde" vigseln med annat. Så här var vår vigsel

    - Ingång till musikstycke på akustisk gitarr
    - Välkomsttal av vigselförrättaren
    - Dikt
    - Solosång (solist + gitarrist)
    - Själva vigselceremonin
    - Solosång (solist + gitarrist)
    - Utgång till musikstycke på akustisk gitarr

    Fråga gärna om du undrar något. :)


  • Äldre 11 Dec 10:01
    #5

    Åh tusen tack för era svar :)Jag har läst på om hur det går till med hindersprövning och hur det ter sig i just min kommun, men jag funderade mycket på om hur man kan Förlänga som ni nu nämnde på ett bra sätt.Hur kommer ni andra att hålla det?Stort eller litet?Jag vet bara att min sambo inte vill beblanda kyrkan i detta då ingen av oss är religösa och tror på vad kyrkan står för, men för att veta vad jag säger nej till vill jag först ta reda på hur man kan göra om ett borgerligt mer personligt :)Jag har mina aningar om att han kanske kommer fria om något år :D alla runt oss gifter sig just nu och även hans närmaste vänner, vilket har gjort honom väldigt blödig.       

  • AkJ
    Äldre 11 Dec 10:01
    #6

    Håller på att planera borgerlig vigsel just nu och vår plan är ungefär samma som PimPim83s. :)

  • Äldre 11 Dec 10:08
    #7

    AkJ skrev 2013-12-11 10:01:08 följande:Håller på att planera borgerlig vigsel just nu och vår plan är ungefär samma som PimPim83s. :)Åh vad underbart, när har ni satt datumet?

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Dec 10:20
    #8

    Vi hade borgerlig vigsel för ca 3 månader sedan.

    Jag mailade kommunen om vigselförrättare och hon föreslog den som bodde närmast vår vigsellokal (fast vi hade nog kunnat byta om vi verkligen hade velat).

    Vi hade vigseln i ett gammalt stall där vi ställde in stolar så alla kunde sitta och så dekorerade vi lokalen som vi ville ha den. Sen körde vi ett ganska traditionellt upplägg:

    Inmarsch (som min mans bröder sjöng och spelade på gitarr)
    Sång av några vänner till oss
    Dikt som min moster läste
    Vigselceremoni (den långa)
    Sång av en vän
    Utmarsch (som min mans band spelade)

    Vi funderade länge på att vara utomhus istället, men till slut kände vi att det var säkrare rent vädermässigt att vara inomhus, plus att vi kunde montera upp ljud och dekorera dagen innan.

    Som andra har sagt så är den borgerliga ceremonin väldigt fri och det går att utforma den mycket som man vill. Några vänner till oss hade tex en icke religös allsång (lite som psalmsång om man gillar det inslaget). Men det är bara fantasin som sätter gränser eg: egna löften, storband, dansuppträdande, fyrverkerier, musikinslag, dikter, vad man vill!

  • Äldre 11 Dec 10:24
    #9

    Alyllyra skrev 2013-12-11 10:20:17 följande:Vi hade borgerlig vigsel för ca 3 månader sedan.Jag mailade kommunen om vigselförrättare och hon föreslog den som bodde närmast vår vigsellokal (fast vi hade nog kunnat byta om vi verkligen hade velat).Vi hade vigseln i ett gammalt stall där vi ställde in stolar så alla kunde sitta och så dekorerade vi lokalen som vi ville ha den. Sen körde vi ett ganska traditionellt upplägg:Inmarsch (som min mans bröder sjöng och spelade på gitarr)Sång av några vänner till ossDikt som min moster lästeVigselceremoni (den långa)Sång av en vänUtmarsch (som min mans band spelade)Vi funderade länge på att vara utomhus istället, men till slut kände vi att det var säkrare rent vädermässigt att vara inomhus, plus att vi kunde montera upp ljud och dekorera dagen innan.Som andra har sagt så är den borgerliga ceremonin väldigt fri och det går att utforma den mycket som man vill. Några vänner till oss hade tex en icke religös allsång (lite som psalmsång om man gillar det inslaget). Men det är bara fantasin som sätter gränser eg: egna löften, storband, dansuppträdande, fyrverkerier, musikinslag, dikter, vad man vill!Vad underbart det lät att ha det i ett stall :) Man vill ju gärna vara utomhus men som du själv skriver så kan man aldrig lita på vädret för just den dagen. Funderar mycket på plats där man kan vara den dag då det verkligen blir dags, men har faktiskt inte hittat någon plats ännu. Sambon hade ett förslag men det är hiskligt dyrt :P  

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Dec 10:29
    #10
    Nettis1985 skrev 2013-12-11 10:24:42 följande:
    Vad underbart det lät att ha det i ett stall :) Man vill ju gärna vara utomhus men som du själv skriver så kan man aldrig lita på vädret för just den dagen. Funderar mycket på plats där man kan vara den dag då det verkligen blir dags, men har faktiskt inte hittat någon plats ännu. Sambon hade ett förslag men det är hiskligt dyrt :P  
    Ja, vi vågade inte chansa... Men hade vi gjort det hade vi blivit riktligt belönade, vi hade fantastiskt fint väder på vår bröllopsdag och det var varmare ute än inne i stallet. Men det kunde vi ju inte veta innan.

    Om man vill vara ute kan man ju satsa några kronor på ett tält så behöver man inte oroa sig. Eller skriva i inbjudan att vigseln sker ute och be gästerna ta med sig kläder efter väder
Svar på tråden Ni som gift er borgerligt, hjälp önskas här....