• Äldre 9 Dec 15:48
    8803 visningar
    30 svar
    30
    8803

    Vegetariska alternativ, hjälp!

    Jag skulle jättegärna ta emot tips på ett vegetariskt alternativ som passar till våra tillbehör. Ser gärna att dom är helt vegetariska alltså inga skaldjur eller fisk, rödvinsåsen kan göras separat till veg-gästerna utan köttfond i, men tar gärna emot tips på sås till "proteinet" också som kanske passar bätttre än rödvinsås.

    Vi ska servera:

    Förrätt:
    Toast skagen med en hint av lime och chili

    Varmrätt:
    Gödkalvsfile med pomanna och rödvinsås med chili och limezest

  • Svar på tråden Vegetariska alternativ, hjälp!
  • Äldre 9 Dec 16:30
    #1

    Ni kan exempelvis göra "vegetarisk toast skagen"
    (Recept från hittarecept.se)


    VEGETARISK SKAGENRÖRA 4-6 pers
    300 g Quornbitar, lättstekta i smör
    Majonnäs och Creme Fraiche, sammanlagt 2½ dl
    100 g grovriven morot
    rödlök, finhackad
    1 dl hackad dill
    saft från 1 liten citron
    3 msk svart tångkaviar (Cavi-Art)
    Trocomare örtsalt och malen svartpeppar
    Blad av isbergssallad
    Garnering:
    ostrullar, gurka, paprika, tångkaviar (röd eller svart) och en dillkvist
    GÖR SÅ HÄR:
    Stek Quornbitarna tills de tinat upp ordentligt, men de behöver inte ha fått nån stekyta. Låt svalna.
    Under tiden blandar du övriga ingredienser utom salladen och smakar av så du tycker att det blir gott!
    Tag av salladsbladen så hela du kan och arrangera ett par stycken på varandra till varje portion och lägg upp på ett uppläggningsfat eller på vars och ens tallrik. Klicka på röran och garnera. Klart! :D
    Tips: Röran kan med fördel göras dagen före och förvaras i kylen till det är dags att äta. Men lägg inte upp det förrän straxt innan måltiden!
    Istället för att byta ut köttet mot en soyabiff (vilket faktiskt kan vara riktigt gott även för köttätare) så kan ni använda exempelvis portabellosvamp.
    Det har blivit lite uttjatat det med, men funkar i alla fall ihop med det mesta tycker jag.
    Halloumi är ju ytterligare ett alternativ  
  • Alylly­ra
    Äldre 9 Dec 17:01
    #2

    Hur strikta är era gäster? Äter de ägg, mjölk, ost?
    En äggröra kanske skulle funka till toasten? Eller en likadan röra som skagen, fast med tångcaviar och utan räkor.  Annars brukar alla former av oströror gå hem!

    Vi fick tips av vår cateringansvarige om ett jättegott vegetariskt alternativ till kött som vi aldrig hade testat förut (trots att min man är vegetarian): TZAY.
    Fantastiskt stor skillnad på detta mot tex Quorn eller tofu som nästan aldrig smakar något. Det är dock ganska svårt att få tag på, man får leta på asiatiska specialbutiker eller butiker inriktade på vegetarisk kost (typ Goodstore i Sthlm).
    Andra goda alternativ är bön- eller majsbiffar (lite pilligt att göra), olika typer av fastare ostar (getost, halloumi, eventuellt insvepta i filodeg och gratinerade i ugnen) eller, som Chicita föreslog, portabella eller annan stor svamp (gärna fylld med tex ricottaost).

  • Äldre 9 Dec 18:31
    #3
    Alyllyra skrev 2013-12-09 17:01:41 följande:
    Hur strikta är era gäster? Äter de ägg, mjölk, ost?
    En äggröra kanske skulle funka till toasten? Eller en likadan röra som skagen, fast med tångcaviar och utan räkor.  Annars brukar alla former av oströror gå hem!

    Vi fick tips av vår cateringansvarige om ett jättegott vegetariskt alternativ till kött som vi aldrig hade testat förut (trots att min man är vegetarian): TZAY.
    Fantastiskt stor skillnad på detta mot tex Quorn eller tofu som nästan aldrig smakar något. Det är dock ganska svårt att få tag på, man får leta på asiatiska specialbutiker eller butiker inriktade på vegetarisk kost (typ Goodstore i Sthlm).
    Andra goda alternativ är bön- eller majsbiffar (lite pilligt att göra), olika typer av fastare ostar (getost, halloumi, eventuellt insvepta i filodeg och gratinerade i ugnen) eller, som Chicita föreslog, portabella eller annan stor svamp (gärna fylld med tex ricottaost).
    Det är lite olika, inga som är veganer men som undviker mejeri produkter om det inte är närodlat och ekologiskt.

    Vi kan säkert få tag på det du pratar om, min blivande är utbildad kock i grunden så vi kan beställa direkt av grossist för det lät spännande! :) dessutom kul att man bjuder på något som är gott och ligger lite tanke i bakom, min sambo föreslog bönbiffar men jag tycker det är lite tråkigt att bjuda på.

    Tack så hemskt mycket för tipsen :D
  • Äldre 9 Dec 18:34
    #4
    Chicita skrev 2013-12-09 16:30:16 följande:
    Ni kan exempelvis göra "vegetarisk toast skagen"
    (Recept från hittarecept.se)
    VEGETARISK SKAGENRÖRA 4-6 pers
    300 g Quornbitar, lättstekta i smör
    Majonnäs och Creme Fraiche, sammanlagt 2½ dl
    100 g grovriven morot
    1 rödlök, finhackad
    1 dl hackad dill
    saft från 1 liten citron
    3 msk svart tångkaviar (Cavi-Art)
    Trocomare örtsalt och malen svartpeppar
    Blad av isbergssallad
    Garnering:
    ostrullar, gurka, paprika, tångkaviar (röd eller svart) och en dillkvist
    GÖR SÅ HÄR:
    Stek Quornbitarna tills de tinat upp ordentligt, men de behöver inte ha fått nån stekyta. Låt svalna.
    Under tiden blandar du övriga ingredienser utom salladen och smakar av så du tycker att det blir gott!
    Tag av salladsbladen så hela du kan och arrangera ett par stycken på varandra till varje portion och lägg upp på ett uppläggningsfat eller på vars och ens tallrik. Klicka på röran och garnera. Klart! :D
    Tips: Röran kan med fördel göras dagen före och förvaras i kylen till det är dags att äta. Men lägg inte upp det förrän straxt innan måltiden!
    Istället för att byta ut köttet mot en soyabiff (vilket faktiskt kan vara riktigt gott även för köttätare) så kan ni använda exempelvis portabellosvamp.
    Det har blivit lite uttjatat det med, men funkar i alla fall ihop med det mesta tycker jag.
    Halloumi är ju ytterligare ett alternativ  
    Uppskattar tipset, verkligen!
    Men fisk är tyvärr uteslutet (kaviar) och Quorn är lite för smaklöst och stabbigt tycker vi.
    Men själva grundreceptet borsett från fisken lät gott =)
  • Äldre 9 Dec 18:43
    #5
    KimOchKjell skrev 2013-12-09 18:34:49 följande:
    Uppskattar tipset, verkligen!
    Men fisk är tyvärr uteslutet (kaviar) och Quorn är lite för smaklöst och stabbigt tycker vi.
    Men själva grundreceptet borsett från fisken lät gott =)
    Tångkaviar är inte fiskrom. Det är ett vegetariskt alternativ Flörthttp://www.spisa.nu/3.16341/varufakta/tangkaviar/
  • Äldre 9 Dec 18:45
    #6
    Chicita skrev 2013-12-09 18:43:14 följande:
    Tångkaviar är inte fiskrom. Det är ett vegetariskt alternativ Flörtwww.spisa.nu/3.16341/varufakta/tangkaviar/
    Jaha det visste jag inte :)
    Men som sagt grundreceptet verkar gott, bara man hittar ngt ist för quorn!
  • Äldre 9 Dec 19:56
    #7

    Jag skulle inte välja quorn i skagenröran, eftersom det inte riktigt matchar i konsistens. Testa ägg skurna i skivor, halvor ellet bitar istället. Själv gillar jag verkligen inte tångrom, tycker dte är gräsligt. Men smaken är ju som baken så det kanske kan vara ok. Köp en liten burk och testa, det kostar inte så mkt.

    Jag tror att portabello skulle vara ett bra alternativ till huvudrätten. Alternativt kikärtsbiffar, bönbiffar eller liknande med fetaost.

  • Äldre 9 Dec 20:18
    #8
    darkHorse skrev 2013-12-09 19:56:47 följande:
    Jag skulle inte välja quorn i skagenröran, eftersom det inte riktigt matchar i konsistens. Testa ägg skurna i skivor, halvor ellet bitar istället. Själv gillar jag verkligen inte tångrom, tycker dte är gräsligt. Men smaken är ju som baken så det kanske kan vara ok. Köp en liten burk och testa, det kostar inte så mkt.

    Jag tror att portabello skulle vara ett bra alternativ till huvudrätten. Alternativt kikärtsbiffar, bönbiffar eller liknande med fetaost.
    Ägg är ju en gör bra ide! Att det inte slog mig, då kan man ju bara köra från samma grund som skagenröran innan räkorna slängs i, eller kanske ett pocherat ägg på den räkfria röran? Ser kanske lite roligare ut.

    Tack så hemskt mycket för tipset!
  • Alylly­ra
    Äldre 10 Dec 12:12
    #9
    KimOchKjell skrev 2013-12-09 18:31:28 följande:
    Det är lite olika, inga som är veganer men som undviker mejeri produkter om det inte är närodlat och ekologiskt.

    Vi kan säkert få tag på det du pratar om, min blivande är utbildad kock i grunden så vi kan beställa direkt av grossist för det lät spännande! :) dessutom kul att man bjuder på något som är gott och ligger lite tanke i bakom, min sambo föreslog bönbiffar men jag tycker det är lite tråkigt att bjuda på.

    Tack så hemskt mycket för tipsen :D
    Jag blev så sugen igår efter att jag hade skrivit detta att jag gick och köpte det ;) Gjorde spett med jordnötssås och ris, det blev jättebra!

    Bönbiffar kan ju hottas upp med tex fetaost, fast det är ju svårt att hitta som närodlat... Ekologisk däremot går bra!

    Lycka till! 
  • Äldre 10 Dec 14:35
    #10
    Alyllyra skrev 2013-12-10 12:12:12 följande:
    Jag blev så sugen igår efter att jag hade skrivit detta att jag gick och köpte det ;) Gjorde spett med jordnötssås och ris, det blev jättebra!

    Bönbiffar kan ju hottas upp med tex fetaost, fast det är ju svårt att hitta som närodlat... Ekologisk däremot går bra!

    Lycka till! 
    Kikade in vad Tzay är för nått, och det ser riktigt gott ut !
    Skulle vara jättekul att servera på vårat bröllop, du som har ätit det. Tror du att det hade passat med en pomanna med rödvinsås och limezest? Läste att det var ingefära i dom flesta som man kan få tag på, är det en markant ingefärasmak? För då kanske det passar bättre med någon annan sås.

    Hoppas du inte har något emot att jag bombar dig med frågor :)
Svar på tråden Vegetariska alternativ, hjälp!