• Äldre 3 Dec 23:09
    3166 visningar
    9 svar
    9
    3166

    Vill inte bjuda mammas nya man

    Jag har inte jättebra kontakt med min mamma, men vill självklart ha med henne på vårt bröllop! Dock vill jag verkligen inte bjuda hennes nya. De har varit ett par från och till i ett par år, gift sig, skilt sig, förlovat sig vid tre olika tillfällen o.s.v. För ett halvår sen gjorde de slut för gott hette det då. Han har ljugit för henne, bedragit henne och velat hindra henne från att umgås med sin familj. Men nu är de alltså ett par igen, sedan kanske två månader. De har förlovat sig ytterligare en gång och flyttat ihop, och hon tycker självklart att han ska få komma på bröllopet. Men jag vill verkligen inte ha honom där! Vi ska ha ett litet bröllop med bara de närmaste, och det skulle kännas jättekonstigt att ha honom med (har träffat honom ytterst få gånger). Han har också betett sig respektlöst mot min pappa. Jag antar att jag inte har rätt att förvänta mig att mamma kommer utan honom? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Vill inte bjuda mammas nya man
  • Aniara­4
    Äldre 3 Dec 23:46
    #1

    Ja, normalt sett säger ju etiketten att par ska bjudas tillsammans eftersom man annars markerar att man inte gillar partnern. Men i det här fallet gör du ju faktiskt inte det, på goda grunder låter det som. Jag skulle inte ha bjudit en sån person.

    Det bästa vore förmodligen att prata med din mamma, förklara att du väldigt gärna vill ha henne där på ditt bröllop men att du faktiskt inte vill att hennes snubbe ska vara med, efter allt som har varit. Det lär ju inte vara någon hemlighet att du tycker illa om alla turer som har varit med den här mannen. Säg att du respekterar hennes rätt att göra sina egna livsval, men att du också måste få välja vilka du vill ha med på ditt bröllop, och du vill inte ha den här personen med. Förklara att det är ett litet bröllop med få och särskilt utvalda närvarande.

    Sen är det upp till henne att välja hur hon förhåller sig till sin inbjudan. Det står henne naturligtvis fritt att tacka ja eller nej till den, av vilka skäl som helst. Men låt henne inte göra en grej av det och sätta press på dig att bjuda honom, om hon försöker göra det. Stå lugnt fast vid att ni gärna vill att hon kommer, och att mannen inte är bjuden. Välljer hon då att avstå är det hon som gör det mest drastiska valet, att dissa sin dotter för den här mannens skull. Det kanske hon kommer att ångra en dag, men det är ingenting du kan göra något åt.

  • Sofie R
    Äldre 4 Dec 07:01
    #2

    Jag hade nog också "tagit striden". Vill du inte ha honom där, så bjud honom inte och prata med din mamma om dina själ.

  • Äldre 4 Dec 09:22
    #3

    Jag hade absolut inte bjudit honom! Vet hur det där är med föräldrars respektive. Det är Er dag, skit i Ribbings jävla regler och följ hjärtat. Kram!

  • Äldre 4 Dec 12:35
    #4
    Aniara4 skrev 2013-12-03 23:46:44 följande:
    Ja, normalt sett säger ju etiketten att par ska bjudas tillsammans eftersom man annars markerar att man inte gillar partnern. Men i det här fallet gör du ju faktiskt inte det, på goda grunder låter det som. Jag skulle inte ha bjudit en sån person.

    Det bästa vore förmodligen att prata med din mamma, förklara att du väldigt gärna vill ha henne där på ditt bröllop men att du faktiskt inte vill att hennes snubbe ska vara med, efter allt som har varit. Det lär ju inte vara någon hemlighet att du tycker illa om alla turer som har varit med den här mannen. Säg att du respekterar hennes rätt att göra sina egna livsval, men att du också måste få välja vilka du vill ha med på ditt bröllop, och du vill inte ha den här personen med. Förklara att det är ett litet bröllop med få och särskilt utvalda närvarande.

    Sen är det upp till henne att välja hur hon förhåller sig till sin inbjudan. Det står henne naturligtvis fritt att tacka ja eller nej till den, av vilka skäl som helst. Men låt henne inte göra en grej av det och sätta press på dig att bjuda honom, om hon försöker göra det. Stå lugnt fast vid att ni gärna vill att hon kommer, och att mannen inte är bjuden. Välljer hon då att avstå är det hon som gör det mest drastiska valet, att dissa sin dotter för den här mannens skull. Det kanske hon kommer att ångra en dag, men det är ingenting du kan göra något åt.
    Jag kunde inte ha uttryckt mig bättre själv. Hoppas du finner frid i ditt beslut. 
  • Äldre 5 Dec 19:33
    #5

    Tack för erat stöd! Jo det lutar nog åt att jag går på det som känns bäst och faktiskt struntar i att bjuda honom. Tror dock inte att mamma kommer utan honom, så det känns på något sätt som att jag väljer bort henne också då... Men visst, det känns ju som att det är hon som gör det mest drastiska valet om hon väljer att inte komma! Jättesvårt verkligen...

  • Äldre 5 Dec 19:52
    #6
    Mainto skrev 2013-12-05 19:33:34 följande:
    Tack för erat stöd! Jo det lutar nog åt att jag går på det som känns bäst och faktiskt struntar i att bjuda honom. Tror dock inte att mamma kommer utan honom, så det känns på något sätt som att jag väljer bort henne också då... Men visst, det känns ju som att det är hon som gör det mest drastiska valet om hon väljer att inte komma! Jättesvårt verkligen...
    Det är inte du som väljer bort henne i så fall. 
    Håll det i minnet.
    Valet är helt och hållet hennes och låt det vara det. Försök att inte lägga in några värderingar i hennes val.

    Lycka till med bröllopet Solig
  • Äldre 5 Dec 20:22
    #7

    Antingen accepterar hon ditt val eller så tackar hon nej.

  • Aniara­4
    Äldre 5 Dec 21:00
    #8

    Precis. DU har bjudit henne. Du vill att hon ska komma. Hon väljer att inte komma.
    Det är alltså inte du som väljer bort henne, det är hon som väljer bort dig på grund av vilka andra du valt att bjuda eller inte bjuda. Det valet får hon stå för!

  • LMF
    Äldre 12 Jan 01:34
    #9

    Instämmer fullständigt.

Svar på tråden Vill inte bjuda mammas nya man