• Jala

Min ring, äkta?

Hej på er! Hittade denna ring bland mina bortglömda smycken, har fått denna av min bror för många, många år sedan. Det jag undrar är, är den äkta? Ifall ni inte riktigt ser stämplarna så är det dessa två: "FUAB" och "K1801" och vad betyder dessa stämplar? Är inte så kunnig så jag hoppas någon kan hjälpa hehe Glad

• Svar på tråden Min ring, äkta?
  • ThereseV

Spontant känns det väl lite konstigt att gravera artikelnumret(?), men ringrna såg ju väldigt lika ut

• Jala
    ThereseV skrev 2013-12-03 17:20:46 följande:
    Spontant känns det väl lite konstigt att gravera artikelnumret(?), men ringrna såg ju väldigt lika ut
    Hmh, själv kom jag inte ens på att googla.. Men tack för länken!
    Jaa... Jag förstår ingenting med alla dessa stämplar, men det kan vara artikelnummer eller? Tror du det finns något knep att få reda på ifall det är riktigt guld, eller ska man gå till en guldsmed eller så kanske... Den är dock i samma skick som för flera år sen, dock är den väldigt stor så den inte blivit använd heller haha Glad
  • IdaRebecca

Står artikelnumret är kan det vara en provring, alltså en sådan som butiken har framme men inte äkta rakt igenom. Knalla in på närmaste pantbank eller guldsmed så kan de kolla upp det åt dig :)

• Jala
    IdaRebecca skrev 2013-12-03 17:49:11 följande:
    Står artikelnumret är kan det vara en provring, alltså en sådan som butiken har framme men inte äkta rakt igenom. Knalla in på närmaste pantbank eller guldsmed så kan de kolla upp det åt dig :)
    Provring? Kan man köpa provringar? Förvånad

Kan man gå till en vanlig smyckesaffär eller ska det vara en guldsmed riktigt? Samt tror du att man behöver betala något för en "tjänst" när de kollar upp det? Ursäkta för så många frågor!
  • Chicita
    lmcl skrev 2013-12-04 10:37:06 följande:
    Äkta guld ska väl ha en kattfot?
    Det finns inga krav på det längre.
    Men om det är en äldre ring så borde det finnas en kattfotsstämpel eller någon av dom andra små stämplarna som betydde samma sak (kommer inte ihåg på rak arm vad dom hette nu).
  • Principisessan

Du kan gå till en pantbank o kolla vad du skulle få om du skulle panta den, är den inte äkta så säger de det. Och oavsett så måste du inte panta den bara för att du kollar upp eet, o det är gratis :)

• IdaRebecca
    Jala skrev 2013-12-03 19:17:26 följande:

Kan man gå till en vanlig smyckesaffär eller ska det vara en guldsmed riktigt? Samt tror du att man behöver betala något för en "tjänst" när de kollar upp det? Ursäkta för så många frågor!
    Nej men man kan "låna" dem från butiken eller få dem av nån kompis :P.
    Chicita skrev 2013-12-04 10:43:00 följande:
    Det finns inga krav på det längre.
    Men om det är en äldre ring så borde det finnas en kattfotsstämpel eller någon av dom andra små stämplarna som betydde samma sak (kommer inte ihåg på rak arm vad dom hette nu).
    På svenska guldarbeten över 1g är kattfot fortfarande obligatoriskt.
  • IdaRebecca
    Jala skrev 2013-12-03 19:17:26 följande:

Var lite snabb där! Vissa guldbutiker kan kolla. Pantbankerna kollar det gratis, hoppa in och frågao m de kan kolla om ringen är äkta bara, det gör jag på jobbet varje dag :)
  • FruW

Efter att ha googlat lite så tycker jag att det verkar som att FUAB står för Flemming Uziel och K1801 är en modell av deras ringar, alltså inte artikelnumret hos en särskild butik. Däremot vet jag inte om det är 14 eller 18K guld, det kanske kan variera.

• Jala

Hej på er brudar! Suttit titt som tätt och googlat och även mejlat hedbergsgulds personal, de sa att "FUAB" står för Flemming Uziel, men "K1801" visste de inte vad det var.

Så jag googlade, det behövs antingen kattfot eller namnstämpel för att vara riktig alltså "FUAB" är namnstämpeln (Vet inte riktigt om jag tolkat rätt det jag försökt forska hahaSkäms) samt googlade jag på "Flemming Uziel K1801" så kom en hamrad guldring upp som hette Fantasy, så kan det vara en äkta kanske?

Även gjort magnettest här hemma men förstår inte andra testet, att skrapa mot sten? Vad för sten ska man skrapa mot för att inte förstöra ringen? :)

• Jala

Och tack alla som tagit sig tid och svarat förresten! Har ingen guldsmed i min lilla kommun, men ska försöka komma ihåg ringen när jag har vägarna förbi en guldsmed! :)

• Sjörå
    Jala skrev 2013-12-04 22:16:41 följande:
    Även gjort magnettest här hemma men förstår inte andra testet, att skrapa mot sten? Vad för sten ska man skrapa mot för att inte förstöra ringen? :)
    En pantbank använder en specialsten att skrapa mot för att få loss en superliten mängd guld. Därefter hälls en syra på stenen som löser upp guldet vid olika karathalter. Det finns olika syror för olika karathalter. 
    Alltså inget test du kan göra själv hemma. 
Svar på tråden Min ring, äkta?