• erikae

    Kalle Moraeus "Underbart"

    Hej!

    Någon som haft Kalle Moraeus "Underbart" som in- eller utgångsmusik? Vilken instrument i så fall? Vi ville ha den först, men har nu tänkt om då någon sa till oss att eftersom det är tretakt är den svår att gå in/ut till... Lutar åt Trumpet voluntary (på trumpet eller fiol, beroende på utgångsmusiken) till ingångsmusik i alla fall. Vore dock kul om man kunde få in Underbart nånstans (och då inte som solosång då vi vill ha Bruno Mars "The way you are").

    Nån som använt sig av Underbart? Erfarenheter?

    Tack på förhand,
    Erika

  • Svar på tråden Kalle Moraeus "Underbart"
  • Chicita

    Vi hade inte den. Men min spontana tanke är - spela den och prova att gå till den så ser ni ju snabbt hur det känns och om ni fortfarande vill ha in den under vigseln / in -utgång...

    Annars kanske det hade kunnat vara något att dansa första dansen till om ni inte avsolut vill dansa vals Glad 
    Eller något som kan spelas till brudskålen... 

  • erikae
    Chicita skrev 2013-12-01 11:38:35 följande:
    Vi hade inte den. Men min spontana tanke är - spela den och prova att gå till den så ser ni ju snabbt hur det känns och om ni fortfarande vill ha in den under vigseln / in -utgång...

    Annars kanske det hade kunnat vara något att dansa första dansen till om ni inte avsolut vill dansa vals Glad 
    Eller något som kan spelas till brudskålen... 
    Ja det var annars min tanke också, första dansen. Vals är väl också tretakt (säger jag som inte kan nåt om dans egentligen) så kanske man man dansa vals till den?
  • Chicita

    Jo visst är vals tretakt. Men den här är lite svår att följa om man inte är någon van dansare. Takten är inte så tydlig som i många andra valser. Det var mer det jag tänkte Flört

    Mamma (som var sångerska) lärde mig att "räkna i fyrkant" när det gällde vals.Flört
    Tänk dig en fyrkant i luften framför dig.
    Sätt pekfingret i översta vänstra hörnet på fyrkanten och räkna högt 1. För fingret till nästa hörn (översta högra) och räkna 2. sen rakt ner och räkna 3 och så till sista hörnet, men där räknar du tyst - eller hellre inte alls. Men du gör ändå en micropaus där som om du räknade) sen upp till ETT, TVÅ, TRE, ____, ETT, TVÅ osv.
    Då har du en bra valstakt som är lätt att följa.
    Den här "fyrkanten" blir inte så tydlig i just Underbar, eftersom att melodislingan är lite mer komplicerad. (man kan följa en trekant med samma princip också om man bara tänker sig den där pausen eller en "längre trea" Glad

    Men är man duktig på att dansa vals så sitter ju det där mer i ryggraden och man kan "dansa torrt" som svärmor kallar det för när man följer rytmen i kroppen istället för själva musiken (och man kan dansa även utan musik så länge man går efter samma takt som sin partner Flört ) 

  • TheD

    Egentligen kan man gå in och ut till vad som heslt oavsett taktslag :) Men om det känns fel så byt låt.

  • Chicita
    Chicita skrev 2013-12-01 13:02:40 följande:
    Jo visst är vals tretakt.
    Hmm eller tja 3/4-delstakt heter det ju mer precist Tungan ute
  • shajans

    Min vän hade det som utgångslåt vid deras vigsel. Det var en tjej som spelade och sjöng på gitarr och de hade nog dragit ner tempot lite i låten skulle jag tro. (minns inte riktigt) Men jag tyckte iaf att dom gick ut i en bra takt och låten passade perfekt tyckte ja. 

  • CoG

    Vi hade Underbart som utgångslåt på orgel och jag upplevde inte alls att det var svårt att gå till den...

  • Copernicus

    Jag har sjungit den på bröllop efter brudparets önskan. Kantorn var en tuff man och ville absolut att vi skulle testa att han spelade den på orgeln... vi testade och det blev bra och annorlunda. Jag skule nog inte välja den som ingångssång då det är en polska och det är väldans svårt att gå till utan att dansa fram

Svar på tråden Kalle Moraeus "Underbart"