• Chrinolinus

    Hur nära en vigselceremoni kan man få "välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap"?

    Det här är nog en fråga för proffsen, dvs präster, att svara på.

    Vi planerar gifta oss i juni. Det mesta i planeringen är klart, inbjudningarna är ute. Men, för någon vecka sen dök drömerbjudandet om en tjänst i utlandet upp på radarn och med den ett krav på att vara gifta (för så är det i det landet). Nu på en gång. Det hade vi inte riktigt räknat med.

    Så, om vi tvingas rassla förbi rådhuset och bara sådär i förbifarten säga "Ja" så är det inget vi kommer låtsas om ens för varandra. Vårt bröllop är i juni och så är det med det! Därför vill vi såklart att den ceremoni vi har i juni är så lik som möjligt en vanlig vigselceremoni.

    Nu till min fråga: kan man ha med momentet Frågorna i en "välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap", som det ju officiellt blir istället? Vi vill ju verkligen att INGEN ska märka någon skillnad, och min tanke är att om man säger "Vill du ha NN till din make..." istället för "Vill du ta NN till din make..." så blir det förenligt med att den juridiska delen redan är gjord ... men ingen kommer märka skillnaden!

    Löften kan vi ju skriva själva på ett sätt som väl döljer det faktum att vi redan ingått äktenskap. MEN, det är det där med Frågorna. För mig är det jätteviktigt att de är med för att det ska kännas som att det är nu vi gifter oss, för det är i kyrkan jag vill gifta mig!

    Professionella åsikter, eller beprövad erfarenhet, någon?

  • Svar på tråden Hur nära en vigselceremoni kan man få "välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap"?
  • Kjell Präst

    Det är korrekt som darkhorse skriver att frågorna, löftena och tillkännagivandet inte finns med eftersom de ju är avklarade redan. Det är ingen vigsel utan en välsignelse över ett äktenskap. Med detta sagt så har jag läst om präster och brudpar som formulerat om dessa moment så att det ändå har varit möjligt att på ha liknande moment. Syftet får ju dock aldrig vara att lura någon att det är en vigsel de är med om. Ni får höra med er präst om detta går att lösa.

  • Chrinolinus

    Fast det är ju dock "luras" vi vill göra i detta fall. Det är det här som är vår vigsel, för oss, i våra hjärtan! Det faktum att vi varit tvugna att gå och fixa ett papper i rådhuset lite i förväg vill vi ju helst inte låtsas om ens för oss själva. Alternativet är att tack nej till ett flera år långt utlandskontrakt... inte ett helt lätt val att göra.

    Så typiskt att allt ska dyka upp samtidigt!

    Tack för svaren. Vi ska kolla med vår präst vad han/hon kan tänkas gå med på för formuleringar.

Svar på tråden Hur nära en vigselceremoni kan man få "välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap"?