• KarroBrun

    Inget honnörsbord?

    Vi funderar på att vara utan honnörsbord.
    Tänkte istället att vi ska ha tre långbord parallellt, och sedan ska vi då sitta i mitten av mellersta bordet bredvid varandra.
    Dom som normalt sitter vid honnörsbordet (i vårt fall tänkte vi våra föräldrar) sitter då närmast oss vid det mellersta bordet. Sedan får då även tärna/bestman samt våra syskon plats i vår närhet (tex mittemot).
    Vid ett honnörsbord ser ju alla gäster oss lättare, men får då även personligen känslan av "uppvisning" och det känns lite stelt.
    (Kommer vara ca 65 st gäster).

    Vill gärna höra era tankar och funderingar.
    Har någon haft likadant?
    Vad ser ni för fördelar / nackdelar?

  • Svar på tråden Inget honnörsbord?
  • ThereseV

    Risken finns ju att dom som hamnar vid bordet som ni har ryggen till känner sig lite undanskuffade. Jag skulle nog tycka att det skulle kännas lite skumt att sitta bakom brudparet... som att mitt bord "inte hörde till".. om du förstår hur jag menar?

  • ThereseV

    Sedan kan jag kanske tillägga att det inte behöver bli stelt för att man har klassiskt E-bord, utan det hänger mer på gästerna, bordsplacering och upplägg:) Hur ni än gör så är ni ju i fokus den dagen.

    Men om du inte gillar det upplägget så skulle kanske runda bord vara ett alternativ? 
    Jag är egenligen inget fan av det, men om man grupperar efter hur folk umgås och inte försöker placera ut folk som "ska lära känna varandra" så kan det bli väldigt avslappnat och kul. Antingen sätter man erat bord i mitten eller längst ut åt något håll. Då blir ni ju inte lika uttittade samtidigt som folk hamnar med ryggen till på ett lite mer naturligt sätt. 

  • KarroBrun
    ThereseV skrev 2013-11-27 13:40:22 följande:
    Sedan kan jag kanske tillägga att det inte behöver bli stelt för att man har klassiskt E-bord, utan det hänger mer på gästerna, bordsplacering och upplägg:) Hur ni än gör så är ni ju i fokus den dagen.

    Men om du inte gillar det upplägget så skulle kanske runda bord vara ett alternativ? 
    Jag är egenligen inget fan av det, men om man grupperar efter hur folk umgås och inte försöker placera ut folk som "ska lära känna varandra" så kan det bli väldigt avslappnat och kul. Antingen sätter man erat bord i mitten eller längst ut åt något håll. Då blir ni ju inte lika uttittade samtidigt som folk hamnar med ryggen till på ett lite mer naturligt sätt. 
    Ja men det är ju en bra tanke med runda bord. Ska jag defenitivt skissa på med.
    Tack! Glad
  • Chicita

    Oavsett om ni har det klassiska upplägget med E eller U så kommer bordet ni sitter vid automatiskt att ses som honnörsbord.

    Jag skulle hellre ha det klassiska upplägget. MEN att ha stolar även mittemot er så att det alltså inte blir en tom kant där.
    Kanske ha tomma stolar men uppmuntra gästerna att fylla upp dom platserna en stund i taget, men ge alla en chans att komma och sitta och prata med er en stund.
    Anledningen att man inte brukar ha någon framför brudparet är att dom skymmer för dom andra gästerna, Alla vill ju se brudparet liksom Glad

    Men att sitta bakom er - speciellt med ryggen åt er skulle kännas jätteskumt,

    Placeringen av er har välidigt lite med stämningen att göra.
    Det hänger mer på att ni lyckas med bordsplaceringen i övrigt där ni ser till att alla sitter på pratavstånd med någon dom känner men har någon ny med gemensamt intresse bredvid sig.

    Ett sätt att få en bra blandning är att färgkoordinera folk.
    Vi (som lät klädseln - adel, borgare, bönder, vanlig klädsel) påverka bordsplaceringen färgkodade adeln i rött (tjejerna lite ljusare än killarna), Borgare i blått (tjejerna ljusare här med) osv...
    Ni kan färgkoordinera efter intressen, eller kanske efter brudgummens släkt, brudens släkt, gemensamma vänner, hans vänner och hennes vänner....
    Klistra fast "bord" (alltså färgade lappar) på ett vitt ark, Skriv ut namnen på färgat papper och börja pussla tills ni är helt nöjda.
    Då gör ni om bordsplaceringen på det sätt ni vill ha den.

    Runda bord kan vara jättebra. Men det kan vara pest och pina också.
    Om borden är stora (över 6 pers) så kan man inte prata med dom mittemot utan att skrika. Så man blir begränsad till dom som sitter precis bredvid. Så då kapar man ju liksom möjligheten till konversation med mer än hälften eftersom man kommer åt att prata med 5 pers vid ett rakt bord - utan att skrika...
    Om man då hamnar mellan 2 personer man inte har något gemensamt med, och dom har någon dom känner eller har något gemensamt med på andra sidan om sig... tja då sitter man där som en panelhöna tills middagen är över Obestämd
     

  • ThereseV
    Chicita skrev 2013-11-27 14:38:15 följande:
    Runda bord kan vara jättebra. Men det kan vara pest och pina också.
    Om borden är stora (över 6 pers) så kan man inte prata med dom mittemot utan att skrika. Så man blir begränsad till dom som sitter precis bredvid. Så då kapar man ju liksom möjligheten till konversation med mer än hälften eftersom man kommer åt att prata med 5 pers vid ett rakt bord - utan att skrika...
    Om man då hamnar mellan 2 personer man inte har något gemensamt med, och dom har någon dom känner eller har något gemensamt med på andra sidan om sig... tja då sitter man där som en panelhöna tills middagen är över Obestämd
    Exakt därför som jag inte heller är något fan av det. Jag har råkat ut för det själv. Dom satte mig och min kille mitt emot varandra och dom 2 eller 3 som satt på varsin sida om oss kände varandra. Dom satt och pratade om interna saker hel middagen och det enda jag och min kille kunde göra var att sitta och titta på varandra..Världens längsa middag.....
    Visst, man kan ju tycka att gästerna bör bjuda in alla i samalet, men det är ganska mycket att begära av alla gäster. Speciellt när vissa sällan träffas och ganska naturligt börjar prata gamla minnen...

    Men om man tex sätter "tjejgänget" vid ett bord osv så tror jag risken är mycket mindre att någon har supertråkigt. Visst, man missar det där med att mixa upp och låta folk lära känna varandra.. men jag tycker det är mer värt att alla har trevligt än att brudgummens kusin lär känna brudens gamla klasskamrat "för dom skulle sääkert komma såå bra överrens" (och så ses dom aldrig mer efter det) 

    Runda bord ställer helt klart högre krav på bordsplaceringen än långbord gör. 
  • KarroBrun
    Chicita skrev 2013-11-27 14:38:15 följande:
    Oavsett om ni har det klassiska upplägget med E eller U så kommer bordet ni sitter vid automatiskt att ses som honnörsbord.

    Jag skulle hellre ha det klassiska upplägget. MEN att ha stolar även mittemot er så att det alltså inte blir en tom kant där.
    Kanske ha tomma stolar men uppmuntra gästerna att fylla upp dom platserna en stund i taget, men ge alla en chans att komma och sitta och prata med er en stund.
    Anledningen att man inte brukar ha någon framför brudparet är att dom skymmer för dom andra gästerna, Alla vill ju se brudparet liksom Glad

    Men att sitta bakom er - speciellt med ryggen åt er skulle kännas jätteskumt,

    Placeringen av er har välidigt lite med stämningen att göra.

    Runda bord kan vara jättebra. Men det kan vara pest och pina också.

     
    Ja det är sant! Bra idé att ha stolar mitt emot.

    Jag menar mer att jag känner mig stel vid ett "uttittat" honnörbord, inte att festen är stel (det är jag inte alls ororlig för) om du förstår hur jag menar. Flört

    Ja, om vi kör runda får man tänka några varv på placeringen, så det inte blir som du skriver.
  • Chicita
    KarroBrun skrev 2013-11-27 14:56:35 följande:
    Ja det är sant! Bra idé att ha stolar mitt emot.

    Jag menar mer att jag känner mig stel vid ett "uttittat" honnörbord, inte att festen är stel (det är jag inte alls ororlig för) om du förstår hur jag menar. Flört

    Ja, om vi kör runda får man tänka några varv på placeringen, så det inte blir som du skriver.
    Får du till bordsplaceringen bra så behöver du inte känna dig uttittad...
    Jag kände mig nästan lite ensam på honnörsbordet eftersom att alla verkade ha så roligt längs långborden och både jag, maken och pappa (alltså dom som satt bredvid mig) var så koncentrerade på den spännande maten Tungan ute 
    ThereseV skrev 2013-11-27 14:56:19 följande:
    Precis, jag har också råkat ut för det... Det är därför jag brukar "varna" lite för det.
    Jag är ändå en väldigt social person som kan prata med de flesta. Men vad gör man när dom bredvid har ett mycket trevligare samtal med den som sitter på andra sidan Flört

    Som du säger - det är vikigare att hitta folk som kan trivas ihop - än att ha "kille - tjej-placering" Glad
     
  • Catich

    Kul att se att fler fundrar på detta med var man ska sitta. Vi tänker som er att ha parallella bord. Men istället för att sitta i det mittersta bordet så sitter vi på ett av de yttre och med ansiktet mot de andra. Även om det vetyder att vissa sitter med ryggen mot oss. Det är ju också något som händer om man har runda bord. Runda bord har vi funderat på, men är nog inget för oss. Det blir lätt till slutna pivata öar tycker vi. Vi kommer inte att ha det klassiska föräldra paren bevid oss eftersom sambons föräldrar eller syskon inte finns med. Men för att bordet ska kännas något roligare ville vi ha vänner mittemot oss och mina föräldrar på var sin sida om oss och  mina syskon osv.  Men som sagt, det är inte lätt!

  • KarroBrun
    Catich skrev 2013-11-27 15:51:21 följande:
    Kul att se att fler fundrar på detta med var man ska sitta. Vi tänker som er att ha parallella bord. Men istället för att sitta i det mittersta bordet så sitter vi på ett av de yttre och med ansiktet mot de andra. Även om det vetyder att vissa sitter med ryggen mot oss. Det är ju också något som händer om man har runda bord. Runda bord har vi funderat på, men är nog inget för oss. Det blir lätt till slutna pivata öar tycker vi. Vi kommer inte att ha det klassiska föräldra paren bevid oss eftersom sambons föräldrar eller syskon inte finns med. Men för att bordet ska kännas något roligare ville vi ha vänner mittemot oss och mina föräldrar på var sin sida om oss och  mina syskon osv.  Men som sagt, det är inte lätt!
    Ja smart! Det låter bra att sitta på yttersta bordet i mitten. Jag vill med gärna ha någon mitt emot.
  • Chicita

    Om kriteriet är "sitta med någon mittemot" så kan ni väl lika gärna göra såhär? Glad
    Blått = brudparet


  • Mathildatiger

    Jag gillar inte heller honnörsbord. Även om jag gillar både mina och min fästmans föräldrar jättemycket så skulle jag inte vilja sitta med bara dem hela middagen och ingen mitt emot.

    Jag skulle nog satsa på 3 parallella bord, men att brudparet sittar vid ett kantbord med ryggen mot väggen. Då är de vända mot alla (även om vissa har ryggen mot dem). 

    Själva har vi löst det genom att ha mingelfest utan sittning.  

Svar på tråden Inget honnörsbord?