• Sofie2013

    Bordsplacering-Annorlunda sätt för gästerna att hitta sin plats i samband med fotografering av dem....?

    Skriver här för lite tips gällande hur våra gäster ska hitta sin plats inför middagen. Vi kommer alltså ha bordsplacering med runda bord och ett honörsbord. Vi tänkte att våra gäster ska få hitta sin plats på ett annat sätt än en bordsplaceringskarta.

    Tänker mig att alla gäster på något sätt får sitt bordsnummer på vägen från brudskålen till middagen och när dem kommer fram till middagen så går dem fram till sitt bord och där ligger deras placeringskort (namnkort). MEN nu till det som jag skulle vilja få hjälp med; hur ska dem få sitt bordsnummer?

    Finns varianter där man tex får sitt bordsnummer i samband med en drink, eller upphängda lappar med allas namn och så numret på baksidan men skulle på något sätt vilja få ihop det här med att vår fotograf fotograferar alla gäster. Tänker att då får vi alla på bild och kan använda bilderna till gästbok och kanske ett fint kort till alla gäster i tackkortet sedan.

    Behöver hjälp med tips! Hur löser man det på ett snyggt sätt men också så man får lite flöde på folket, får inte stoppa upp för mycket.

    Tack för er hjälp!

  • Svar på tråden Bordsplacering-Annorlunda sätt för gästerna att hitta sin plats i samband med fotografering av dem....?
  • Ello

    Fotografen kan väl dela ut numret på bordet när kortet tagits, på så sätt får ni med alla på bild också. Alternativt att toastmaster eller liknande delar ut efter att fotot tagits.

  • Ello

    Om ni vill kanske ni kan ha någon typ av rekvisita på fotot, typ en kotte, så får alla som ska sitta vid bord "kotten" en kotte att fotas med eller nått... Men det kanske blir rörigt.

  • Sofie2013

    Tack för tipsen Ello. Fotografen kommer tyvärr inte ha någon koll på vilka gästerna är och skulle helst vilja hitta på något som sköter sig själv så att säga. Men skulle ju kunna vara ett bord på vägen som alla går förbi och sedan får de veta bordsnumret där men då ska det vara på ett roligt sätt.

  • Ello

    Någon måste ju sköta det eftersom alla ska ha sitt riktiga bordsnummer.
    Annars får du skriva namnet på personen och så bordsnummer under, bakom, bredvid eller liknande.

    Ett litet paket kanske med namnet på och så numret innuti. Eller ett långt snöre med namnet på, som man får dra i för att få fram numret.

  • Chicita

    Gör en "fiskdamm" med långa snören och en lapp i slutänden med bordsnumret (kanske skrivet som en gåta?)
    I den synliga änden på varje snöre så står gästernas namn.
    Om det är många gäster så försök dela av det på något sätt så att inte alla snören hamnar i en stor knut till slut.
    Det kanske skulle gå att isolera varje snöre genom att sätta ihop massvis med hushållspappersrullar i kartonger eller nåt där man stoppar lappen med nummer eller gåta, och sen lägga "drag-delen" över en planka med ett jack för varje snöre (spånar bara Flört

  • Alyllyra

    Vi gjorde så här (ska försöka förklara det nu utan att det blir rörigt):

    Våra bord hade namn efter olika serier/filmer/revyer som Galenskaparna har gjort. Sjukt nördigt, jag vet.
    Varje gäst fick hämta en dubbelvikt lapp med sitt namn på som vi hade hängt upp på snören i en stor ram. När man vek upp lappen så såg det ut som på bilden.



    Dvs. det stod vilket bord man skulle sitta vid ("Tornado") samt ett citat från serien (olika för varje gäst - sjukt onödig grej men kul tyckte vi) och sen var det en sketch på alla bord med själva bordet och platsen markerad. Lappen kunde man sen ta med sig till festlokalen tvärs över gatan för att komma ihåg var man skulle sitta.

    Om ni ställer upp ett stort bord eller liknande med lappar med allas namn på och bordsnumret på baksidan så kan ju fotografen stå vid det bordet. Då får alla som kommer fram och tar sitt namn titta upp och passa på att bli fotograferade också. Så slipper fotografen veta vem som är vem, alla kan ju sitt eget namn...
     
  • Sofie2013
    Hej allihopa,

    Tack för era fina svar och kreativa ideéer. Jag har funderat och pratat lite med fotografen och kommit fram till att vi ska lösa det med gruppfoton under brudskålen istället, inte fotografera alla två och två. På så sätt kan vi ha någon som styr upp allt.

    Däremot så ska alla få sitt bordsnummer på något sätt och då tänkte jag något som liknar din ide Alyllyra, verkligen smart!
    Alyllyra råkar du ha någon bild på hur det såg ut när alla lappar hängde i ramen? Låter som något som kan passa det som jag tänker.
Svar på tråden Bordsplacering-Annorlunda sätt för gästerna att hitta sin plats i samband med fotografering av dem....?