• 2015

I vilken ordning på ringarna?

Jag hade tänkt ha tre ringar. En förlovningsring, vigselring och en morgongåvaring. Men i vilken ordning skall de sitta på fingret? Vilken skall vara längst in? Mitten? Längst ut?

• Svar på tråden I vilken ordning på ringarna?
  • kouki

Det är upp till dig själv. 

• Marie Malmö

Man brukar ha förlovningsringen längst in eftersom den sätts på först. Därmed borde ju också morgongåveringen sitta längst ut. Men det är ju helt och hållet valfritt idag. Många anser också att den högsta/största ringen ska vara längst in.

• Kalaspinglan

Skriver från mobilen, så jag kan inte länka, men: enligt svensk tradition sitter vigselringen innerst. Under vigseln bär man förlovningsringen på höger hand. Efter vigseln (=då vigselringen är på sin plats) flyttar man tillbaka förlovningsringen till vänster ringfinger. Sån är alltså traditionen, men det där gör man ju som man själv vill. Jag bär mina ringar på traditionellt sätt, medan min kompis inte gör det. Jag tycker att ringarnas ordning är upp till var och en att bestämma, men det kan ju vara bra att veta "hur man brukar" göra. En morgongåvering skulle jag bära ytterst.

• PimPim83

Jag har min förlovningsring (den med stenar) ytterst och min vigselring innerst. Det är enbart för att jag själv tycker att det är snyggast så med just mina ringar. Jag bryr mig inte ett dugg om hur man "ska" göra enligt tradition.

Så: gör som du själv känner.
  • TheD

Vigselringen innerst? Har jag aldrig hört talas om och jag aldrig sett någon ha så heller, inte ens generationen farmor, mormor osv...

• izredam

Jag tänker ha vigselringen innanför förlovningsringen - vigselringen är en solitär så det kommer se konstigt ut annars tror jag...

• Nyfiken gul , nu fru

Förlovningsringen tar man ju inte av sig så den sitter ju innerst i regel och följs sen av vigselringen. Morgongåvaringen skulle alltså sitta ytterst.

Men vilken ordning du själv vill ha dom i är ju upp till dig och beror kanske också på hur ringarna ser ut.  Diamanter, mönster och annat kan ju göra att det är smartast med en annan ordning. 

• Annamolly

Varfor har du inte morgongavan pa hogerhanden?

2013.06.22 Samos, Grekland
  • 2015

Jag tycker det är snyggt med tre ringar på ett och samma finger.

• 2015

På högerhanden har jag en jubilemsring som jag nyss har fått av min blivande.

• amerika
    Kalaspinglan skrev 2013-11-16 16:12:55 följande:
     Under vigseln bär man förlovningsringen på höger hand. Efter vigseln (=då vigselringen är på sin plats) flyttar man tillbaka förlovningsringen till vänster ringfinger.  
    Förlovningsringen på höger hand under vigseln har jag aldrig hört talas om eller varit med om! Är det verkligen så vanligt? 
  • TheD

Nej till att förlovningsringen ska sitta på fel hand.

• lilla flodhäst

Jag hade förlovningsringen på höger hand under vigseln och flyttade tillbaka den sedan, så jag har vigselringen innerst. Av alla saker man kan bli upprörd över är nog ordningen på ringarna en av de minsta :)

• 2015
    lilla flodhäst skrev 2013-11-18 17:22:42 följande:
    Jag hade förlovningsringen på höger hand under vigseln och flyttade tillbaka den sedan, så jag har vigselringen innerst. Av alla saker man kan bli upprörd över är nog ordningen på ringarna en av de minsta :)
    Jo gentligen bryr jag mig inte så mycket. Men det kan vara kul att veta hur många gör med det tycker jag.

Jag kör nog på det som är snyggast. Och bekvämast på fingret. 
  • Kalaspinglan

Nu har jag hittat källan till mitt tidigare inlägg om ringordning, nämligen DN:s "hyfs och stil"-guru Magdalena Ribbing:
    blogg.dn.se/etikettfragan/2012/11/17/etikettspalten-frieri-forlovning-fortsattning/

Jag citerar:
    "Vigselringen har högst status av de två trohetsringar som kvinnor ofta får. I många traditioner måste vigselringen vara enkel och slät, den ska bäras ständigt och ska därför vara enkel. Den ska också enligt traditionen sitta innerst på fingret. Förlovningsringen flyttas då till höger ringfinger innan vigselakten för att vigselringen ska få sin rätta plats. Efteråt sätts förlovningsringen tillbaka, traditionellt utanför vigselringen."

Men som konstaterat, det där gör man ju som man själv tycker, en åsikt Magdalena Ribbing verkar dela.

• Millan

Jag har läst att vigselringen "ska" sitta innanför, då den ska sitta närmast hjärtat. Jag kommer att ha så,eftersom vigselringen är en solitärring. Men du ska ha så som du tycker de passar bäst!

Svar på tråden I vilken ordning på ringarna?