• Äldre 15 Nov 21:42
    3349 visningar
    4 svar
    4
    3349

    Tokig på priset på blommor!!!

    Kan något tipsa mig var man tar reda på hur mycket en sorts blommar brukar kosta en viss tid på året... eller är det så beroende på att man inte kan få en generell prisuppfattning?

  • Svar på tråden Tokig på priset på blommor!!!
  • Äldre 15 Nov 21:57
    #1

    De går tyvärr inte att veta alls vad blommorna kommer att kosta innan. Eftersom blommorna säljs på auktion i Holland så varierar priserna dag till dag , så beroende på hur många som vill ha en viss blomma så höjs priset. Så prata med din lokala florist om deras ca priser :)

  • Cameli­a
    Äldre 25 Nov 15:03
    #2
    Cuddly skrev 2013-11-15 21:42:21 följande:
    Kan något tipsa mig var man tar reda på hur mycket en sorts blommar brukar kosta en viss tid på året... eller är det så beroende på att man inte kan få en generell prisuppfattning?
    Det man ska tänka på när det gäller generella priser är att det som inte är i säsong är oftast dyrare (& sämre kvalité på) dvs. att tulpaner, liljekonvaljer mm är dyrt på sen sommar, höst medans det då är bättre priser på julros, rannunklar mm.
    Sedan är det också svårt att få tag på vissa blommor under vissa tider, om du har väldigt speciella önskemål tycker jag att du ska prata med din lokala florist, oftast har de bra kontakter (många i holland) och kan få information om pris & tillgänglighet!

    trevlig dag! :)
  • Himla
    Äldre 9 Mar 21:05
    #3
    Sara1991 skrev 2013-11-15 21:57:30 följande:
    De går tyvärr inte att veta alls vad blommorna kommer att kosta innan. Eftersom blommorna säljs på auktion i Holland så varierar priserna dag till dag , så beroende på hur många som vill ha en viss blomma så höjs priset. Så prata med din lokala florist om deras ca priser :)
    Har efter ditt tips Sara fortsätt kolla och på någon blomstertråd står det om att ett alternativ till pioner kan vara sk austin rosor. Trots att vita liljor förslaget blev en hit här hemma så har jag inte riktigt släppt tanken på pioner, så nu undrar jag om ev Austinros kan vara ett alternativ i en bukett i slutet av juli?
  • Äldre 17 Mar 14:35
    #4

    Kan inte den du köper blommorna av svara? Alla florister vet priserna men när det ska specialbeställas (vilken jag absolut rekommenderar till bröllop) så vet vi inte exakt. Men det är ju inga stora pengar som skiljer utan det är ju några tior per blomma. Arbetskostnaden är alltid samma. Jag brukar säga plus minus 300 på en brudbukett om det inte är liljekonvaljer på vintern.
    De flesta vill ändå ha sässongsblommor, har aldrig varit med om någon som vill ha sommarblommor på vintern eller vårblommor på hösten eller höstigt på våren...

Svar på tråden Tokig på priset på blommor!!!