• Ekorren

    Tjocklek på kartong för kort

    Hej! Jag har sett trådar om detta förut men hittar inte igen dem. Hur tjock/vilken ytvikt bör man ha på kartong till inbjudningskort? Jag har tittat på Canson kartong www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3030-Papper/303016-Kartong/2/362590-Canson-A4-kartong-morkbla för jag gillar att det är lite struktur på den, men den är bara 160 g. Har fått för mig att det bör vara över 200 g eller har jag fel? Vad har ni använt för kartong och var köpte ni den? Många frågor, har ni några svar? :)

  • Svar på tråden Tjocklek på kartong för kort
  • jools

    Vi har ett linnepapper i våra som inte är helt slätt, det väger 280 g/m2 och jag hade inte velat ha tunnare. Det har stabilitet vilket jag gillar, men till och med i dem går det att se igenom om man håller upp dem.
    Så jag rekommenderar inte 1880g/m2!

  • Ekorren

    Jools: var köpte ni den kartongen? Vill som sagt gärna ha lite struktur på kartongen, och de jag hittat som är tjockare har varit helt släta.

  • aleydis

    Jag skulle bara tipsa att väga korten innan... Mina vägde 23 gram och jag fick betala dubbelt porto... Använde scrapbookingpapper från panduro.

  • jools

    Vi köpte enkla kort på vistaprint utan någon förtryckt text sedan  valde vi vad vi ville att det skulle stå och hur tjockt pappret skulle vara. vill man köra scrapbook-variant har jag ingen aning vart du hittar bra papper, men jag vet att konstnärsbutiker brukar ha olika kvaliteer på papper.

Svar på tråden Tjocklek på kartong för kort