• Äldre 12 Nov 13:16
    3863 visningar
    23 svar
    23
    3863

    Hur pass mycket kan man påverka?

    Hej.

    Vi har velat mellan borgerlig och kyrklig vigsel ett par dagar nu. Nu är det så att vi har tänkt mer på att ta det i kyrkan för att vi vill ha stämmningen där inne och att det blir lite mer utfyllt och att gästerna kan sitta ner etc. Det känns mer bröllop.

    Men nu, undrar jag hur mycket man kan påverka? Kan man be prästen att inte prata så mycket om gud? Måste man välja psalmer att sjunga? Och kan man ha andra låtar att gå in till och ut till istället för orgeln? Vad kan man påverka och vad kan man inte?

  • Svar på tråden Hur pass mycket kan man påverka?
  • Äldre 12 Nov 13:30
    #1

    Nej ni kan inte be prästen att "inte prata så mycket om Gud". Det är en Gudstjänst. Det är oförskämt att be dom att plocka bort det. Obestämd
    Man måste ha minst 2 psalmer (det ingår i "paketet" så att säga") men ni kan ju välja typ "den blomstertid nu kommer" och andra sådana som man inte kanske förknippar med kyrkan. Och så kan ni välja egna låtar också.

    Om ni kan ha annan musik än orgel hänger i första hand på om det funkar i kyrkan där ni är.
    I vår kyrka var det ok att spela musik från CD så det hade vi (se till att stämma träff med kyrkvaktmästaren någon dag bara och kolla att anläggningen kan spela den skiva ni vill). Alternativt att kyrkomusikern / organisten kan spela något annat instrument och de låtar ni vill ha. Eller om ni hyr in en egen musiker. 

    Vill man inte ha en Gudstjänst och prat om Gud så går det att göra en borgerlig vigsel väldigt vacker och stämningsfull också.
    Det går att välja andra lokaler än stadshuset (kan kosta lite i bensinkostnad att få vigselförrättaren att åka dit, men det kan det ju vara värt).  Glad 

  • Äldre 12 Nov 13:46
    #2

    Jag håller med Chicita: En kyrklig vigsel är en gudstjänst och inget man kan utforma hur man vill.

    Bara för att svenska kyrkan är öppen för alla innebär det inte att man kan bortse från att kyrkan är ett heligt rum och inte vilken lokal som helst. Hade du gått till t.ex. en moské eller synagoga och bett att få ha ditt bröllop där men helt enligt ditt eget upplägg?

  • Äldre 12 Nov 14:22
    #3

    Pratar prästen mycket om kärlek mellan man och kvinna? Vi ska ha ett par homosexuella par, om de nu kommer, och vi vill inte att prästen skall prata om att kärlek är för man och kvinna.

  • Äldre 12 Nov 14:25
    #4
    Jessica327 skrev 2013-11-12 14:22:13 följande:
    Pratar prästen mycket om kärlek mellan man och kvinna? Vi ska ha ett par homosexuella par, om de nu kommer, och vi vill inte att prästen skall prata om att kärlek är för man och kvinna.
    Det finns 2 versioner - en där en man och en kvinna gifter sig och då är det ju prat om just det.
    Och en för homosexuella par.
    Här kan ni däremot prata med prästen och säga att ni hellre vill att kärleken beskrivs i könsneutrala ord.

    Å andra sidan tycker jag att det ju faktiskt är en man och en kvinna som gifter sig - och då är det väl normalt att prata om just kärleken mellan en man och en kvinna. Det betyder ju inte att allt annat är fel, utan att fokus är på just er två, i det ögonblicket och ni är ju de ni är...  
  • Äldre 12 Nov 14:27
    #5

    En bit ner på den här sidan kan du läsa om den kyrkliga vigselakten och hur det går till punkt för punkt (i princip)
    http://www.vigselringen.com/kyrklig.html
     

  • Äldre 12 Nov 14:38
    #6

    Okej var bra :)

  • Äldre 12 Nov 14:54
    #7

    Så vitt jag vet så kan man faktiskt påverka en del, även om vissa grundläggande "gud-inslag" kanske måste vara med. Några jag kände gifte sig i kyrkan med ingång till musik från star wars. Vid altaret sjöngs en låt av Totta Näslund (om jag minns rätt) men vad som spelades på vägen ut minns jag ej, kanske var en psalm, men vigseln kändes inte som den allvarligaste gudstjänst direkt.

  • Aniara­4
    Äldre 12 Nov 19:39
    #8
    Chicita skrev 2013-11-12 13:30:55 följande:
    Nej ni kan inte be prästen att "inte prata så mycket om Gud". Det är en Gudstjänst. Det är oförskämt att be dom att plocka bort det. Obestämd
    +1 på det!

    Man gifter sig inte bara i en kyrka, som att hyra en lokal och anlita en tjänsteutförare för att göra det man vill. Man går till sin församling och ber den anordna en gudstjänst där ens vigsel ryms. Det är prästen som utformar gudstjänsten utifrån sin teologiska hålllning - för all del efter att ha pratat med brudparet och tagit del av deras tankar kring äktenskapet, och kanske pratat lite om vigseln från kyrkans perspektiv.

    Prästen kommer alltså att prata om Gud, eftersom det är en gudstjänst. Det kommer även att ingå minst två psalmer, och två bibeltexter, eftersom det är en gudstjänst som styrs av kyrkans handbok för gudstjänster.

    Om man inte förstår denna grund när man väljer en kyrklig vigsel är det stor risk att man förolämpar prästen och hamnar i konflikt när man tycker att hen verkar motsträvig och inte så serviceinriktad.

    Det man KAN påverka då:
    Man kan påverka valet av psalmer. Som Chicita säger finns det en del psalmer i psalmboken som kanske känns lättare och inte så högkyrkliga. Man kan också påverka valet av bibeltexter - där finns det en hel del fina texter om kärlek att välja mellan. Prästen har dock sista ordet, så om brudparet insisterar på någon mer pårökt apokalypshistoria från Uppenbarelseboken eller ett massmord ur Gamla testamentet kanske prästen lägger in sitt veto (eller åtminstone försöker få brudparet att förklara hur de tänker i just det valet).

    Jag vet faktiskt inte riktigt hur den nya vigselordningen ser ut (som en del församlingar pilottestar), men det har iaf varit så tidigare att en text som handlar just om en man och en kvinna har varit obligatorisk, förutom vid samkönade vigslar då man har fått välja något annat. Vår präst lät oss dock välja bort den ändå, eftersom hen visste att det var en förändring på gång där. Vi är visserligen en man och en kvinna, men vi tyckte den kändes ofräsch och heteronormativ och ville gärna slippa.

    Sen kan man lägga till saker, egna sånger och dikter (så länge de inte är direkt olämpliga), och man kan välja in- och utgångsmusik helt utifrån egna preferenser - inom de begränsningar som sätts av musikerns förmåga samt teknik och akustik i kyrkorummet.

    Sen, som sagt, om man efter att noga ha tänkt på saken kommer fram till att man är obekväm med att ingå i en gudstjänst med allt vad det innebär, så går det att göra borgerliga vigslar fina och personliga på vackra platser, om vigselförrättaren har tid och man ev. betalar reseersättning.
  • Äldre 12 Nov 22:07
    #9
    elcurros skrev 2013-11-12 14:54:34 följande:
    Så vitt jag vet så kan man faktiskt påverka en del, även om vissa grundläggande "gud-inslag" kanske måste vara med. Några jag kände gifte sig i kyrkan med ingång till musik från star wars. Vid altaret sjöngs en låt av Totta Näslund (om jag minns rätt) men vad som spelades på vägen ut minns jag ej, kanske var en psalm, men vigseln kändes inte som den allvarligaste gudstjänst direkt.
    Visst finns det brudar/ brudgummar som gråter och tjatar sig till att "slippa" vissa saker för att prästen annars kommer förstöra deras dag osv osv.
    Och det finns också präster som gör fel bara för att dom vill verka "shyssta" och "moderna" (även utan att bruden/brudgummen klagar och gnäller)
    Men det är fel som sagt.
     
    Att ha annan ingångsmusik har inget med "pratet om gud" att göra - och väldigt sällan något med psalmer att göra. Man brukar gå in och ut till brudmarscher eller annan lämplig musik. Men det är inte psalmer i den bemärkelsen.
    En bra präst har brudparet i fokus under gudstjänsten och "väver in" pratet om Gud så att det kanske inte känns så "mossigt" eller mycket. Men dom ska inte ta bort det. Och dom ska inte heller ta bort psalmerna. Det ingår i vigselgudstjänsten och är alltså i princip ett tjänstefel om dom hoppar över det.

    Vill man inte ha delarna som ingår i den kyrkliga vigseln så kan man gifta sig borgerligt.
    Det är ett väldigt enkelt val faktiskt Glad 
  • Äldre 13 Nov 02:15
    #10

    Oj, psalmerna har jag inte tänkt på. Jag hoppas de hjälper till med val av psalmer om man vill det.. känner inte att jag har superkoll på vad som kan passa.

Svar på tråden Hur pass mycket kan man påverka?