• Äldre 31 Oct 17:22
    2881 visningar
    6 svar
    6
    2881

    Ingen riktig vän,, eller?

    Jag vet ju svaret på frågan redan, för det är så självklart, men tänkte höra vad ni andra här på BT tycker.
    Jag har en vän, en utav mina närmaste. Vi har hängt ihop i 7 år. Hon studerade nyligen på annan ort, men nu är hon färdig och jobbar här i stan.
    Vi pratade om mitt bröllop på telefon för en stund sen, och jag sa till henne att jag hoppas hon skrivit upp datumet för att jag vill verkligen att hon kommer.
    Då får jag höra att hon inte vet vad hon ska göra den 28/6 nästa år. Hon vet inte vad som händer eller hur hennes arbets schema ska se ut.
    Fan man kan väl ta ledigt för ett bröllop? Eller? Överreagerar jag? 

  • Svar på tråden Ingen riktig vän,, eller?
  • Äldre 31 Oct 17:36
    #1

    Man kan givetvis ta ledigt för bröllop. Men det är inte säkert att man får det.

    Jag tycker att det bara lät som att hon var ärlig helt enkelt. Hon har nyss börjat jobba, hon har ingen aning om hur livet ser ut om nästan ett år från nu eller om hon ens kan få vara ledig den dag ni gifter er.
    Tyvärr är det så. Det är inte "bara" att ta ledigt och speciellt inte om man är den nya. För då står man liksom längst ner på rangordningen när det gäller önskemål om semestrar och man har oftast inte så mycket semester intjänad heller.
    Hon kommer säkert att göra sitt bästa för att kunna komma, men hon vill väl inte lova något nu som hon sen kanske måste bryta. 

  • Äldre 31 Oct 17:46
    #2

    jag kan hålla med dig och tycka att man tar ledigt för att gå på bröllop,som Chicita säger,man kan inte ´bara´ ta ledigt men förhoppningsvis får hon ledigt den dagen/helgen.Jag skulle bli ledsen/besviken om nån av mina märmaste vänner inte kunde komma på mitt bröllop(det är 1 gång i livet)Hoppas att det löser sig för henne med ledighet och att hon kan komma på erat bröllop:)   

  • VanAbo
    Äldre 1 Nov 12:43
    #3

    Jag håller med föregående "talare" med att det inte alltid är så lätt att kunna förutse ledighet så långt fram i tiden och att din vän inte kan uttala sig med ett ja eller nej redan nu, men jag tror inte riktigt det är det som är problem i detta fall.


    Jag förstår dig TS och jag tycker inte du "överreagerar". Jag tycker det snarare låter som en undanflykt från din väns sida. Typ "äh, vi får se". Om man verkligen är goda vänner och man bryr sig om varandra så hade den naturliga responsen varit "åh vad kul, självklart vill jag komma på ditt bröllop". Oavsett om man får ledig från jobbet eller inte...det är lixom nästa bekymmer. Men vad vet jag, kanske sa din vännina det innan hon fortsatte med nästa kommentar...?


    Hursomhelst tycker jag inte du ska haka upp det på det här från och med nu, utan vänta och se hur saker och ting utvecklar sig. Hon kanske inte menade något illa. Eller så visar det sig att hon inte var så bra vän trots allt. (Hoppas givetvis att hon är en god vän!)


    Lycka till med planeringen!



  • Annamo­lly
    Äldre 1 Nov 13:59
    #4

    Jag tycker det later lite vagt och konstigt. Sa kanske man sager om nagon man inte kanner sa val ska gifta sig, men om det ar ens basta van tycker jag att man ser till att fa ledigt. Sa svart brukar det val inte vara, om man kan saga till i fortid? A andra sidan, om man inte har fast jobb kan jag nog tycka det ar lite mer forstaeligt. Har sjalv svart att gora upp planer om jag far ett nytt arbetskontrakt och kanske har en deadline eller nagot just den dagen man bestamt att gora nagot. Fast da kan man ju jobba runt det, speciellt eftersom det bara ar en enda dag. Ar det ett brollop pa annan ort?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 1 Nov 14:11
    #5

    Tack alla för era svar. Pratade ut med vännen igår. Hon förstod att hon hade uttryckt sig lite klantigt och bad om ursäkt och sa att hon självklart kommer göra allt för att kunna närvara.

  • Äldre 2 Nov 00:13
    #6
    Betty84 skrev 2013-11-01 14:11:03 följande:
    Tack alla för era svar. Pratade ut med vännen igår. Hon förstod att hon hade uttryckt sig lite klantigt och bad om ursäkt och sa att hon självklart kommer göra allt för att kunna närvara.
    Du ser Glad
    Kommunikation är inte så lätt som man tror ibland. 
    Vissa saker är så självklara att man tror att dom inte behöver sägas, men det kan vara det osagda som sårar mest ibland...

     
Svar på tråden Ingen riktig vän,, eller?