• Äldre 24 Oct 21:57
    3750 visningar
    4 svar
    4
    3750

    Borgligt gift, kan man gifta sig i kyrkan med?

    Jag och min man gifte oss i augusti i år, borgligt med fest efteråt.Vårat bröllop blev en katastrof, helt förstört av flera anledningar och jag mår dåligt bara av att tänka på det.Jag kan inte ha klänningen i garderoben för jag vill inte se den, kan knappt se några bröllopskort och jag har tagit av mig vigselringen för att jag klarar inte av att se den. (Är gravid så skulle förvisso ändå byta ut ringen när jag gått ner i vikt.)Jag vill helt enkelt inte tänka på mitt bröllop alls, blir typ äcklad/ledsen/klump i magen, jaaa jag vet att det viktigaste är att vi fick varandra men jag har alltid drömmt om den dagen och nu gick den dagen ut på att sitta instängd i ett rum och gråta, typ.Min man är med missnöjd men mår inte lika psykiskt dåligt som mig då det var personer ur min närmaste familj som var inblandad i att det gick åt helvete, som jag nu har brytit kontakten med men som ändå inte lämnar mig ifred osv.    Så min fråga är, kan man gifta sig kyrkligt när man redan är gift borgligt? Eller iallafall få en kyrklig välsignelse/förnya sina löften eller vad man ska säga?Jag vet att jag aldrig, tyvärr, kan radera vårat riktiga bröllop men vi vill fira med de närmaste som bryr sig om oss samt ta nya kort som vi kan känna att vi vill visa upp osv och kunna fira årsdagar utan att bli påminda då ingen av oss vill fira våran riktiga dag.  I December är våran dotter beräknad att födas och vi funderar på att döpa henne den 12/4 (årsdagen som min man friade på) och isåfall köra på förnya löften/liknande samtidigt.Hur dags måste man boka kyrka isåfall? Ca 1 månad innan som med vanligt dop? Vad säger man till prästen?            

  • Svar på tråden Borgligt gift, kan man gifta sig i kyrkan med?
  • Äldre 24 Oct 21:59
    #1

    Nehe, radbytningarna kom inte med..

  • Äldre 24 Oct 23:16
    #2

    Du kan få en kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingått bröllop.
    Cermonin ser ut ungefär som en vigsel men utan "tager du"-delarna Glad 

    Men annars kan man inte gifta sig två gånger utan att skilja sig däremellan... 

  • Äldre 25 Oct 08:31
    #3

    Ja!

    Vi ska ha välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap nästa sommar. Kyrkan har en särskild gudstjänstordning för detta, och den innehåller det mesta som en vigsel har, förutom löftena och ringarna. Men man kan utforma det ganska fritt, så för alla de som inte riktigt hör vad man säger där framme kan det se ut som en vanlig vigsel.

    Vi gifte oss borgerligt på tu man hand förra sommaren, när jag var höggravid med vårt andra barn. Graviditeten kom som en liten överraskning, så vi ställde in vårt kyrkbröllop för att vänta ett år, men sen kom vi fram till att det var viktigare för oss att vara gifta än att ha ett stort bröllop så då gifte vi oss enkelt med bara vittnen. Nu har vi börjat planera för vårt "riktiga" bröllop, där vi får fira med familj och vänner, med ceremoni i kyrkan och stor baluns. 

     

  • Äldre 25 Oct 09:23
    #4

    Förresten... (jag läste lite snabbt i går innan jag gick och la mig och skickade bara iväg ett svar på att man inte kan gifta sig två gånger - i princip) 
    Så nu tar vi det lite mer ingående Flört

    När man måste boka beror på hur populär kyrkan är.
    Jag skulle nog pratat med dom så snart det går eftersom att vissa kyrkor kan vara uppbokade ett år i förväg.

    Att förnya era löften i samband med dopet tycker jag låter som en riktigt bra idé.
    Tillsammans med prästen kan ni säkert utforma en cermoni där ni liksom alla 3 (du, maken och dottern) välsignas inför Gud och dennes församling.
    Prästen kan svara mer på hur det går att baka ihop dom olika delarna i dessa cermonier, men eftersom er "vigsel" inte behöver vara juridiskt riktig så borde det kunna gå att göra något speciellt av det hela.

    Det går ju aldrig att ersätta gamla minnen.
    Men ni kan skapa nya.

    Och varje dag så får du nya minnen tillsammans med din man och din blivande dotter. Ni skapar er egen familj.
    Lycka till Glad 

Svar på tråden Borgligt gift, kan man gifta sig i kyrkan med?