• Ungoch­trogen
    Äldre 14 Oct 00:44
    4255 visningar
    8 svar
    8
    4255

    Viljan att förlova sig, men ändå osäker.

    Jag är 23 år gammal, aldrig riktigt haft ett förhållande innan det jag har just nu. I 18 månader har vi nu gått ut med att vi är ett par. Min pojkvän är 27 år. Tidigare har jag varit med en kille i 2-3 år men ändå inte känt att vi varit ett par. Jag och min pojkvän har de senaste månaderna pratat om förlovning och giftermål och känner båda att vi vill. Dock ser jag ett problem med att min pojkvän har blivit sviken och djupt sårad i ett tidigare förhållande. Jag vill gärna få honom att förstå att jag inte tänker svika honom, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill gärna att han ska ställa mig frågan om förlovning. Hur gör jag för att få honom att inte vara så osäker på vårt förhållande?

  • Svar på tråden Viljan att förlova sig, men ändå osäker.
  • Äldre 14 Oct 06:55
    #1

    Du skriver att ni paratat om att gifta er (och förlova er) och att ni båda vill det. Då behöver du nog inte oroa dig för att han ska vara osäker på er :) Hade han varit osäker på er relation så hade han inte velat dessa saker.
    Så ta det lugnt och njut av er planering :)

  • stormh­elen
    Äldre 14 Oct 08:57
    #2

    Det är svårt att ge tips och råd när man inte fått så mycket information.


     


    När ni har talat om förlovning, vad har sagts då? Är det något han vill göra nu eller bara någon gång i framtiden? Har din pojkvän uttryckt själv att han känner sig osäker på ert förhållande pga den tidigare relationen där han blev sårad eller är det bara något du tror själv?


     


    Men om jag ska ge något råd på den lilla info man fått så tror jag att det ända du kan göra för att få honom att känna sig säkrare på er relation är att du visar honom att du finns där, stöttar honom och ge honom massor av kärlek.


    Däremot så kan du aldrig tvinga någon eller för den delen pressa någon till en förlovning, om denna själv inte riktigt känner sig redo för ett sådant steg just nu.


    Låt det ta den tiden han behöver för att ställa den stora frågan.

  • Äldre 14 Oct 15:59
    #3

    Min blivande hade också blivit ordentligt sårad av ex och var därför en bra bit in i vår förhållande väldgt försiktig med att säga saker som att "vi ska va tillsammas för alltid" och sånt... Just för att han ville inte ha de förhoppningarna så tidigt utan ville vara 100% säker. 

    Vi började prata lite grann om att förlova oss i början på förra året... typ "hur ser du på förlovning? skulle du vilja gifta dig inom ett år?". Förra sommaren började vi med små steg kolla runt lite på vad finns det för ringar vad gillar vi och sånt... till att när hösten böjade faktiskt bestämma oss för att vi vill göra det här! Så i september förra året så gick vi in och valde ringar! Sen ville min blivande överraska mig med att fria, så det gick några veckor och dagen före vår 2 årsdag friade han och om en vecka har vi varit förlovade i ett år!

    Allt för oss har varit i små säkra steg! Men det sköna med det är att när det väl är dags för stora steg så är vi redo!

    Så jag tror inte heller du behöver vara orolig! Han vill nog också bara ta små säkra steg! Pratar ni om det så betyder det bara att ni är påväg dit! :) 

  • Äldre 14 Oct 20:22
    #4
    Ungochtrogen skrev 2013-10-14 00:44:18 följande:
    Jag är 23 år gammal, aldrig riktigt haft ett förhållande innan det jag har just nu. I 18 månader har vi nu gått ut med att vi är ett par. Min pojkvän är 27 år. Tidigare har jag varit med en kille i 2-3 år men ändå inte känt att vi varit ett par. Jag och min pojkvän har de senaste månaderna pratat om förlovning och giftermål och känner båda att vi vill. Dock ser jag ett problem med att min pojkvän har blivit sviken och djupt sårad i ett tidigare förhållande. Jag vill gärna få honom att förstå att jag inte tänker svika honom, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill gärna att han ska ställa mig frågan om förlovning. Hur gör jag för att få honom att inte vara så osäker på vårt förhållande?

    Jag undrar precis som stormhelen ovan om de är så att han sagt att han är osäker på erat förhållande eller hur du har fått reda på de. För om ni nu har pratat om både förlovning och giftermål och han är okej med det så låter det ju inte som att han vore osäker i sitt förhållande med dig . Förlovning är ju ett stort steg så om ni redan pratat om det så låter de ju som att han vet att han vill vara med dig :)


    Om du känner dig oroad över hur han tänker och känner så tycker jag att du ska prata med honom så att du får svart på vitt hur han känner och slipper oroa dig i onödan. Men jag tycker inte att du ska pressa honom vad de gäller förlovning. Ni är ju fortfarande väldigt tidigt i erat förhållande så jag tycker inte att du ska ha så bråttom.


    Jag och min pojkvän har nu varit ihop i ca 3år och är ännu inte förlovade. Vi har pratat om både förlovning , bröllop och barn och vi är båda helt överrens om att vi vill de. Så nu går jag och väntar på att frågan ska komma :P hihi. Men allt har sin tid , och just nu har min pojkvän mkt med studerande och jobb så förlovningen får vänta tills mer tid och pengar finns :)


    Så är du osäker på din killes känslor så tycker jag att du ska prata med honom. Annars är de bara att ha tålamod och vänta :)

  • Anna19­51
    Äldre 16 Oct 10:59
    #5

    Detta är något han måste bearbetta och sen inse att bara för förra relationen var på ett sätt behöver inte nästa se likadan ut. Sen finns ju aldrig 100 % säkerhet för nya svek. Men man måste våga chansa för kunna vinna :)
    Det finns inte så mycket du kan göra utan det är han som måste lämna det förflutna och börja leva i nuet. Du kan överösa honom med ord/handlingar som visar hur mycket du älskar honom och aldrig kommer svika honom, men om han lever kvar med det gamla så hjälper inte det.
    Finns ett bra test på nätet ni kan göra båda faktiskt för se hur bra er relation ni har men även se om det finns saker i relationen ni kanske kan bli bättre på. Man får ut ca 80 sidor om sin relation och om båda gör testet kan ni sen jämföra och se om ni tycker lika i de olika relationsdelarna.  www.lovetestnow.com
    Lycka till  

  • Äldre 16 Oct 12:55
    #6

    Varför friar inte du?

  • Mathil­datige­r
    Äldre 16 Oct 17:48
    #7
    TheD skrev 2013-10-16 12:55:26 följande:
    Varför friar inte du?
    Det var det bästa jag läst på länge!
  • Äldre 16 Oct 19:33
    #8

    Jag tröttnade på att vänta, så jag friade. Det gick bra det med, även om jag är en hopplös romantiker som har längtat efter att han ska gå ner på knä och fråga mig.. Så det är min rekommendation

Svar på tråden Viljan att förlova sig, men ändå osäker.